• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • taramn

Jag var jättestressad över vikten fast jag friskförklarades för tre år sen från mina äs. Har du gått upp 1,5 kg på en vecka så har din kropp behövt det. Kom ihåg att det absolut inte är 1,5 kg fett du lagt på dig och att om du står ut i ett par veckor till så kommer bebisen snart ut o vikten rasar bort. Väg dig inte tills vidare o påminn dig själv konstant om att bebisens hälsa är så mycket viktigare än för stor viktuppgång . Som du skriver så äter du nyttigt o rör på dig, fortsätt med det! Alla märkliga ätstörningstankar brukar blossa upp vid en graviditet och prata om det med din barnmorska!

velvet skrev 2015-08-15 08:45:37 följande:

Någon mer som ärr stressad över vikten? Jag vet att det inte borde vara någonting man fokuserar på när man är gravid, men med gamla ätstörningar i bagaget är det inte så himla lätt. Jag trodde att jag hade ätit nyttigt och har tom börjat ta en powerwalk på runt 5 km varje dag (stor grej för mig som inte är så van vid att röra på mig regelbundet) men då har jag istället gått upp 1,5 kg på EN VECKA. Om någon sitter inne med lite pepp så mottages det tacksamt. :(

• velvet
    taramn skrev 2015-08-15 09:14:54 följande:

Jag var jättestressad över vikten fast jag friskförklarades för tre år sen från mina äs. Har du gått upp 1,5 kg på en vecka så har din kropp behövt det. Kom ihåg att det absolut inte är 1,5 kg fett du lagt på dig och att om du står ut i ett par veckor till så kommer bebisen snart ut o vikten rasar bort. Väg dig inte tills vidare o påminn dig själv konstant om att bebisens hälsa är så mycket viktigare än för stor viktuppgång . Som du skriver så äter du nyttigt o rör på dig, fortsätt med det! Alla märkliga ätstörningstankar brukar blossa upp vid en graviditet och prata om det med din barnmorska!

Tack för peppen! Ska försöka tänka så och inte väga mig oftare än nödvändigt. Ska fundera på om jag ska ta upp det med min barnmorska (hon är toppen!) men det känns som att det redan är "så mycket" med mig. Jag är tex otroligt förlossningsrädd och går på aurorasamtal osv. Men tack igen!
  • modernu

Jag har haft sammandragningar sedan v 16. De är ibland rätt täta men gör inte ont. Har bestämt mig för att det är normalt och endast mer den här gången pga andra barnet...

bebisen rör sig rätt mycket därinne, jag minns inte att det var så med sonen såhär tidigt (v 21+6) eller ffa så känns han (tror det är en pojke ) så stor.

Jag har gått upp 10 kg hittills. Blir arg på mig själv som får ångest över det eftersom jag lovat mig själv att inte få det eftersom jag förra gången rasade i vikt när jag började jobba igen. Jag vägde också rätt lite innan.

• emeliess
    velvet skrev 2015-08-15 09:24:41 följande:

Tack för peppen! Ska försöka tänka så och inte väga mig oftare än nödvändigt. Ska fundera på om jag ska ta upp det med min barnmorska (hon är toppen!) men det känns som att det redan är "så mycket" med mig. Jag är tex otroligt förlossningsrädd och går på aurorasamtal osv. Men tack igen!

Den känslan är du inte ensam om! Jag väntar mitt första barn och vid minsta fundering så ringer jag min bm! Det har även blivit ett par besök till gynakut pga andra orsaker... Ibland kan jag känna att jag säkert är det stora samtalsämnet i fikarummet, men hellre det än att hon någon dag säger "det där skulle du tagit upp betydligt tidigare" tex... Dem finns till där för oss och bebis så bara ta upp allt som dyker upp i huvudet! :)
  • Astli85

Oh ja.. men jag har fått gå till dietist det första pga mina ätstörningar... blivit remitterad till ätstörningsenhet oxå som jag ska på bedömningssamtal på måndag... ooochjag är oxå en sån som har förlossninsskräck och ska gå t Aurora... jag har även stor panik för att amma... så här är en som har mkt Me :'D

velvet skrev 2015-08-15 08:45:37 följande:

Någon mer som ärr stressad över vikten? Jag vet att det inte borde vara någonting man fokuserar på när man är gravid, men med gamla ätstörningar i bagaget är det inte så himla lätt. Jag trodde att jag hade ätit nyttigt och har tom börjat ta en powerwalk på runt 5 km varje dag (stor grej för mig som inte är så van vid att röra på mig regelbundet) men då har jag istället gått upp 1,5 kg på EN VECKA. Om någon sitter inne med lite pepp så mottages det tacksamt. :(

• emeliess

Ni som går på aurorasamtal, hur går man tillväga om man vill gå på det, handlar det endast om förlossnigsrädsla, vad gör man där och kostar det något?

• fantasy06

Går in i v 25 imorgon. Idag har jag haft ont i navelhöjd men ute till vänster. Mellan navel o sida kanske man kan säga. Känns som det kniper till, känns mer ibland inte skönt alls. Kommer och går hela tiden. Kommer även när jag vilar. Någon som varit med om liknande?

• velvet
    emeliess skrev 2015-08-15 14:30:22 följande:

Ni som går på aurorasamtal, hur går man tillväga om man vill gå på det, handlar det endast om förlossnigsrädsla, vad gör man där och kostar det något?

För mig handlar om förlossningsrädsla, och till viss del att jag fick en förlossningsdepression efter att vår dotter föddes. Jag har blivit remitterad till auroramottagningen av min barnmorska, på hennes initiativ faktiskt. Så prata med din barnmorska!
  • emeliess
    velvet skrev 2015-08-15 19:27:33 följande:

För mig handlar om förlossningsrädsla, och till viss del att jag fick en förlossningsdepression efter att vår dotter föddes. Jag har blivit remitterad till auroramottagningen av min barnmorska, på hennes initiativ faktiskt. Så prata med din barnmorska!

Det ska jag göra... Jag är väldigt rädd för smärta. Nu kanske detta är en dum jämförelse men när jag skulle ta blodprov vid inskrivningen (första gången) så fick jag verkligen ligga och andas och min sambo fick stå vid mitt huvud som stöd. Nu kommer det inte samma belöning efteråt som vid en förlossning men ändå! Jag har 19 veckor kvar till bf och är lagom kaxig... Tänker liksom på hur mysigt det kommer bli osv, men jag vet att när det börjar närma sig så kommer småpaniken sätta igång. Vet du om risken för förlossningsdepression ökar om man känner sig väldigt deppig i omgångar under graviditeten? Eller det har ingenting med varandra att göra?
  • moruri

Från att ha legat på +2kg har jag under de sista två veckorna lagt på mig till +6kg. Känns jobbigt! :( men tror jag har mycket vätska i ben/fötter/händer... Men jobbigt känns det :'(

Svar på tråden BF december 2015 :-)