• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • BeccaBus
    SJLN skrev 2016-01-06 20:20:21 följande:
    Det går såklart jättebra att vara utan men du kan få ersättning om du till exempel blir inlagd för havandeskapsförgiftning, om du får förlossningsskador och om barnet får bestående skador pga tidig födsel eller syrebrist under förlossningen. De flesta får nog inte ut något från sin försäkring men det är ju väldigt värt om det faktiskt händer något. :)
    Okej tack för svar!:)
  • Aclw

Hej allihopa

Jag är i vecka 21+5 är beräknad 24maj 2016 är förstföderska och funderar på när man ska börja köpa de stora sakerna till barnet.

Kläder till den lilla har vi köpt lite men inte så mycket än.

Vi har gått igenom ett missfall i vecka 18 så den här krabaten är under för oss.

Vi går på ivf har gjort i 5år men nu är det dags vi väntar så på den lilla.

Men vi är oroliga i mellan åt ändå, så inköpen vill vi vänta med men man vill inte vänta förlänge häller.

Hur har ni gjort?

• SJLN
    Aclw skrev 2016-01-12 23:15:08 följande:

Hej allihopa

Jag är i vecka 21+5 är beräknad 24maj 2016 är förstföderska och funderar på när man ska börja köpa de stora sakerna till barnet.

Vi har gått igenom ett missfall i vecka 18 så den här krabaten är under för oss.

Men vi är oroliga i mellan åt ändå, så inköpen vill vi vänta med men man vill inte vänta förlänge häller.

Hur har ni gjort?

Vi har köpt väldigt mycket redan, tycker det är skönt att dela upp kostnaderna lite. Men å andra sidan har båda mina missfall vart i vecka 12 ungefär, jag förstår verkligen att man blir lite mer restriktiv när man haft ett så sent missfall som ni..

Men vagn till exempel, beställer du på butik så har du ofta förlossningsgaranti eller vad de nu kallar det. Och vi beställde vår från jollyroom, de har ett års öppet köp. Det är klart att det är jobbigt om man behöver krångla och skicka tillbaka saker om katastrofen väl är framme, men då är det väl så tänker jag..
  • Aclw

Tack..sjln

Jo man vill ju sprida ut kostnaderna. Det ska jag kolla om fler har. Vist skulle det vara jobbigt men man vill ha det nödvändigaste om det skulle vara så att den lilla får för sig att komma förtidigt.

• Pell
    Aclw skrev 2016-01-12 23:15:08 följande:

Hej allihopa

Hur har ni gjort?

Köpte vagn tidigt förra graviditeten typ i v18 tror jag det var. Och det mesta som tex spjälsäng har vi ärvt/lånat och så också denna gång hoppas jag, kanske dags att kolla upp det så pyret inte blir utan säng..
    Så denna gång är det inte så mycket att köpa (ska dock köpa en smidigare syskonvagn att ha med i bilen, köpt en behagnad el för 450kr redan som hemmavagn men har inte riktigt ekonomin just nu till en till vagn).
  • Pesco

Hej tjejer,
    Syrran är BF i maj och frågar mig om barnvagn. Men min ungar kom 06 o 09 och jag tror det har hänt mycket på barnvagnsfronten. Då köpte man för 1-2000 kr billigare över nätet från Tyskland. Hur är det nu? Vilken modell rekommenderar ni andragångföderskor?

Sen en annan fråga... jag hänger ju fortfarande med min grupp förstföderskor från 06, mest på FB och i verkligheten. Finns det några i Sthlm som träffas och fikar ibland? Det kan ju va kul eftersom man är föräldralediga samtidigt, menar jag.

• Nmm

Hej tänkte kolla med er vilken vagn ni skulle rekommendera, brio happy duo eller Emmaljunga city Cross (fasta hjul på båda). Vi bor på landet, grusväg. Skulle helst vilja ha en bugaboo donkey men tror att svänghjulen kan bli ett problem på grusväg/vinter.? Eller har ni tips på annan bra barnvagn ?

• Pell

Här var det tomt.

Hur mår ni? Har ni börjat köpa allt som behövs? Själv ska jag kolla efter babyskydd i dagarna tror jag. Liksom få det överstökat.

Skickar in ansökan om graviditetspenning också så snart jobbet fyllt i sin blankett. Hoppas det går igenom så jag får vara ledig från 15/4.