septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
jag är 34 och min man är 35.
det går mycket smidigt med en 5-åring och en bebis.
Jag har aldrig riktigt velat ha barn, alternativt skaffa ett i trettioårsåldern. Nu kändes det rätt att behålla(åt p-piller), men det blir nog inga fler. Har dock blivit så kär så jag vågar inte längre säga aldrig :) dessutom är jag knappt 25, så kanske blir det en bebis i trettioårsåldern ändå, hehe. Men än så länge försöker vi få ihop boende till oss tre, vilket inte är helt enkelt då vi bara har en etta i Göteborg(jag bodde där förut och skulle bara flytta hit under två år då min syster lånade lägenheten. Hade vi haft boende kanske det blivit en lillasyster/lillebror om ett par år.
Nostalgitripp! På torsdag är det exakt ett år sedan jag plussade. Vår tjej är "tillverkad" på julafton eller juldagen. Made in Italy brukar jag säga då vi var hos svärföräldrarna i Italien över jul.
Menade inte att det är något fel med att inte skaffa syskon :) Tror alla blir bättre föräldrar när man gör som man själv känner är bäst! Tycker bara det blev lite jobbigt nu när min sambo inte ens vill diskutera saken då det bara är ett stort nej såfort det kommer påtal. Innan var det han som ville ha många barn, men jag har alltid sagt två (om naturen tillåter). Vi båda var överens om innan att vi skulle försöka få 2-3 år mellan.
Menade inte att det är något fel med att inte skaffa syskon :) Tror alla blir bättre föräldrar när man gör som man själv känner är bäst! Tycker bara det blev lite jobbigt nu när min sambo inte ens vill diskutera saken då det bara är ett stort nej såfort det kommer påtal. Innan var det han som ville ha många barn, men jag har alltid sagt två (om naturen tillåter). Vi båda var överens om innan att vi skulle försöka få 2-3 år mellan.
Jag förstår faktiskt er som vill ha enbart ett barn. Jag har ju fyra och när nummer te kom så var de två andra 6,5 år och 4 år. Redan då var det ju ett litet hopp mellan tvåan oxh trean men det var ändå tre mindre barn som skulle ha sitt och som jag skulle räcka till för. Det funkade iof och allt flöt på fint. Men nu när jag bara har en liten att lägga fokus på så tycker jag det är så mycket mer...... Ja hur ska jag förklara. Det är lugnare på nåt sätt. Visst kräver de andra tre sitt de med, men det är på ett annat sätt nu.
Jag är faktiskt också rädd för att bli oplanerad gravid. Jag använder minipiller nu och enligt mvc är de lika säkra som p-piller nu för tiden (jag tänker bara på hur de var för 15 år sedan när jag fick mitt första barn). Men jag tänker ändå på att jag kanske kan bli gravid ändå. Och jag vill verkligen inte göra en abort. Då återstår det bara att vänta och föda barnet. Och det vet jag inte heller om jag vill. Eller vill och vill, orkar ska jag nog säga. Jaja, ingen ide att fundera på nåt som nog inte kommer hända. Händer det så tar vi det då
Jag förstår faktiskt er som vill ha enbart ett barn. Jag har ju fyra och när nummer te kom så var de två andra 6,5 år och 4 år. Redan då var det ju ett litet hopp mellan tvåan oxh trean men det var ändå tre mindre barn som skulle ha sitt och som jag skulle räcka till för. Det funkade iof och allt flöt på fint. Men nu när jag bara har en liten att lägga fokus på så tycker jag det är så mycket mer...... Ja hur ska jag förklara. Det är lugnare på nåt sätt. Visst kräver de andra tre sitt de med, men det är på ett annat sätt nu.
Jag är faktiskt också rädd för att bli oplanerad gravid. Jag använder minipiller nu och enligt mvc är de lika säkra som p-piller nu för tiden (jag tänker bara på hur de var för 15 år sedan när jag fick mitt första barn). Men jag tänker ändå på att jag kanske kan bli gravid ändå. Och jag vill verkligen inte göra en abort. Då återstår det bara att vänta och föda barnet. Och det vet jag inte heller om jag vill. Eller vill och vill, orkar ska jag nog säga. Jaja, ingen ide att fundera på nåt som nog inte kommer hända. Händer det så tar vi det då
[quote=74628515][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-01-05 20:25:05 följande:[/quote-nick]
För massa år sedan tog jag p-piller men slutade för att jag mådde så dåligt. Vågar inte trycka i mig hormoner efter det. Har funderat på kopparspiral men jag vågar inte då det verkar vara så vanligt att man får mycket rikligare mens av en sådan. Så vi använder kondom. Får väl se om det blir någon sterilisering om några år.
Jag får inte äta p-piller pga att jag hade högt blodtryck under graviditeten. Inte heller hormonspiral får jag använda. Minipiller innehåller inget östrogen utan enbart könshormonet gestagen. Mådde inte heller så bra av p-piller när jag åt de men dessa mini-piller är bättre
Länge sedan jag tog mig tid och skrev något här. Lillan är tre månader idag. Tiden går så otroligt fort! I helgen hade vi barndop. Det blev jätte bra. Skönt när det är gjort.
Läser att ni diskuterar syskon. Detta är vår fjärde och hon va helt oplanerad. Tog ett tag att vänja sig vid tanken på att börja om. De andra barnen va 14, 10 & 8.när lillan föddes. Men nu går det hur bra som helst. Jag har lite svårt att förstå de som väljer att bara få ett barn. Jag tillhör dem som tror att barn mår bra av syskon. Men naturligtvis måste föräldrarna känna att de orkar och att de mår bra för annars mår ju inte barnen heller bra. Jag tyckte det va lättare att ha två år än fyra mellan syskonen. Dock var det betydligt jobbigare att vänta barn som 36 åring än när jag va gravid de andra gångerna när jag va 22, 26 & 28 år. Om det blir som jag tänkt mig så är detta vår sista. Så nu får vi njuta och sen får vi låna andras goingar innan vi blir så gamla att vi kan njuta av livets efterrätt - barnbarnen.
God natt allihop!