• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Anehhs
    Jennie1 skrev 2015-10-25 09:08:52 följande:

Till veckan är det dags för tremånaders vaccinet. Hur gick det för er att vaccinera? Blev dom ledsna och kinkiga? Några reaktioner efteråt?

Det gick bra för oss, blev ledsen när andra sprutan togs men gick över fort!

Hade lite feber på kvällen och sov mer än vanligt, men dagen efter var allt som vanligt igen:)
  • Mecros

Hur mår ni allihopa?

Här hemma har vi sjukstuga. Känns som om dagarna består av saltlösning, snorsug och amning. Tack och lov så är jag värre än damen, hon är pigg och glad men super snorig och jag ligger md tjock hals och feberkänsla. Idag ska jag tröstätare glass.

Hur går det för er med gravidkilona? Jag har fastnat vid 65kg och har ca5kg kvar till startvikt. Har inte så bråttom att gå ner dem men godissuget och sötsuget är enormt!

• Ellonbellon

Jag hade ca 10 kg, gick ned 5 direkt efter födseln, men trots amning så har jag gått upp till mer än när jag var gravid. Jag har visserligen problem att röra på mig, så har bara blivit promenader. Men jag måste äta väldigt mycket mer än jag tror. Är så less på det. :( Men har nu börjat kolla vad jag egentligen stoppar i mig så förhoppningsvis vänder det åt rätt håll. Mannen och jag köpte också hem boxningshandskar och mittsar så nu ska jag få upp pulsen lite också ;) (+ att jag får banka till honom ibland, haha).

Annars går dagarna så himla fort, nästa vecka blir han 4 månader! Kan inte förstå hur fort det har gått. Han lär sig saker i rasande fart och börjar bli lite enklare att lägga på golvet för sig själv.

Han har dock börjat sova dåligt (sämre än vanligt alltså), vaknar varannan timma ofta. Men men, det är säkert bara en period.

• Sparven88

Igår fick jag första mensen efter förlossningen. Slutade amma för typ 3 veckor sen, så det var snabba ryck.

Det känns som att man måste lära känna kroppen igen efter förlossningen, ingen koll på hur länge eller hur mkt man blöder. Inte alls samma värk som jag haft tidigare heller. Är inte alls bekväm med mensen nu, sist jag hade mens var ganska exakt för ett år sen. Man blir bortskämd å vara utan den.

Bestämt mig för att sätta in hormonspiral. Även om vi vill börja baka syskon om ett år ungefär. Skulle satt in en kopparspiral förra veckan, men tydligen var det för tätt inpå förlossningen, så min livmoder var för stor fortfarande.

Men det får bli en hormonspiral istället.

• ohhello

Efter att min mens varit regelbunden sen förlossningen har den nu blivit knäpp, kommer varannan vecka, blöder fem dagar och är typ ljusrosa och trådig/grynig i konsistensen. Aldrig sett något liknande?! Har ingen värk heller, vilket är underligt för jag har alltid haft världens värsta sjukrivningsberättigade mens förut.

• Anehhs

Hur är det med er mammor & bebisar?

Med oss är det bra förutom att bebis har börjat drömma mycket på nätterna och vaknar o är helt otröstlig så nu har hon sovit hos oss två nätter, hon sover bättre men inte jag;)

Antar att det är mycket intryck nu som gör att hon drömmer läskigt?

• Liten till
    Anehhs skrev 2015-11-06 14:53:35 följande:

Hur är det med er mammor & bebisar?

Med oss är det bra förutom att bebis har börjat drömma mycket på nätterna och vaknar o är helt otröstlig så nu har hon sovit hos oss två nätter, hon sover bättre men inte jag;)

Antar att det är mycket intryck nu som gör att hon drömmer läskigt?

Hej!

Med oss är det i allafall riktigt bra! Tiden går så himla fort bara! Snart 4 månader! Sover fortfarande hela nätter och äter mycket på dagarna istället. Men har börjar blivit väldigt missnöjd när man lägger henne i gymmet eller så, vill bara sitta upp hela tiden, även fast hon inte kan
  • Sparven88

Åh sover era hela nätter? Min knodd blir snart 3 månader. Vaknar en gång vid 2 tiden för käk och sen vid 5-6 någongång.

Hade varit sååå skönt att i alla fall hoppa över en måltid/natt. Försökt att ge mat senare på kvällen, men det hjälper inte. Jaja. Sova kan man göra någon annan gång ;p

• Ellonbellon

Vi har börjat med lite tidigare nattningsrutiner, men han äter ju då en gång vid åtta, sen vid tolv och har man tur blir det sen vid 3 och 6, men många nätter vaknar han inom 1.5 timmar. Vet inte varför, mätt är han i alla fall. Men han har ju alltid varit sån som vaknar mycket och det har ännu inte förändrats tyvärr. Hade hoppats att det skulle göra det vid 3 månader, men vi är 4 månader idag och det är inte stor skillnad mer än att han sover myyycket mindre på dagen, är mer kinkig och vill sitta eller stå upp.

Annars rullar dagarna på, vi har börjat med smakisar nu också :)

• Jennie1
    Ellonbellon skrev 2015-11-07 19:15:34 följande:

Vi har börjat med lite tidigare nattningsrutiner, men han äter ju då en gång vid åtta, sen vid tolv och har man tur blir det sen vid 3 och 6, men många nätter vaknar han inom 1.5 timmar. Vet inte varför, mätt är han i alla fall. Men han har ju alltid varit sån som vaknar mycket och det har ännu inte förändrats tyvärr. Hade hoppats att det skulle göra det vid 3 månader, men vi är 4 månader idag och det är inte stor skillnad mer än att han sover myyycket mindre på dagen, är mer kinkig och vill sitta eller stå upp.

Annars rullar dagarna på, vi har börjat med smakisar nu också :)

Skönt att höra att det inte är bara våran tös som sover oroligt.
    Från att ha sovit 3-5 timmar pass hela nätterna är hon nu inne i en period att sova 1-3 timmars pass. Och för det mesta vaknar hon varannan timme.... Man är lite trött såhär efter snart två veckor. Hoppas verkligen att det ger med sig. Tror inte hon är hungrig utan vaknar och vill snutta lite o sen sover hon typ i famnen och man kan då lägga ner henne igen efter typ 2 min.. 
    Ammar du ännu?