• Anonym (Rådvill och sorgsen)

39 år, barnlös, göra abort?

Hej.. önskar lite tankar och råd angående min situation.

Är 39 år, och har inga barn sedan tidigare, aldrig varit gravid.
    Hade en tillfällig fling med en några år yngre bekant som tyvärr inte ledde vidare, förutom att jag sent upptäckte att jag var gravid. Är nu i vecka 17. Han har gått vidare och träffar en ny kvinna.

Känner att jag "måste" genomgå en abort vare sig jag vill eller inte på grund av situationen. Då han inte vill bli "pappa" och vi båda anser att detta inte är en bra bakgrundssituation för att sätta ett barn till världen. Han jobbar, jag studerar och jobbar vid sidan av. Jag har med andra en halvdålig ekonomisk situation ett tag till innan examen. Och ingen familj eller släkt i närheten. Kan alltså känna att det är abort är det bästa även för mig i min livssituation JUST NU, men hjärtat, kroppen, den långt gångna graviditeten samt min ålder håller inte med.

Vi umgås just nu som ganska bra vänner, pratar och försöker förstå varann och resonerar lugnt. Han stöttar och är med på alla undersökningar/kuratorsamtal jag vill och önskar han är med vid. Däremot har han panik om jag skulle behålla och säger att han kommer säga upp kontakten helt då.
    Jag mår jättedåligt över att se honom vara ledsen och må dåligt över att ev tvingas bli far till ett barn, han mår dåligt att se mig ledsen över att genomgå en abort - när jag inte direkt kan räkna med att bli gravid igen "om några år" som jag kanske kunnat trösta mig med om jag var yngre.

Aborten bli alltså en sen medicinsk, jag är mycket väl påläst i vad det innebär och vad jag har att vänta. Har redan gjort ett försök men klarade inte ta första tabletten, bröt ihop i tårar. Nu står jag inför sista chansen att försöka och kommer isåfall genomföra detta i vecka 18.

Abort och troligen aldrig bli mamma/få barn - eller behålla som ensamstående, med dåligt samvete för "pappan", till viss del barnet, och allt ansvar helt själv? Visst finns en chans att han mjuknar när barnet väl är fött, men ingen chans jag vill räkna med.

Är barn allt?

/Ledsen

• Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?
  • Fia Maria

Det finns många pappor som blivit pappa mot sin  vilja. De överlever det också.
    Men kommer du att överleva känslomässigt om du tar abort?

Måste du ange honom som pappa, rent formellt? Det kan ju vara ett ragg på krogen som du inte vet vad han heter och det hände på en semesterresa... eller nåt.
    Då behöver han ju inte bli inblandad om han inte själv vill.

Bästa är väl ändå att du blir ensam vårdnadshavare utan en pappa som inte vill vara delaktig.

• Anonym (mor)

Fattar inte att "pappan" är med vid "alla undersökningar/kuratorssamtal" som ts vill samtidigt som han har ett enda förhållningssätt och det är abort!! Punkt. Vilka undersökningar går en blivande mamma igenom? Ja det är magen som ska mätas, det ska lyssnas på hjärtljud och ritas kurvor över tillväxt och så går man på UL. Vilken idiot är det som går med sitt gravida ex på öht något av detta när hans enda tanke är ABORT? Orka

• Anonym (Fy fan)
    Naniismamma skrev 2014-11-27 11:40:03 följande:

Jag hade sagt följ ditt hjärta.

jag själv var ensamstående när jag var 17år , klarade de galant, och de skulle säkerligen du också göra.

sedan har jag även genomgått en sen abort själv i v 17+6 och det var inget jag egentligen ville och det var inte något som var trevligt och jag mådde inte bra alls efter det och jag mår fortfarande inte fullt bra efter det.

man fick genomgå en "förlossning" fast med ett litet barn och att man inte fick med det hem o visste att man var boven till att barnet "slängdes" bort.

så det är helt ditt val om hur du vill din framtid ska se ut. med eller utan barnet och känslorna man kan få av båda valen.

Usch, blev fysiskt illamående av att läsa ditt inlägg.
  • Anonym (Leila)

Jag har gjort en tidig abort för många år sedan och det väckte knappast några extrema känslor då men nej, jag hade inte kunnat göra abort i din situation TS.

Man får bara så många chanser och vem ska du annars skaffa barn med- det kan ju ta fem år till innan du har en pappa som är med på noterna?

