• Zam96

Fler unga som försöker skaffa barn?

Hej! Jag är 18 år, är gift och har en son på snart 8 månader som redan är igång med att krypa, sitta och ställa sig mot saker.

När vi väntade sonen visste vi inte hur många barn vi ville ha eller hur tätt om vi ens skulle vilja skaffa fler barn men kort efter förlossningen kom längtan efter ett syskon. Jag har inte haft något preventivmedel sedan sonen föddes, men vi har inte börjat försöka förrän förra månaden.

Jag har någorlunda regelbunden mens, men lite längre cykler. Nu ligger cykeln på 35 dagar ungefär. Jag har satt igång med att tempa på morgonen för att få en kurva och lättare hitta ÄL.

Jag har BIM 4/11, beräknad ÄL 21/10 men fick igår en brun/rosa flytning från ingenstans..

Finns det fler som försöker skaffa barn? Rubriken säger ju "unga" men det är ju en tolkningsfråga, det finns säkert många runt 30 år eller äldre som känner sig unga och alla är självklart välkomna här!

Det kan vara kul och bra att bolla lite tankar, skriva av sig och stötta varandra!

• Svar på tråden Fler unga som försöker skaffa barn?
  • Zam96
    Elliest skrev 2014-10-27 16:48:59 följande:
    Kan det inte vara en nidis då? Testade mig också igår och fick ett negativt test igår. Testade mig efter som mensen är 4 dagar sen. Man blir så arg!
    Jo, det kanske kan vara det... Hade det varit pang bom med rött blod så hade jag absolut trott på att det var mens, men när det bara blir på pappret blir jag lite fundersam. Men jag har ju mensvärk också så det är säkert mensen som är på väg..

Åh, vad tråkigt... Vet du när du hade ÄL? Det kanske var senare? Jag testade mig hos barnmorskan när mensen var över fem dagar sen och fick negativt men två veckor efter fick jag positivt.
  • Mrs LW

Hej hej! Hoppar gärna in här om jag får?
    Jag är 21 (93:a), gift sen i maj och har en son på snart 3 år. Maken och jag träffades för 5 år sen via nätet, distansförhållande på runt 25 mil som varade i runt 1,5 år innan jag blev gravid och han flyttade hit. Var 17 när jag blev gravid och det var planerat, blev på första försöket. Men då gick jag inte på något preventivmedel innan utan vi använde bara kondom.
    Hösten 2013 blev vi sugna på småsyskon till sonen, bestämde oss för att börja i december. I samband med att vi började försöka bli gravida började min mens krångla och jag fick cykler på allt mellan 35-70 dagar, efter några månader började blödningarna bli värre och som värst blödde jag i 52 dagar utan hjälp av gyn.. I slutet av augusti fick jag veta att jag har diabetes, fick metformin utskrivet. Tack vare medicinen och mina livsstilsändringar samt några kg minus på vågen så har jag börjat få en normal mens igen på 31 dagars cykler. Så nu vill vi börja försöka igen efter några månaders uppehåll. Tror att det blir försök 7, men kan vara försök 6.
    BIM runt 17 November

• Hmathilda

Hoppar in här jag med :)

Är 22 år (91:a) och har sedan innan en dotter som är 1 år med min fästman som jag har varit tillsammans med i 6 år.

Med våran dotter tog de 3 månader efter ppiller innan vi fick ett plus. Denna månaden var första försöket och har BIM imorgon, så hoppas! :)

• Elliest
    Zam96 skrev 2014-10-27 18:31:01 följande:
    Jo, det kanske kan vara det... Hade det varit pang bom med rött blod så hade jag absolut trott på att det var mens, men när det bara blir på pappret blir jag lite fundersam. Men jag har ju mensvärk också så det är säkert mensen som är på väg..

Åh, vad tråkigt... Vet du när du hade ÄL? Det kanske var senare? Jag testade mig hos barnmorskan när mensen var över fem dagar sen och fick negativt men två veckor efter fick jag positivt.
    Får man inte en typ av mensvärk när livmodern börjar växa? Jag har ju aldrig varit gravid så jag vet ju inte :/ Jag håller tummarna för dig i alla fall! 
  • Zam96

Hej på er!!

Det tog tre månader för mig också att bli gravid med sonen efter att jag tog ut p-staven. Håller tummarna för er allihop!

• Zam96
    Elliest skrev 2014-10-27 20:14:12 följande:
    Får man inte en typ av mensvärk när livmodern börjar växa? Jag har ju aldrig varit gravid så jag vet ju inte :/ Jag håller tummarna för dig i alla fall! 
    Jo, jag fick ju det med sonen och trodde att mensen var på väg i över en vecka innan jag vågade testa och fick plus. Men jag har aldrig haft en mellanblödning/nidblödning innan så det känns som att det inte skulle hända mig. Sedan har jag haft en "negativ" inställning inför den här månaden och bara hoppats på nästa så jag vet inte vad jag ska tro.

Hur långa cykler har ni andra? Mina är extremt oregelbundna men mellan 31-44 dagar... :/
  • Zam96

Och ja, juste! Ni nya, använder ni något för att pricka ÄL? Typ test eller temp eller något annat? :)

• Hmathilda

Inga tester eller nått för äl, ligger med varandra med jämna mellanrum så prickar nog in ändå :)

• Zam96
    Hmathilda skrev 2014-10-27 21:21:37 följande:

Inga tester eller nått för äl, ligger med varandra med jämna mellanrum så prickar nog in ändå :)

Okej :) Med sonen användes inget sånt heller och det gick ju fort ändå, det bästa är ju att inte tänka på det! Men det är ju så svårt...
  • Mrs LW
    Zam96 skrev 2014-10-27 20:52:26 följande:

Och ja, juste! Ni nya, använder ni något för att pricka ÄL? Typ test eller temp eller något annat? :)

Vi testade med ÄL-stickor en månad, men blev jättestressad av det så vi har sex ofta helt enkelt. Ungefär varannan-var tredje dag.
Svar på tråden Fler unga som försöker skaffa barn?