• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • FruLundmark
    Pell skrev 2016-01-24 22:23:23 följande:

Här var det tomt.

Hur mår ni? Har ni börjat köpa allt som behövs? Själv ska jag kolla efter babyskydd i dagarna tror jag. Liksom få det överstökat.

Skickar in ansökan om graviditetspenning också så snart jobbet fyllt i sin blankett. Hoppas det går igenom så jag får vara ledig från 15/4.

Här har jag börjat må dåligt igen. Konstant illamående och kräkningar lite nu och då.. Har börjat gå ner i vikt igen och foglossningarna är helt hemska! Kan knappt gå, sitta eller ligga :( Hur mår du?

Vi ska också kolla på babyskydd nu i dagarna och nästa månad blir de att inhandla vagn :) Resten tar vi eftersom..
  • majbebis2016

Här var det tomt.

Hur mår ni? Har ni börjat köpa allt som behövs? Själv ska jag kolla efter babyskydd i dagarna tror jag. Liksom få det överstökat.

Skickar in ansökan om graviditetspenning också så snart jobbet fyllt i sin blankett. Hoppas det går igenom så jag får vara ledig från 15/4.

Jag mår bra, ont i ryggen bara.

Har alla papper klara från jobbet ang graviditetspenningen. Väntar bara på nästa besök hos bm så jag kan få moderskapsintyget. Kommer ansöka om att gå hem 21/3.

Vi har köpt de mesta, vagn är beställd. Babyskyddet fanns inte inne när vi skulle köpa men nästa gång så :)
  • SJLN

Här var det tomt.

Jo men jag mår rätt bra, men plötsligt börjar jag bli lite påverkad av hormonerna. Blir liksom deppig och ledsen ibland, helt utan anledning. Sen har jag lite problem men foglossningen men inget allvarligt. Hur mår du?

Vi har ju köpt väldigt mycket men skötbord och säng plus tillbehör står fortfarande kvar på inköpslistan. Vi tar allt lite pö om på så inte alla kostnader kommer på en gång.

Vad jobbar du med, eftersom du ska söka graviditetspenning? Jag har inte underlag för att kunna söka men jag önskar jag hade, det känns tungt med all stress och oväsen på förskolan. Får väl nästan hoppas att foglossningen blir värre så jag blir sjukskriven istället, även om det känns konstigt att hoppas på något sånt. :-/
  • TriciaN

Hej tjejer! Jag tänkte fråga er som har grov foglossning precis som jag. Det hjälper iaf mig lite när jag duschar riktigt varmt så jag tänkte prova med ett värmebälte, någon av er som har provat?

• Pell

Har också foglossning i bäckenbotten typ. Började med att jg halkade för typ 3-4v sen och hållt sig kvar. Haltar typ fram. Och ryggen är slut på efter en dag på jobbet. Väl hemma vill 1åringen vara nära och bli buren.. Bara att bita ihop typ.

Är förskollärare. Förra grav gick jag hem 2månader innan bf. Fick igenom det tack vare att vi hade många blöjbarn just då och det är nog faktiskt fler nu. Så jag hoppas verkligen att det går nu också.

• SJLN

Pell - Ah, jag jobbar ju också på förskola men som resurs så jag jobbar bara med ett barn och hon är 5 år. Så inga blöjbyten där inte. Det tyngsta jag måste lyfta är väl hennes syrgastub, och den är inte tung. Nä det är stressen runt omkring som får mig att må dåligt bara just nu..

TriciaN - jag tar ett långt varmt bad varje kväll för ryggens skull. Tycker det är skönt under tiden jag ligger i badet men jag har inte upplevt att ryggen känns bättre efteråt tyvärr..

• FruLundmark
    TriciaN skrev 2016-01-25 22:25:50 följande:

Hej tjejer! Jag tänkte fråga er som har grov foglossning precis som jag. Det hjälper iaf mig lite när jag duschar riktigt varmt så jag tänkte prova med ett värmebälte, någon av er som har provat?

Duscha varmt fungerar inte här, tyvärr. Har en värmekudde som jag brukar lägga i ländryggen, funkar medan den är varm men när den svalnat så är de lika ont igen.. :/ Inte ens foglossningsbälte är till någon större hjälp :( Får väl se vart de här slutar.
  • KEPTAK
    Nmm skrev 2016-01-15 18:59:25 följande:

Hej tänkte kolla med er vilken vagn ni skulle rekommendera, brio happy duo eller Emmaljunga city Cross (fasta hjul på båda). Vi bor på landet, grusväg. Skulle helst vilja ha en bugaboo donkey men tror att svänghjulen kan bli ett problem på grusväg/vinter.? Eller har ni tips på annan bra barnvagn ?

Hej! Jag går mycket på grusväg och vi ska inom två år flytta ut på landet. Jag har också läst att det är just de två som funkar bäst på grusväg och i lite ojämn terräng. Svängbara hjul rekommenderas inte även om de flesta går att låsa. Vi köpte en begagnad Emmaljunga city cross i lördags. Vi var hos en som handlar med begagnat och hon hade även Brio happy. Men brio'n var tyngre. Emmaljungan är väldigt lätt och smidig. Annars är de ganska lika varandra.
  • KEPTAK

Hej!

Jag är ny här. Förstföderska med BF 5 maj. Det är så spännande och vi längtar.

Vi har inte köpt så mycket än, tre plagg har vi varav ett har vi fått och det är i större storlek (6 månader tror jag). I lördags köpte vi barnvagn så nu längtar vi ännu mer (har den ståendes i vardagsrummet så ser den ju varje dag).

I går var jag hos bm och när jag sa att min sambo hade känt sparkar utanpå magen för 4-5 veckor sen för första gången blev hon förvånad. Jag har moderkakan högt upp i framvägg. När kände er partner sparkar första gången?

Det ska bli kul att följa andra med BF maj 2016!

Kram

• TriciaN
    KEPTAK skrev 2016-01-26 17:52:51 följande:

Hej!

Jag är ny här. Förstföderska med BF 5 maj. Det är så spännande och vi längtar.

Vi har inte köpt så mycket än, tre plagg har vi varav ett har vi fått och det är i större storlek (6 månader tror jag). I lördags köpte vi barnvagn så nu längtar vi ännu mer (har den ståendes i vardagsrummet så ser den ju varje dag).

I går var jag hos bm och när jag sa att min sambo hade känt sparkar utanpå magen för 4-5 veckor sen för första gången blev hon förvånad. Jag har moderkakan högt upp i framvägg. När kände er partner sparkar första gången?

Det ska bli kul att följa andra med BF maj 2016!

Kram

Omföderska här.. Är i v 22+2 och gubben har fortfarande inte fått känna. Hon sparkar mig mest neråt..

Med första barnet v det i v 20+3 de gick att känn utanpå