• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • isaochbel

Vad skönt att höra att fler bebisar har börjat vakna oftare på nätterna. Just nu vaknar Leo varannan timme och äter lite grann och somnar. Annars avlöser förkylningar, influensa och RS virus varandra här hemma. Ber till Gud att det tar slut snart!!
    Idag rullade han för första gången medvetet rygg/mage och mage/rygg.

• Ellonbellon

Jag helammar, men vi har börjat med smakisar sedan en vecka. Morot första men då sket han inte på 1.5 dygn (han brukar sprutlackera typ 4-5 blöjor (och kläder) varje dag annars ;)). Nu ger vi gröt istället och han verkar ta det bra. Första natten på två teskedar gröt sov han jättebra, men sen är vi tillbaka i det nya gamla rutinerna att vaknar väldigt ofta.

Jag tror det händer mycket nu för dom små, dom är ju med mer och lär sig mycket mer, så det är nog svårt att sova ibland. Dock fungerar det inte för mig att bara visa att jag är där eller ge napp, han MÅSTE få lite mjölk. Tyvärr så lite att han snart vaknar igen. Får inte väckt honom ordentligt så att han äter mer, tror jag hade kunnat kasta honom i väggen och han hade ändå fortsatt sova (naturligtvis inget jag tänkte prova ifall någon får för sig det :P). Å andra sidan verkar han inte så väldigt hungrig heller.

Jaja, dom små liven. Man lever ju efter "nästa natt KAN ju bli bättre"...

• Jennie1
    Ellonbellon skrev 2015-11-09 21:09:16 följande:

Jag helammar, men vi har börjat med smakisar sedan en vecka. Morot första men då sket han inte på 1.5 dygn (han brukar sprutlackera typ 4-5 blöjor (och kläder) varje dag annars ;)). Nu ger vi gröt istället och han verkar ta det bra. Första natten på två teskedar gröt sov han jättebra, men sen är vi tillbaka i det nya gamla rutinerna att vaknar väldigt ofta.

Jag tror det händer mycket nu för dom små, dom är ju med mer och lär sig mycket mer, så det är nog svårt att sova ibland. Dock fungerar det inte för mig att bara visa att jag är där eller ge napp, han MÅSTE få lite mjölk. Tyvärr så lite att han snart vaknar igen. Får inte väckt honom ordentligt så att han äter mer, tror jag hade kunnat kasta honom i väggen och han hade ändå fortsatt sova (naturligtvis inget jag tänkte prova ifall någon får för sig det :P). Å andra sidan verkar han inte så väldigt hungrig heller.

Jaja, dom små liven. Man lever ju efter "nästa natt KAN ju bli bättre"...

Haha, ja verkligen. Varje morgon känns som att man har varit och kastat klackarna i taket även om det var över ett år sedan man var i närheten av ett kalas. Ändå känns det som att man är härligt bakis många dagar när man "kickar igång dagen" efter x timmar för lite sömn i kroppen. Men jag lever också efter nästa natt kanske blir bättre ;)
    Igår lät vi pigan sova i sängen med oss. Kors i taket, hon sov från 12-4 i ett svep. Chockad mamma. Så vi testar den taktiken idag igen och ser hur det går :)

Vi får ge oss själva en klapp på axeln ibland, fyyyy vad vi gör det bra ! 
    Kram
  • Ellonbellon

Vad skönt att hon gjorde det :). Vi hade en riktigt crappy natt, han vaknade EN GÅNG I TIMMEN för att äta. Suck. Men i alla fall, så låg han och pratade med sig själv i en halvtimme på morgonen, så då halvsov jag lite ;). Han hade ont i magen tror jag, så ikväll blir det ingen gröt, så ser vi om det blir bättre.

Jag har hört att många 4 månaders ska sova "hela natten", dvs från 00-05, men min är ju verkligen inte ens i närheten.

Hoppas ni får fler bra nätter! :D

• Liten till

Å jag känner verkligen med er som inte får sova! Vi är så fruktansvärt bortskämda på det sättet.

Men jag inser det inte till fullo innan jag läser här. En bra kväll somnar lillan ca 20.00 och sover till 07.15.

Utan att vakna. En dålig somnar hon ca 22 och sover till 06.30, och vaknar till på natten och jag måste stoppa i nappen 1-2 ggr.

Men tydligen ska jag inte klaga då heller. För jag förstår inte hur ni orkar att vara vakna så mycket! Ni måste verkligen vara supermammor!!

Och oj så tacksam jag blev helt plötsligt gör att hon sover så bra, jag som tyckte att hon "strulade" eftersom hon var vaken ända till 21 idag. Men nu fick jag lite andra tankar.

Hoppas era bebisar sover så ni får vila lite på dagen istället. Massa kramar till er!

