• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-01-07 09:35:59 följande:
    Jag gav henne Sempers havregröt från 4 månader. Hon blir 4 månader nästa onsdag så egentligen var jag väl 8 dagar för tidig. Hon föddes 2 dagar innan BF så lägger man till de 2 dagarna började jag 10 dagar för tidigt. Jag tänkte dock att några dagar hit eller dit inte kan ha så stor betydelse.
    Vii3 skrev 2015-01-07 01:44:48 följande:Hej

Va din dotter fyra månader? Jag var på ammningskurs under graviditeten och där visade dom statistik över hur barn ammas/äter. Verkar som om många börja introducera mat redan vid 4 månaders ålder trorts att man inte behöver det fram till de är 6 månader. Vad jag förstod så är det inte farligt men det är bra att du forstätter amma Lika mycket.

Det enda som kan vara "farligt" är att hon kan bli förstoppad, de förklarade att tarmarna är inte fullt utvecklade för stt klara av mat innan de är 6 månader och de har därmed lättare för att bli förstoppade och eftersom bröstmjölk är lite "laxerande" så var det bra att amma för att undvika att de blir hårda i magen.
    Jo, jag vet att det inte"behövs", men jag vill gärna vända på det. Det kanske inte "behövs" att ammas om barnet gillar mat och har en mage som klarar av det. Alla verkar liksom utgå från att man vill amma och därför inte "behöver" ge mat. För mig är det tvärtom. Jag vill inte "behöva" amma om det inte är nödvändigt.Jo, så har jag också fattat det, men om min dotter nu gillar gröt och hennes mage klarar av det så tror jag inte det är farligt att ge en liten portion. En portion gör man på 30 g gröt och jag gjorde på 10 g. Därefter ammade jag henne. Jag ska se hur hennes mage reagerar innan jag/vi fortsätter.

Uppdatera gärna om hur det går :)
  • Bebislängt
    Emma90 skrev 2015-01-07 09:48:18 följande:
    Just den frågan har jag också, vår son föddes 4 veckor förtidigt och jag undrar om jag kan börja ge han smakportioner nu (4 mån och 5 dagar) eller om jag ska vänta tills han är 5 mån. Han verkar riktigt intresserad varje gång vi äter här hemma så känns som han börjar vara redo till att smaka ett kryddmått lite då och då. Den 12 ska jag till BVC för kostsamtal så då kan jag återkomma om ingen annan här har ett svar till oss :)
    Spännande! Berätta gärna vad de säger. Jag ska i och för sig dit dagen efter, men ändå :D
  • BjörkW

Nu har vi varit hos läkaren och dom (fyra olika läkare) hittade inget fel på lillens mage. Skönt! Så vi får hoppas att han vänder och börjar gå upp i vikt ordentligt snart.

Läkaren sa iaf att amningen räcker gott och väl i normala fall, och magen klarar av "vanlig mat" vid 4 månaders ålder men har man möjlighet ska barnet få bröstmjölk till 6 månader.

• linnéa001

Gröten kom ut som den skulle :) inga problem med förstoppning alltså. Nu på kvällen var hon så sur min dotter, jättehungrig och inget var bra. Det kom inte mat tillräckligt snabbt när jag ammade och gröten var för svår att äta. Efter 100 ml ersättning åt hon dock glatt sin gröt. Hon gillar den verkligen, men kan inte riktigt tekniken än. Men hon gapar efter varje tugga och vill ha mer. Jag gjorde på 10 g grötpulver ikväll med, men spädde ut den med lite bröstmjölk.

En enorm fördel med gröten (och ofta med bara ersättning) är att min dotter håller sig mätt länge. Hon sover mellan 7 och 8 timmar innan hon behöver äta igen. Det är ganska viktigt för mig att sova ordentligt då jag har epilepsi och lättare får anfall om jag är trött (anfallen gör mig trött och så blir det lite av en ond spiral).

BjörkW skrev 2015-01-07 13:05:28 följande:

Nu har vi varit hos läkaren och dom (fyra olika läkare) hittade inget fel på lillens mage. Skönt! Så vi får hoppas att han vänder och börjar gå upp i vikt ordentligt snart.

