• Aqq1

Så rädd för missfall

Efter två tidiga missfall har jag nu plussat igen och jag är såå orolig, förstår inte hur jag ska orka med denna oron ända till vecka 12 när risken iallafall minskat lite. Någon som vart i samma sits och har några tips hur man ska tänka eller någon solskenshistoria? Har en liten kille sen innan där allt gick bra.

• Svar på tråden Så rädd för missfall
  • hsh
    AnneliR skrev 2015-05-18 10:12:10 följande:

Vad jag läst så ska man kunna se hjärtat i vecka 6+, en del kan säkert det tidigare än så. Ser fram emot vul men kommer nog vara extremt nervös den dagen. Jag håller mig lugn så länge inga färgade flytningar kommer, vågar inte ens ha sex nu fram till vecka 12,vet att det inte kan framkalla missfall men för säkerhets skull så avstår vi ändå. Försöker som sagt att inte tänka så mkt på att jag är gravid utan leva som vanligt och det funkar bra än så länge :)

Jag såg hjärtat i graviditetsvecka sex när jag blev gravid för tre år sen så det är absolut inte omöjligt. Samma här. Vi har haft sex en gång men det kändes inte bra, så vi kommer nog inte vara särskilt sexuella alls.
  • Aqq1
    hsh skrev 2015-05-18 11:13:56 följande:
    Jag såg hjärtat i graviditetsvecka sex när jag blev gravid för tre år sen så det är absolut inte omöjligt. smile1.gif Samma här. Vi har haft sex en gång men det kändes inte bra, så vi kommer nog inte vara särskilt sexuella alls.
    Kan sex göra att man får missfall? Har aldrig hört därför jag undrar om det kan vara så att det påverkar :-/
  • AnneliR

Nej sex ska inte kunna framkalla missfall men man kan få blödningar efter sex, så var det senast för mig och då visade det sig att det var missfall (inte pga sexet men blödningar kom efter det) och jag vill absolut inte ha några som helst blödningar för att kunna hålla mig lugn, vad dom än beror på :)

• hsh
    AnneliR skrev 2015-05-18 11:55:28 följande:

Nej sex ska inte kunna framkalla missfall men man kan få blödningar efter sex, så var det senast för mig och då visade det sig att det var missfall (inte pga sexet men blödningar kom efter det) och jag vill absolut inte ha några som helst blödningar för att kunna hålla mig lugn, vad dom än beror på :)

Precis
  • hsh
    Aqq1 skrev 2015-05-18 11:26:19 följande:

Kan sex göra att man får missfall? Har aldrig hört därför jag undrar om det kan vara så att det påverkar :-/

Det ska inte göra det, men samtidigt har jag hört att när man har upprepade missfall ska man undvika sex dom första 12 veckorna, undra vad det beror på..
  • Aqq1
    hsh skrev 2015-05-18 12:05:45 följande:
    Det ska inte göra det, men samtidigt har jag hört att när man har upprepade missfall ska man undvika sex dom första 12 veckorna, undra vad det beror på..
    Aha vad konstigt, hoppas inte det är någon fara då, har inte undvikt de :-/
  • Feather

Nu har ju jag haft 4 missfall o är gravid en 5 gång. Och japp man kan få order om att undvika samlag pga mannens spermier som kan ha påverkan på tappen. Samt orgasm för kvinnan som skapar kramper i livmoder.

Man säger att Det i en komplikstionsfri grav är helt okej, men efter 4 mf är inte ens läkarna eniga längre. Jag har undvikit sex helt. Jag har försökt undvika orgasmer, vara bad o bastubad, heta humör svängningar, inte tränat mm.

Men i mitt fall så orkade jag inte klandra mig själv så denna 5 gång har jag varit galet försiktig, tur el inte, slump el nåt annat. Men är fortfarande gravid v 22 nu.

• Aqq1
    Feather skrev 2015-05-18 15:24:48 följande:

Nu har ju jag haft 4 missfall o är gravid en 5 gång. Och japp man kan få order om att undvika samlag pga mannens spermier som kan ha påverkan på tappen. Samt orgasm för kvinnan som skapar kramper i livmoder.

Man säger att Det i en komplikstionsfri grav är helt okej, men efter 4 mf är inte ens läkarna eniga längre. Jag har undvikit sex helt. Jag har försökt undvika orgasmer, vara bad o bastubad, heta humör svängningar, inte tränat mm.

Men i mitt fall så orkade jag inte klandra mig själv så denna 5 gång har jag varit galet försiktig, tur el inte, slump el nåt annat. Men är fortfarande gravid v 22 nu.

Okej, skönt att det gått bra för dig Jag har gått igenom en grav där jag hade samlag som vanligt, red dressyr och tog promenader samt jobbade fram till v.38. Känns inte som det borde vara farligare med samlag (har redan riskerat det isf men hoppas inte de är nån fara) osv denna gången, men samtidigt vill jag ju inte riskera nåt. Svårt.
  • AnneliR

Jaha, var det dags för en nästan symtomfri dag. Har varken känt mig illamående, haft molvärk eller haft nåt vidare ont i brösten idag. Att det kan komma så här tidigt?

• Aqq1
    AnneliR skrev 2015-05-19 11:48:32 följande:

Jaha, var det dags för en nästan symtomfri dag. Har varken känt mig illamående, haft molvärk eller haft nåt vidare ont i brösten idag. Att det kan komma så här tidigt?

Det är nog ingen fara har läst att det är vanligt att det kommer och går själv är jag orolig för att jag har fått lite molvärk idag och igår och inte haft det sen innan bim.
Svar på tråden Så rädd för missfall