• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • becka1989

Fy fan nervös jag blev nu när jag har pratat med mvc om inskrivningen.

Dom ska skicka en kallelse och den hamnar hos mina föräldrar ???? som absolut inte vet att vi ska ha barn:/ någon som vet hur brevet ser ut snälla säg att det inte står mvc på det utan bara sjukhuset?????

Är så nervös nu

• Irmisans
    JSA94 skrev 2015-08-18 08:42:47 följande:

Hej! Kvinna på 21år, väntar mitt första barn. Är i vecka 8 (7+4).

Jag har hemska symtom, är sjukligt trött.. Kan inte jobba, och illamående och spyr som en galning... (Hurra!! Eller inte ....) får hoppas de går över snart ????

Hej! Är också 21 och väntar första barnet :) Mår också väldigt dåligt och kan inte jobba. Var hos läkare igår och fick bland annat utskrivet Lergigan Comp och mår väldigt mycket bättre redan nu! Spyr fortfarande men inte alls lika mycket och lika ofta som innan. Blev också sjukskriven av läkaren, vilket kändes skönt. Önskar att jag hade fått kontakt med läkare tidigare, men fick efter många samtal ta det via min vårdcentral eftersom mvc här inte har läkare alls...

Mitt tips är alltså ring mvc och sedan din vårdcentral och säg att du behöver en tid snarast! Fick även massa andra tips av läkaren som mvc inte nämnde alls!

Lycka till!
    Oplanerad Mamma
  • LongingForAChild

Till alla som mår illa, jag har märkt att om man äter lite varannan timme så håller sig illamåendet på en rimligare nivå. Kan räcka med en frukt eller någon smörgås bara.

Sen om illamåendet ändå är olidligt kan man be BM att skriva ut Lergigan Comp, dock ska man tänka på att de dagar du tar det inte få i dig koffein från annan källa så som kaffe eller cola då tabletterna innehåller koffein och för höga halter är skadligt för barnet.

Kombinationen av detta har gjort att jag nästan aldrig spyr nu och illamåendet är hanterbart. Jag börjar direkt jag stigit upp och gått på toa att ta ett glas yoghurt och så och sätta mig eller lägger mig och dricker långsamt och sen väntar minst 15 minuter innan jag gör något annat (och tar tablett i samband med yoghurten) så brukar det hinna stabilisera sig något. Sen är ju stress det värsta mot illamående i alla fall för mig för vid minsta stress så spyr jag.

• Katten95
    Linda8110 skrev 2015-08-17 13:10:18 följande:

Så typiskt! Men sådant som händer :) Skönt att ni fick en tid redan samma vecka. Vilken vecka är du i?

Ja jo de va ju tur det. Är i vecka 9 nu (8+1) :)
  • Linda8110
    becka1989 skrev 2015-08-18 10:57:12 följande:

Dom ska skicka en kallelse och den hamnar hos mina föräldrar ???? som absolut inte vet att vi ska ha barn:/ någon som vet hur brevet ser ut snälla säg att det inte står mvc på det utan bara sjukhuset?????

Är så nervös nu

Varför ska det skickas till dina föräldrar?
  • becka1989

Står fortfarande skriven hos mina föräldrar så det skickas dit. Ska göra flyttanmälan till sambon snart. Har alltid stått skriven hos mamma och pappa men bott hos min sambo i snart 8år pga att socialen ävar det lite krångligt.

• Linda8110
    becka1989 skrev 2015-08-18 16:06:57 följande:

Står fortfarande skriven hos mina föräldrar så det skickas dit. Ska göra flyttanmälan till sambon snart. Har alltid stått skriven hos mamma och pappa men bott hos min sambo i snart 8år pga att socialen ävar det lite krångligt.

Om mvc ligger på ett sjukhus står det säkert bara sjukhusets namn på kuvertet, men det är ju inget jag är 100% säker på.
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-08-18 10:57:12 följande:

Är så nervös nu

Antagligen hör ju mvc till något sjukvårdsområde och i så fall finns bara dess logo på kuvertet. Så var det åtminstone för mig. Mvc är väl kopplat till något sjukhus, så knappast har de egen logo? Dessutom är det ju förståeligt att det kan vara känsliga grejer, så knappast skulle de skicka brev så att andra fattar vad det handlar om. Lite samma system som om man beställer sexleksaker, hahaha! Glad
  • Natalila

Annars är de väl bara säga att de är dags för att ta nå prover där, kommer ju inte på just nu vad de är man gör för prover där men :)

• snowybaby

Hänger på här jag också. Plussade 9/8 och fick gravid 1-2 Igår 8 dagar senare fick jag gravid 3+ får det inte riktigt och stämma mer än att jag ökar i hcg. Pga väldigt ont i magen i fredags fick jag åka till akuten så ska på ett vul nu på fredag och då tror jag att jag är i v 6+0 om jag räknat rätt. BF 15 april. Första barnet, 8 försöket.

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?