• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Anehhs

Verka vara fler en jag som har problem med gallsyran, min bm ringde idag efter att jag var där igår och tog prover vilket visade sig vara hepatos. Hade väldigt mycket förhöjning vilket har kommit under en snabb tid så nu på lördag ska jag in på förlossningen och ta ctg & ytterligare prover. Kan bli igångsättning, beroende på vad ctg visar, annars ska jag dit igen på måndag och ta ytterligare prover igen... Midsommar planerna sprack men ser hellre att bebis mår bra!

Är rätt nervös nu, tänk fall vi får bebis redan på lördag?! Går in i vecka 38 på söndag så bebis är "färdig" iaf!

Någon som haft hepatos?

• Mecros
    Liten till skrev 2015-06-18 15:16:51 följande:
    Här är också allt klart, har valt men inte köpt babyvakt, samt att jag fortfarande saknar en mjuk böjlig rumptermometer. Sen finns all på plats! smile1.gif

Jag väntar på min babybox från babyland, den borde komma idag smile1.gif spännande att se vad som är i den.
    Hur får man en Babybox från babyland? :)
  • Mecros
    Anehhs skrev 2015-06-18 15:41:02 följande:

Verka vara fler en jag som har problem med gallsyran, min bm ringde idag efter att jag var där igår och tog prover vilket visade sig vara hepatos. Hade väldigt mycket förhöjning vilket har kommit under en snabb tid så nu på lördag ska jag in på förlossningen och ta ctg & ytterligare prover. Kan bli igångsättning, beroende på vad ctg visar, annars ska jag dit igen på måndag och ta ytterligare prover igen... Midsommar planerna sprack men ser hellre att bebis mår bra!

Är rätt nervös nu, tänk fall vi får bebis redan på lördag?! Går in i vecka 38 på söndag så bebis är "färdig" iaf!

Någon som haft hepatos?

Hepatos, är det leverproblem om vi har pratat om tidigare eller vad är det exakt? Hur hittade bm att du hade det? Eller kunde hon se det från standardkontrollerna?
  • Anehhs
    Mecros skrev 2015-06-18 16:44:36 följande:
    Hepatos, är det leverproblem om vi har pratat om tidigare eller vad är det exakt? Hur hittade bm att du hade det? Eller kunde hon se det från standardkontrollerna?
    Ja det är en leverpåverkan som gör att det blir förhöjda gallsyror i blodet.

Det upptäcktes genom att jag berättade för min bm att jag hade mycket klåda och framförallt i handflator och fotsulor och då tog hon ett blodprov för just levern vilket där visade sig vara hepatos
  • ohhello
    Anehhs skrev 2015-06-18 18:26:13 följande:
    Ja det är en leverpåverkan som gör att det blir förhöjda gallsyror i blodet.

Det upptäcktes genom att jag berättade för min bm att jag hade mycket klåda och framförallt i handflator och fotsulor och då tog hon ett blodprov för just levern vilket där visade sig vara hepatos
    Men fick du veta direkt om gallsyrorna? Min BM sa att det skulle ta några dagar till innan jag fick svar på dem. Levervärdena fick jag veta nu. Var dit igår.
    Men jo, fotsulorna & precis under fingrarna har jag den värsta klådan. Annars kliar det mycket på magen & brösten men det kan ju bero på 'uttöjning'. :)
  • Liten till
    Mecros skrev 2015-06-18 16:42:59 följande:

Hur får man en Babybox från babyland? :)

Man fick beställa på babybox.se tror jag det var. Eller man fick välja mellan att hämta på babyproffsen eller få hemskickad från babyland. Och en från något apotek

Jag har hämtat ut alla man får gratis, tycker det är så roligt att se vad som är i
  • Anehhs
    ohhello skrev 2015-06-18 17:56:58 följande:
    Men fick du veta direkt om gallsyrorna? Min BM sa att det skulle ta några dagar till innan jag fick svar på dem. Levervärdena fick jag veta nu. Var dit igår.
    Men jo, fotsulorna & precis under fingrarna har jag den värsta klådan. Annars kliar det mycket på magen & brösten men det kan ju bero på 'uttöjning'. :)
    Ja, dagen efter fick jag reda på att mina värden var rätt mycket förhöjda där med att jag fick en snabb tid till förlossningen för att göra ctg..

På mig kliar det precis överallt, hela tiden! Så fruktansvärt jobbigt:/
  • ohhello

Huh. Märkligt att mina gallsyre-provsvar ska ta så länge då. Nåväl, verkar ju inte vara helpanik om de tycker vi kan avvakta så länge. Blir tokig på kliandet dock, som du säger: absolut INTE roligt! Särskilt inte när man ska försöka sova!
    Brösten & magen slutar klia om jag smörjer med kokosolja, men inte händer & fötter.

Nå nu ska jag försöka få sova lite, vilar fortfarande några timmar mitt på dagen pga sover dåligt på natten med många toabesök & värmeslag.. seriöst, svettas som en gris över eld?! Kan vakna av att hela sängen är blöt på natten. Kan ju vara så att min sambo är en orsak till det för han är stekhet när han sover...

• Moritzia

Jag svettas också på natten! Min sambo påstår att han fryser, han ligger under duntäcke och jag har endast ett påslakan och kan inte ligga nära honom haha! Värst är det om fötterna, känns som att de brinner. Vissa nätter får jag gå upp och byta sovtröja eftersom jag vaknar dyblöt, usch för dessa hormoner!

• Anehhs
    ohhello skrev 2015-06-18 22:31:44 följande:

Huh. Märkligt att mina gallsyre-provsvar ska ta så länge då. Nåväl, verkar ju inte vara helpanik om de tycker vi kan avvakta så länge. Blir tokig på kliandet dock, som du säger: absolut INTE roligt! Särskilt inte när man ska försöka sova!
    Brösten & magen slutar klia om jag smörjer med kokosolja, men inte händer & fötter.

Nå nu ska jag försöka få sova lite, vilar fortfarande några timmar mitt på dagen pga sover dåligt på natten med många toabesök & värmeslag.. seriöst, svettas som en gris över eld?! Kan vakna av att hela sängen är blöt på natten. Kan ju vara så att min sambo är en orsak till det för han är stekhet när han sover...

Ja att det kan vara sån skillnad:s beror antagligen på vart man bor...

Tycker kliandet bara bli värre så imorgon ska jag testa att ta alsolsprit på kroppen, tips från min barnmorska:)

Är också supervarm på nätterna, har börjat med att ta en riktigt kall dusch innan jag lägger mig och det har hjälpt lite iaf!