Jag hade nog bara tänkt att detta barn var meningen och försökt reda ut livet så gott det gick.

• Anonym (mor)

Som sagt. Hoppas TS uppdaterar.

• Ann Cistrus

Behåll! 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Rådvill och sorgsen)

Jag vet att detta är ett forum och många har skarpa åsikter. Lugn (mor) m.fl. Jag ska uppdatera men hoppas ni som är ivriga förstår att jag kämpar med att ta mig igenom detta och har haft mycket tunga dagar sedan jag skrev.

Jag är så tacksam för alla fina råd jag fått! Tack tack tack! Läser alla.

För de som inte läst tydligt från tidigare inlägg: Fick veta om graviditeten sent, eftersom vi har delad uppfattning om abort har vi pratat och besökt kurator några gånger för att fatta ett GEMENSAMT beslut som båda kan respektera, ett försök till abort HAR redan gjorts och jag VET hur fostret är utvecklat och att abort nu är en "förlossning", jag har tagit tid att se över hur ekonomi och praktiska lösningar skulle kunna/inte kunna fungera inför att behålla. Samtidigt som jag jobbar och pluggar. Allt detta har inte hunnits på en vecka...och jag har VÄGRAT att fatta ett ogenomtänkt beslut eftersom det som många säger handlar om ett "nu eller aldrig" för mig.

Så varför tvekar jag fastän "nu eller aldrig"? Därför att jag fortfarande inte anser att man kan få allt i livet hur gärna man än vill, ett livsåtagande som att bli förälder är inget jag själv vill göra utan att känna att jag har de förutsättningar jag anser ett barn vara värd. Ett barn kan inte leva bara på kärlek. Jag anser att det är otroligt oansvarigt att bli förälder med ett "det ordnar sig"-tänk. "Du ångrar aldrig ett barn" - nej självklart inte, det finns ingen ångervecka där. En abort då? Visst, men se till att få hjälp då? Gå igenom sorgen men låt den inte definiera ditt liv. Livet blir vad man gör det till. Finn nya vägar, kämpa för att må bra, precis som jag hade fått kämpa med allt som ensamstående förälder?

Jag är mycket trött och emot det "tänk-på-dig-själv-"samhälle vi lever i idag. Egoism är bra så länge det inte skadar någon annan. Och jag tänker på fler än mig här. Barnet - som jag inte vill vara egoistisk mot att behålla "för min skull" med en pappa som (just nu iallafall) inte önskar hen.
    Pappan - som jag inte vill vara egoistisk mot genom att tvingas bli far
    Pappans släkt - farmor/farfar osv.

Men självklart tänker jag även på MIG SJÄLV - hur jag än vänder och vrider på det är det JAG som måste klara av allt ansvar. Trygghet, ekonomi, mat på bordet, socialt nätverk osv. Jag känner mig oerhört orolig över att riskera både mitt eget och barnets välmående genom att bli ensamstående förälder.

Den enda tröst jag kommit fram till så här långt är att jag visat pappan så mycket hänsyn jag kan, lyssnat på honom, diskuterat för och emot. Och blir det så att jag behåller kan jag känna att jag gjort allt och respekterar hans åsikt.

Angående ett beslut. "Om du tvekar - behåll" Om jag tvekar - önskar jag verkligen barnet då? Borde jag inte känna ett övertygande "Inte en chans i världen att jag tar bort det!" istället?

Att fatta ett beslut nu är det absolut jobbigaste jag varit med om i hela mitt liv.

• Anonym (Att tveka)

Angående att tveka: Jag tror många som blir gravida är ambivalenta och jag läser just nu en bok om graviditet där man man skriver om att de flesta är ambivalenta när de är gravida. Man funderar över olika framtida scenarion och hur det kommer att bli. Det är dock inte socialt accepterat att vara det; man ska ju vara den "lyckliga gravida kvinnan". Så att vara ambivalent är absolut inte ett tecken på att du inte vill ha barnet, det är normalt när man är gravid skulle jag säga.

• Anonym (snälla behåll)

Du kanske aldrig mer får chansen till ett barn. Kan du leva med att du mördat en människa? Att en människa ska kvävas till döds som en fisk på torra land? Så ser jag på saken, jag är emot abort. Det gör inte dig till en hemsk människa, men jag anser allt har en mening i livet! Jag tror det är meningen att du ska bli mamma och kommer bli kanon i det! Ekonomi, problemen med pappan osv, allt löser sig bara DU vill!

Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?