• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • misa85
    mirakelmamma skrev 2015-01-10 00:06:47 följande:

Ägg, mjölk, citrus och en massa annat fick jag låta bli när jag ammade dotter nr 2. Det gick bra men det va svårt att hitta bra ersättningsprodukter. Nu finns det ju mer att välja på. Jag tror jag har kvar några recept på äggfri mat. Säg till om du vill ha dem.

Idag har jag inte ätit något med lök och har dessutom gett lite ersättning nu i kväll. Hoppas innerligt att vi kan få sova lite mer i natt.

Tack så mkt men mina pojkar på fyra år är allerhisk emot ägg, soja och mjölk så i mat osv är det aldrig varken mjölk eller ägg här i huset. Brukar dock äta kokta ägg till frukost men skippar det ett tag framöver nu.

Sally har sovit som en kratta ett tag och vill amma/slutta tusen ggr per natt känns det som. Pratade med BVC igår då jag är desperat men vill ändå amma och hon rekommendera oss att börja testa gröt på dagen för att sen kunna fe henne på kvällen och förhoppningsvis göra henne mätt och belåten så hon sover.

Hon fick smaka lite i går + amninh och sov sen nästan 4 timmar ute. Imorse fick hon lite igen + amning och nu sover hon ute sen 2,5 timme tillbaka så jag hoppas det mättar och gör henne belåten. Hoppas går ju alltid ;)

Ska om nån dag låta henne testa mot kvällen så får vi se hur hon sover.
  • Jensa85

Ja det är knepigt att alla säger så olika men man får väl testa sig fram :)

Ludwig älskade maten o ville bara ha mer o mer..

Okej då kan man kanske testa gröt också?

Men välling när introducerar ni det?

L tar ej napp o flaska (jag helammar så det behövs inte än heller) men när min sambo ska ha honom själv hade det varit skönt om flaskan gick hem.. Funderar på om man ska testa flaska ngngång o men vad man ska ha i...? Bröstmjölk är kanske bäst..

• Jensa85

Jag är vegitarian men mina barn äter allt.

Dem får bestämma över det själv sen..

• septemberfjorton
    Jensa85 skrev 2015-01-10 16:27:20 följande:

Ja det är knepigt att alla säger så olika men man får väl testa sig fram :)

Ludwig älskade maten o ville bara ha mer o mer..

Okej då kan man kanske testa gröt också?

Men välling när introducerar ni det?

L tar ej napp o flaska (jag helammar så det behövs inte än heller) men när min sambo ska ha honom själv hade det varit skönt om flaskan gick hem.. Funderar på om man ska testa flaska ngngång o men vad man ska ha i...? Bröstmjölk är kanske bäst..

Jag skulle nog ha bröstmjölk, så han känner igen det. Ingrid äter ur alla sorters flaskor, men bara bröstmjölk.

Vad gäller mat kommer vi som sagt skippa purén till en början, och ge henne vanlig vegansk mat. Så sjukt spännande, haha. Nästa vecka blir det premiär. Vi tänkte först lakto-ovo, men då skulle jag dels behöva göra annan mat till henne vilket jag är helt emot, sedan läste jag på om komjölk och det kändes bara fel att ge henne det. Särskilt då jag själv inte äter det. Hon får självklart välja när hon blir äldre.
  • Mrs West

Min lille är bara 3,5 mån så jag väntar nån vecka till. Men sen vid ca 4 mån börjar jag med smakisar.

Gör som med de andra, ger ca 1 msk puré av samma mos i ca 5 dagar. Byter sen mos och kör 5 dagar till. Börjar med enbart grönsaksmos.

Eventuellt börjar jag även lite med gröt. Har gett de andra 1 mål med havregröt på kvällen för mättnad. Har funkat bra.

Hur är era små att bada? William är vettskrämd varje gång. Nu sitter jag i badet med honom och han ligger på mig. Tycker det borde kännas tryggt men han gillar det inte alls.

• replica

Wille älskar att bada! Speciellt med pappa i badkaret då sprattlar han som en liten fisk Glad Hade gärna börjat på babysim med honom då han verkar vara så förtjust i vatten, men det är tyvärr alldeles för dyrt (1000kr per steg, och då är det 3 steg man går....).. Vet inte om man vågar åka till simhallen själv och prova.. Jag har inte varit där sen jag var liten.. Ingen badfantast självTungan ute

"Practise makes perfect"
  • BjörkW
    replica skrev 2015-01-10 21:59:08 följande:

Wille älskar att bada! Speciellt med pappa i badkaret då sprattlar han som en liten fisk Hade gärna börjat på babysim med honom då han verkar vara så förtjust i vatten, men det är tyvärr alldeles för dyrt (1000kr per steg, och då är det 3 steg man går....).. Vet inte om man vågar åka till simhallen själv och prova.. Jag har inte varit där sen jag var liten.. Ingen badfantast själv

Vi har varit i simhallen några gånger och sonen verkar tycka det är jättespännande och roligt :) Tycker också att babysim är så dyrt så vi går dit och badar "själva" varje helg. Det är även skönt då han oftast sover några timmar extra den dagen ;)
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2015-01-11 08:51:52 följande:

Är det nån vars bebis har börjat skratta? :)

Brukar det plötsligt bara hända en dag?

Ja, Ingrid började plötsligt skratta för kanske två veckor sen. Hon har låtit länge, och lett brett, men en dag kom det ett hostande ljud och nu skrattar hon massor. Roligast är pappans fot när hon ligger i soffan och han har den ovanför henne. Vi visste inte vad det var som fick henne att skratta så mycket först, men så insåg vi att det var foten hon sett. Det är det absolut gulligaste jag vet :)
  • mirakelmamma
    Bebislängt skrev 2015-01-11 08:51:52 följande:

Är det nån vars bebis har börjat skratta? :)

Brukar det plötsligt bara hända en dag?

Nelly började skratta "på riktigt" i onsdags. Hon tyckte en av systrarna va otroligt rolig. Skrattade i flera minuter. Jag lyckades till och med filma henne. Hon va tre månader i måndags. Det är så härligt när de skrattar, det smittar så med barnskratt!

Sitter och tittar på vad Egon har ställt till med. Taket på en av våra små byggnader har flugit av. Inget kul! Men det verkar som de flesta av träden står kvar.
Svar på tråden septemberbarn 2014