• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-03 14:36:14 följande:
    Jag menade alltså att en sådan liten toasits som man sätter i den stora kanske är en bra idé att köpa och ta med. Lättare än en potta och kan användas inne i toabåsen kanske. Problemet är att i det köpcentrum där jag brukar vara så betalar man en femma för att komma in på toaletterna, som att gå igenom tunnelbanespärren. Sedan så är det små bås med toaletter och handfat utanför (skötrummet är dock gratis). Dottern måste jag ju lägga ner och klä av för att kunna sätta på toaletten och det får man ju inte riktigt plats att göra i ett litet bås.

När hon blir äldre så får kanske hennes pappa lära henne att sätta sig på toaletten som han gör. Han sitter på huk på ringen. Lärde sig det när han bodde i Japan en tid. Jag har en tratt som man kan kissa i stående som jag köpte i somras när vi var på bilsemester. Insåg att jag inte skulle kunna sitta på huk i skogen med min stora mage. 

Jag tycker också att det är äckligt att sätta mig på offentliga toasitsar, men har funderat lite på vad som egentligen kan hända. Finns det verkligen sjukdomar som smittar via toasitsen?
    wow en tratt! det låter coolt!

en annan lösning kan vara att ta med en potta med en liten soppåse. Man tar soppåsen på pottan, går in i skötrummet som är grattis, bebisen kissar/bajsar, sen tar man av soppåsen så att all kiss/bajs hamnar inuti, och slänger den!

lätt att fixa, och man slipper tvätta pottan. och sparar femman till toaletterna Cool
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-03 14:36:14 följande:
     Dottern måste jag ju lägga ner och klä av för att kunna sätta på toaletten och det får man ju inte riktigt plats att göra i ett litet bås.
    kan man klä av henne i vagnen? kan man ta med sig vagnen och ställa utanför båsen på toaletten?
  • Dasha
    Jensa85 skrev 2015-02-03 12:14:00 följande:

Hej!

Var ett tag sedan jag skrev..

Känns så skönt att läsa här ibland, man märker att flera har det på samma sätt som vi

Ludwig fick sin andra vaccination idag, han blir 5 mån imorgon.

Hans vikt har stannat lite (han har alltid gått upp mkt varje gång), han väger nu 8495 g och är 67,5. Men det kan vara nåt tillfälligt. Förrförra veckan hade han hög feber 39.6 o mådde lite sådär men är pigg o glad igen :)

Han har precis som ngn skrev, lättare för att vakna efter första läggningen på kvällen.

Han lägger sig ca 21 för natten o sover till ca 7. Vaknar en till två ggr däremellan, snuttar lite på tutten o somnar om.

Men nu på sistone har har vaknat redan 1-2 timmar, efter läggningen på kvällen, o varit ledsen. Ibland får man ta upp honom ur sin säng o ibland funkar det att gunga sängen o sjunga lite.

Dagtid sover han 2-3 omgångar o allt mellan 45 min-4timmar/gång.

För övrigt en snäll bebis.

Äter mat till lunch o gröt på kvällen, ammas däremellan.

Jag har fått för mig att starta företag också, o så har jag en dotter på 8 1/2 år också, så tid önskar man man hade mer av

hej!

så roligt att starta eget företag! jag har också drömmar om att starta eget, med de kommer nog att förbli drömmar...

vilken stor kille du har!

• Jensa85
    Dasha skrev 2015-02-03 17:53:40 följande:
    hej!

så roligt att starta eget företag! jag har också drömmar om att starta eget, med de kommer nog att förbli drömmar...

vilken stor kille du har!