• Jennie1
    Ellonbellon skrev 2015-11-10 11:19:51 följande:

Vad skönt att hon gjorde det :). Vi hade en riktigt crappy natt, han vaknade EN GÅNG I TIMMEN för att äta. Suck. Men i alla fall, så låg han och pratade med sig själv i en halvtimme på morgonen, så då halvsov jag lite ;). Han hade ont i magen tror jag, så ikväll blir det ingen gröt, så ser vi om det blir bättre.

Jag har hört att många 4 månaders ska sova "hela natten", dvs från 00-05, men min är ju verkligen inte ens i närheten.

Hoppas ni får fler bra nätter! :D

Gooood morgon! Här har vi haft en riktig orolig natt igen. Hon vrider och vänder på sig, verkar drömma massor och vaknar ibland flera gången i timmen. Tror det längsta passet var två timmar hon sov i stöten. Vill helst sova med bröstet i munnen. Huff huff. 

Jag har laddat ner appen "wonder weeks" och enlig den är hon mitt i en utvecklingsfas så vi får hoppas på att det går över om nån vecka.

Konstigt nog så är jag inte jättetrött idag, undra om man kan vänja sig vid lite sömn??

Igår var vi på babysim, det var en hit! Hon var snäll och glad hela passet och somnade som en stock i bilen hem :)
  • Jennie1
    Liten till skrev 2015-11-10 21:35:34 följande:

Å jag känner verkligen med er som inte får sova! Vi är så fruktansvärt bortskämda på det sättet.

Men jag inser det inte till fullo innan jag läser här. En bra kväll somnar lillan ca 20.00 och sover till 07.15.

Utan att vakna. En dålig somnar hon ca 22 och sover till 06.30, och vaknar till på natten och jag måste stoppa i nappen 1-2 ggr.

Men tydligen ska jag inte klaga då heller. För jag förstår inte hur ni orkar att vara vakna så mycket! Ni måste verkligen vara supermammor!!

Och oj så tacksam jag blev helt plötsligt gör att hon sover så bra, jag som tyckte att hon "strulade" eftersom hon var vaken ända till 21 idag. Men nu fick jag lite andra tankar.

Hoppas era bebisar sover så ni får vila lite på dagen istället. Massa kramar till er!

Hehe, ja man drömmer om en natt med 8 timmars sammanhängande sömn. Men det kan nog dröja rätt länge ;) 
    Men när jag slutar helamma ska sambon ta henne en natt så jag får sova i annat rum med öronproppar... :) Är ju bara tre månader kvar ;)
  • Ellonbellon

Jag är också väldigt pigg för att inte ha sovit mer än max 3h i sträck i fyra månader, och det är ju mer ovanligt än vanligt. Jag vet inte, de nätter han lyckats klämma in 3.5 h mellan amningarna har jag liksom vaknat och bara känt mig helt körd.

I natt hade han återigen svårt att sova, vaknade en gång i timmen fram till tolv, och sen vid halv två och vid tre. Efter det så vaknade han bara "nästan" och jag kunde buffa rumpan lite så somnade han om och sov till sju ?!. Jag hoppas innerligt att det vänder nu.

Men nog om det, hur går det i övrigt för er? Vi går på babysång en gång i veckan som han verkar gilla :)

• Jennie1

Hej alla mammor!
    Hur går det för er?
    Nu är vi inne på andra veckan som pigan vaknar typ hela tiden nätterna igenom och vill snutta. Tror ni hon kan vara hungrig? Kan det vara värt att testa med ersättning på kvällen? Vilken ersättning är bäst? Skulle egentligen inte vela ge ersättning, men nu känns det nästan som att man lär testa och se om det är för att hon är hungrig hon vaknar så mycket. Gah.......!

• Liten till
    Jennie1 skrev 2015-11-13 11:09:07 följande:

Hej alla mammor!

Hur går det för er?

Nu är vi inne på andra veckan som pigan vaknar typ hela tiden nätterna igenom och vill snutta. Tror ni hon kan vara hungrig? Kan det vara värt att testa med ersättning på kvällen? Vilken ersättning är bäst? Skulle egentligen inte vela ge ersättning, men nu känns det nästan som att man lär testa och se om det är för att hon är hungrig hon vaknar så mycket. Gah.......!

Jag skulle prova Sempers färdigblandade ersättning i tetra, den började vi med. Den heter babysemp 1. Bara hälla upp och micra till lagom temperatur.

Vill du fortsätta sedan så kan köper man pulver och blandar med vatten, som är mycket billigare. Men bara testa någon gång så kan man ju ta färdig

Själv tycker jag även MAM nappflaskorna är riktigt bra.

Hoppas det hjälper så du får sova lite mer!