• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • flugsvamp
    jc78 skrev 2015-07-17 18:34:34 följande:

Jag hade samma, inget annorlunda mer än att man kanske inte känner sparkar lika mycket som annars i början. Så inget konstigt :)

Kunde du föda vaginalt ? Fick du gå på extra ultraljud? När rättade det till sig? :)
  • evve88
    flugsvamp skrev 2015-07-17 18:16:42 följande:

Var på rul idag och allt såg bra ut förutom en föreliggande moderkaka. Någon som vet vad detta kan betyda?

Sa hon föreliggande?

Min sa att min låg i framvägg och att de innebär att ja kanske inte känner bebis lika fort.. Kan de ha betydelse för nått annat?
  • fantasy06
    flugsvamp skrev 2015-07-17 20:57:42 följande:

Kunde du föda vaginalt ? Fick du gå på extra ultraljud? När rättade det till sig? :)

Min moderkaka ligger också i framkant. Inger som spelar någon som helst roll, förutom att man som de ovan skrivit kan känna bebisen senare. Min låg långt ner så jag ska på ett ultraljud till när jag är i v 32 för att se om den flyttat upp sig. Om den "täpper" till utgången antar jag man gör ett kejsarsnitt.
  • BowserSchnauzer
    flugsvamp skrev 2015-07-17 18:16:42 följande:

Var på rul idag och allt såg bra ut förutom en föreliggande moderkaka. Någon som vet vad detta kan betyda?

Var också på RUL idag (som såg bra ut, BF 16/12!) och hade gränsfall för föreliggande. I mitt fall innebär det en extra kontroll i v32 för att se om den flyttat sig uppåt som den tydligen brukar göra. Om den inte flyttar sig så ligger den ju för förlossningskanalen och moderkakan släpper väl delvis när bebisen ska ut vilket ger mycket blödning och att bebis inte får syre. Så om den ligger kvar blir det planerat snitt helt enkelt - hoppas dock att den går tillbaka, vill helst inte ha snitt. Men tänker inte oroa mig för mycket, det går ju inte att påverka.
  • flugsvamp

Föreliggande moderkaka är inte samma som att den ligger i framkant tror jag.. ? :) hon sa till mig att man kunde få blödningar och att min bm ska hålla extra koll. Moderkakan täpper till utgången för lillen så hon sa att om den ligger kvar så blir det snitt. Blir extra ul runt v. 30

• velvet
    flugsvamp skrev 2015-07-18 10:25:20 följande:

Föreliggande moderkaka är inte samma som att den ligger i framkant tror jag.. ? :) hon sa till mig att man kunde få blödningar och att min bm ska hålla extra koll. Moderkakan täpper till utgången för lillen så hon sa att om den ligger kvar så blir det snitt. Blir extra ul runt v. 30

Förra graviditeten hade jag både föreliggande moderkaka samt moderkakan i framvägg, men den flyttade upp sig av sig själv. Det slutade med snitt ändå, av andra orsaker dock.

Den här gången har jag moderkakan i bakvägg, där den "ska" vara enligt min barnmorska. Om den ligger i framvägg så kan det enligt henne (i sällsynta fall lät det som) innebära vissa risker förenade med att moderkakan föds ut före barnet vid en vaginal förlossning. Men jag skulle inte oroa mig, det låter ganska ovanligt.
  • Frankie86

Våran lilla flicka som är beräknad 9/12 (dock flyttad 8 dagar bakåt så jag tror hon kommer tidigare). Jag vet när jag hade ägglossning och när vi hade sex, så för mig känns det märkligt att dom flyttar mig 8 dagar bakåt. Vi får väl se helt enkelt. Detta är tredje barnet :)

• Anniiica

Nu är jag bara avundsjuk på dom med fina gravidmagar! Vill inte ha min degklump utan en fin rund mage.... Hmpf!

• BowserSchnauzer
    Anniiica skrev 2015-07-20 21:50:32 följande:

Nu är jag bara avundsjuk på dom med fina gravidmagar! Vill inte ha min degklump utan en fin rund mage.... Hmpf!

Hur mycket deg har du? (Hi hi) Jag hade också lite tjockismage när jag började men nu känns det som att det börjar se nästan ut bara som en rundel och bebismage... Nu börjar det kännas okej att maken smeker magen offentligt, innan kändes det bara konstigt som att han smekte mitt fett liksom... :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)