Läkaren sa iaf att amningen räcker gott och väl i normala fall, och magen klarar av "vanlig mat" vid 4 månaders ålder men har man möjlighet ska barnet få bröstmjölk till 6 månader.

Håller tummarna! Skönt att det inte var något fel.
  • mirakelmamma

Lök är nog från och med nu uteslutet ur min kost! Har ätit rostad lök i kväll och nu sitter jag i soffan med en liten plutt som verkar ha ont i magen. Jag får försöka slumra lite med dottern på armen.

• misa85
    mirakelmamma skrev 2015-01-09 02:06:37 följande:

Lök är nog från och med nu uteslutet ur min kost! Har ätit rostad lök i kväll och nu sitter jag i soffan med en liten plutt som verkar ha ont i magen. Jag får försöka slumra lite med dottern på armen.

Jag får tydligen ta bort apelsin eller ägg. Tar barr båda dör aökeehetsskull.

Vill bara ärr magen ska va bra nu.
  • mirakelmamma
    misa85 skrev 2015-01-09 04:55:58 följande:

Jag får tydligen ta bort apelsin eller ägg. Tar barr båda dör aökeehetsskull.

Vill bara ärr magen ska va bra nu.

Ägg, mjölk, citrus och en massa annat fick jag låta bli när jag ammade dotter nr 2. Det gick bra men det va svårt att hitta bra ersättningsprodukter. Nu finns det ju mer att välja på. Jag tror jag har kvar några recept på äggfri mat. Säg till om du vill ha dem.

Idag har jag inte ätit något med lök och har dessutom gett lite ersättning nu i kväll. Hoppas innerligt att vi kan få sova lite mer i natt.
  • Jensa85

Min lille blev 4 mån den 4/1.

Han fick smaka vår soppa en dag men kommande dagar hade vi mat som var svår att ge honom tyckte jag. Det var mest större bitar så jag köpte burkmat från 4 mån för att testa - potatis/majs.

Ludwig är jätteglad för den :)

Idag fick han prova mango efterrätten med.

Jag känner lite så att jag testar på dem två som jag nu har hemma, o så hör jag med bvc nästa vecka om vidare steg.

Jag tänker iaf vänta med gluten eftersom man skulle det (enligt matboken man fick hem) o Ludwig helammas.

Känns som detta med mat är så individuellt..

• linnéa001
    Jensa85 skrev 2015-01-10 01:29:20 följande:

Min lille blev 4 mån den 4/1.

Han fick smaka vår soppa en dag men kommande dagar hade vi mat som var svår att ge honom tyckte jag. Det var mest större bitar så jag köpte burkmat från 4 mån för att testa - potatis/majs.

Ludwig är jätteglad för den :)

Idag fick han prova mango efterrätten med.

Jag känner lite så att jag testar på dem två som jag nu har hemma, o så hör jag med bvc nästa vecka om vidare steg.

Jag tänker iaf vänta med gluten eftersom man skulle det (enligt matboken man fick hem) o Ludwig helammas.

Känns som detta med mat är så individuellt..

Jag har också köpt potatis/majs på burk, men inte testat än. Ska nog göra det idag och se om lillan gillar det. Hon gillar ju havregröten, men får än så länge bara lite och inte varje kväll. 

Som jag förstått det ska man introducera gluten medan barnet ammas, men jag vet inte hur mycket man ska ge eller på vilket sätt. Havre innehåller ju inte gluten så den gröt som min flicka får borde vara glutenfri.

När jag berättade att min dotter får lite gröt sa vår BVC-sköterska att det inte var farligt eftersom tarmarna var färdigutvecklade, men att WHO rekommenderar helamning i sex månader. Så jag tolkade henne som att hon tyckte vi skulle köra på helamning, vilket min kille också tycker. Det är lätt att ha åsikter om det när man inte ammar själv...

Tror också det är väldigt individuellt med mat och jag tror inte att mitt barn tar någon skada av att få lite gröt och potatis då och då även om hon inte fyllt sex månader.
  • Emmask

Intressant att läsa om er som börjat ge mat! Någon fler vars barn kommer vara lakto-ovo-vegetarian?

Svar på tråden septemberbarn 2014