• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • PlusLängtan

Ardagan: Så tråkigt att höra! Beklagar verkligen. Lycka till nästa gång, när ni orkar försöka igen!

• Hallonpaj

ardagan: Vilken sorlig och hemsk upplevelse. Men skönt ändå att det upptäcktes så pass tidigt. All lycka till er i framtiden! Styrkekram <3

• moruri

Hur gör ni med storasyskon? Mina två pojkar har hittills sovit med oss 2 1/2 och 1 1/2 år. Men det är ohållbart att de sover där med en till bebis, så nu i slutet av månaden blir det att åka till Ikea och hitta nya sängar till dom! Hoppas det kommer gå smärtfritt att fösa in dom på sitt eget rum!

• velvet

moruri - Vår dotter på 3,5 sover nästan alltid med oss (hon sommar dock lätt i sin egen säng) men vi har köpt en ny säng till henne och planerar att "fasa" över henne dit tills bebis kommer. Det lär inte bli helt smärtfritt, för varken henne eller mig (älskar att ha henne mellan oss när vi sover).

• moruri

Velvet: ja, usch, älskar att ligga och snosa bredvid dom, men 5 pers i vårt lilla sovrum, haha kommer inte finnas någon luft alls. Vi har en 180 com säng sedan en liten växasäng på sidan av som ena gossen sover i. Var först inne på en till likadan växasäng, men de passar upp till 4 år typ, så det känns ju inte lönt.

• Ensamstående1980

Hej :)

Smiter in här med mitt andra inlägg någonsin på Fl :)

Väntar mitt första barn (jag som ALDRIG skulle ha några) så det är ett litet "misstag" men ack så välkommet även om jag får ställa in mig på att bli ensam förälder :)

Var på KUB i onsdags och allt såg fint ut, livlig liten krabat där inne och kan knappt bärga mig tills jag faktiskt kan KÄNNA den rumla runt :) :)

Kan absolut INGENTING om barn så försöker nu lära mig så mycket som möjligt...

Bf beräknad 30/12-15

• PlusLängtan

Ensamstående1980; Välkommen och grattis!

Åh vad jag längtar tills jag får se min lilla där inne också! Bara 9 dagar kvar nu :)

• Ensamstående1980

Tack PlusLängtan :)

Spännande resa detta! Längtar just nu till mitt Rul den 3/8, om jag inte har helt fel för mig så kanske man kan få veta vem det är som bor där inne då också? :)

• ardagan
    Dakine skrev 2015-07-03 18:15:27 följande:
    Fy vad hemskt!! Vad är en nackspalt? Och är proverna verkligen 100% säkra? Har hört talas om de som fått massor med information men där de ändå tagit beslut att fortsätta grav och ut kom en frisk bebis. Vilken vecka var du i ?

Önskar er lycka till i framtiden!
    Ultraljuden är 100% säker men därefter är det bara statistik dock ser man inte allt på ultraljudet. Hade de sett något onormalt hade läkaren sagt det också men allt hon inte ser betyder inte att det är dåligt, oftast. Moderkaksprovet då man odlar efter kromosomfel är också mer eller mindre 100 % säkert.

Efter v 12 så har barnen/fostret en liten vätskeansamling i nacken. Det är helt ok och den går tillbaka ganska snabbt men är den stor (mer än 2,5 mm) ökar riskerna för att barnet har först och främst kromosomfel, vilket man lätt kan kolla via moderkaksprov.

Problemet för mitt barn var att nackspalten var 8,4 mm (bland de större de någonsin uppmätt i Umeå). Nackspalten minskade inte heller och svullnaden var mellan bakhuvudet och ner på ryggen över skuldrorna i v 16, vilket inte alls är normalt eller bra. Barnet hade dock inga kromosomfel öht och inte heller Noonans syndrom. För barn med nackspalt på 6,5 mm eller mer så var fortfarande chansen att födas frisk 15 %. Å andra sidan, hade nackspalten varit 5,5 mm hade det en chans att födas fullt frisk 30 % så du ser att chansen sjunker drastiskt. 19 % risk att dö i magen och 50 % risk att ha allvarliga missbildningar vid en nackspalt om 6,5 mm eller mer.

Avbrytandet gjorde jag i v 17 (16+2).
  • ardagan
    Misshjb skrev 2015-07-03 21:21:46 följande:
    Beklagar det ni behövt gå genom. Vi avbröt i jan i v 22+0 pga hjärtavvikelse, även om alla sörjer på sitt sätt så kan jag föreställa mig vad du / ni har gått genom.
    Blev gravid efter första mensen och hoppas att det kommer gå hela vägen med frisk bäbis den här gången
    All lycka till er
    Tack så mycket. Inte är det en rolig upplevelse.... Och så är det sorg vilket inte gör själva avbrytandet lättare.

Lycka till med lilla bebisen.

Kram
Svar på tråden BF december 2015 :-)