Jag har känt att jag drömt om o velat det länge.. Nu kunde jag inte hålla mig längre

Ja han vägde 4.2 vid födseln så han följer sin kurva :) lite under nu..
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-03 15:48:50 följande:
    wow en tratt! det låter coolt!

en annan lösning kan vara att ta med en potta med en liten soppåse. Man tar soppåsen på pottan, går in i skötrummet som är grattis, bebisen kissar/bajsar, sen tar man av soppåsen så att all kiss/bajs hamnar inuti, och slänger den!

lätt att fixa, och man slipper tvätta pottan. och sparar femman till toaletterna Cool
    Tratten är faktiskt jättebra. Finns här t.ex. www.addnature.com/product.aspx

Det var faktiskt en jättebra idé det där med påsen i pottan. Det ska jag komma ihåg nästa gång jag ska iväg.
    Jensa85 skrev 2015-02-03 18:20:41 följande:
    Jag har känt att jag drömt om o velat det länge.. Nu kunde jag inte hålla mig längre

Ja han vägde 4.2 vid födseln så han följer sin kurva :) lite under nu..
    Stort lycka till med ditt företag. Jag har själv haft eget, men la ner det för några år sedan då jag inte trivdes med det. Jag är nog ingen egen företar-människa, behöver liksom tryggheten med en tillsvidareanställning. Det är ju dock tur att vissa vill ha eget annars skulle ju inte vi andra ha någonstans att jobba!

• Mrs West

Dasha, grönt bajs är inte farligt. Även enl vår BVC-sköterska. Jag tror det beror på att det är lite nytt för magen. Vi fortsätter med gröten. Han älskar den och hans mage har oxå blivit mer regelbunden av den,

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-02-03 21:28:40 följande:

Dasha, grönt bajs är inte farligt. Även enl vår BVC-sköterska. Jag tror det beror på att det är lite nytt för magen. Vi fortsätter med gröten. Han älskar den och hans mage har oxå blivit mer regelbunden av den,

tack!

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-02 21:38:11 följande:
    Dasha skrev 2015-02-01 11:22:53 följande:
    samsover
     Vi samsover, flickan ligger i sitt näst mellan mig och sin pappa, men jag tror inte hon är medveten om att vi finns precis intill henne. Har svårt att tro att samsovningen påverkar huruvida barnet sover hela nätter eller ej.

Jag tror att din son och min dotter vaknar för att de är hungriga, men man kan ju testa att försöka få dem att somna om utan att mata (buffa i rumpan t.ex.).

min son är valmedveten om att jag finns nära, för att vi sover precis bredvid varandra. han suger på tutten liggande när han somnar och sen somnar jag också. utan babynest.

tror förresten att han vaknar och tuttar även på natten. inget jag märker. ibland flyttar jag honom till andra sidan om mig (byter bröstet) utan att minnas hur det gick till.

så mitt svar var inte så mycket om "vad gör ni aktivt för att bebisen ska sova hela natten" utan mest om "vad gör ni för att ni själva ska få sova hela natten".

fast tror  inte att han vaknar heller, kanske halvvaknar för en halvminut om han blir hungrig...
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-03 22:39:18 följande:

min son är valmedveten om att jag finns nära, för att vi sover precis bredvid varandra. han suger på tutten liggande när han somnar och sen somnar jag också. utan babynest.

tror förresten att han vaknar och tuttar även på natten. inget jag märker. ibland flyttar jag honom till andra sidan om mig (byter bröstet) utan att minnas hur det gick till.

så mitt svar var inte så mycket om "vad gör ni aktivt för att bebisen ska sova hela natten" utan mest om "vad gör ni för att ni själva ska få sova hela natten".

fast tror  inte att han vaknar heller, kanske halvvaknar för en halvminut om han blir hungrig...

Jag förstår. Det är ju lite mer samsovning än vad vi har. Hittar din son bröstet själv? Jag kan inte förstå hur man inte kan vakna om någon börjar suga på ens bröst men det är ju individuellt förstås.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-03 23:18:10 följande:
     Jag kan inte förstå hur man inte kan vakna om någon börjar suga på ens bröst
    Skrattande
Svar på tråden septemberbarn 2014