• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • mammamagi
    Pell skrev 2016-05-10 11:08:15 följande:

Ni med storasyskon, hur gör ni när ni åker in? Finns det något man kan ansöka om så tex mormorn (som väldigt gärna vill vara barnvakt men jobbar olika tider- ibland natt och helger osv) kan vara ledig och passa stora när vi är inne på BB, vill inte åka in själv!

Har andra på kö så kanske går att skriva in i almanackan vem som är ledig när men vore skönt om dottern kunde vara hos en och samma om det skulle dröja 2-3dygn. En lösning är att pappan far hem när pyret är fött och sen tar med stora och hämtar oss.

Får lite panik

Mina föräldrar är standby dygnet runt nu. Men annars vet jag inte hur vi hade gjort faktiskt. Men för att du ska slippa oroa dig så gör upp ett supertydligt och "låst" schema där precis alla nätter (och annan tid?) är bokade så att ni kan slappna av helt. Visst, det går ju att åka in själv troligtvis men kan ni strukturera upp och förbereda allting nu så tror jag att det vore bra. Så kanske det blir en eller två dagar som blir "om det sätter igång den eller den gången så åker jag in själv och annars så har vi plan a b c" osv för respektive dagar. Det tror jag skulle göra mig lugn(are), istället för att vara orolig för det, när det går att styra upp en del ändå om man bara fixar lite. Och viktigt: var supertydlig med folk, annars kommer varken de eller ni riktigt veta och det riskerar att bli en väldig rörig karusell av det, om ni har många inblandade.

Vet inte om det känns rätt eller om det hjälper, men för mig brukar det vara bäst att agera agera agera i röriga/stressiga situationer, skapa struktur och styra upp med en tydlighet, nästan övertydlighet.

Lycka till!
  • HonanHöna

Ni med storasyskon, hur gör ni när ni åker in? Finns det något man kan ansöka om så tex mormorn (som väldigt gärna vill vara barnvakt men jobbar olika tider- ibland natt och helger osv) kan vara ledig och passa stora när vi är inne på BB, vill inte åka in själv!

Har andra på kö så kanske går att skriva in i almanackan vem som är ledig när men vore skönt om dottern kunde vara hos en och samma om det skulle dröja 2-3dygn. En lösning är att pappan far hem när pyret är fött och sen tar med stora och hämtar oss.

Får lite panik

Ja har några olika som ja pratat med, en nära vän om hon inte jobbar, jobbar hon så blir det min mor sol får ta dom. Vi åker o lämna dom :)
  • hundenhubbe

Får lite panik

Mina föräldrar ska ta lilltjejen och vi lämnar henne igen tid som helst på dygnet påväg in till förlossningen. Skulle dom jobba så måste de söka semesterdagar eller sjukskriva sig.... Man får tyvärr inte VAB för de dagarna.. Så mina har sagt att de tar semesterdagar! Förhoppningsvis blir de en helg då dom är lediga och att man bara är på förlossningen/BB några timmar! Vi har även kompisar som är stand by om de på något sätt skulle skita sig!
  • Ruter

Får lite panik

Vi har pratat med dagis så sålänge de har öppet får vi komma och lämna han där så hämtar farmor när hon slutar. Är det dags att åka in under natten eller helgen så kommer farmor hem till oss och hämtar sonen.
  • hundenhubbe

Kändes som bebisen fixerade sig. Magen sjönk ich trycket mot revbenen försvann! Jäklar vad hon trycker neråt. De är ömt hela där nere och ilar till son fan. Känns verkligen som knivar som man kör upp och man måste som lyfta sig lite om man sitter för trycket blir så kraftigt. Magen är dock mjuk och inga sammandragningar! Massa flytningar i samband med detta.

• Krickelin med Naemi

Får lite panik

Farmor å farfar ledigt . Du kan föra över föräldradagar till någon av dem
  • Nmm

Idag 18:46 kom vår dotter. Vakna med värkar kl 01:00 kl 03 va vi inne på BB öppen endast 1 cm skickad att äta frukost och avvakta 35min senare gick vattnet. 3402gram 49 lång. Sprack som ja var rädd för 8stygn grad 2. Men tycker endå det va en bra förlossning tog all sorts smärtlindring som fanns. Epidral is the shit! Så glad att den finns. Fyfan all respekt till dom kvinnor som inte har tillgång till smärtlindring! Kan inte sova ligger nu på BB hjärtat spricker av lycka. BF den 12.

• mammamagi
    Nmm skrev 2016-05-11 00:22:38 följande:

Idag 18:46 kom vår dotter. Vakna med värkar kl 01:00 kl 03 va vi inne på BB öppen endast 1 cm skickad att äta frukost och avvakta 35min senare gick vattnet. 3402gram 49 lång. Sprack som ja var rädd för 8stygn grad 2. Men tycker endå det va en bra förlossning tog all sorts smärtlindring som fanns. Epidral is the shit! Så glad att den finns. Fyfan all respekt till dom kvinnor som inte har tillgång till smärtlindring! Kan inte sova ligger nu på BB hjärtat spricker av lycka. BF den 12.

Wow grattis!!!!! (Jag vill också vara på andra sidan...!!)
  • Pell
    Krickelin med Naemi skrev 2016-05-10 23:29:32 följande:
    Farmor å farfar ledigt . Du kan föra över föräldradagar till någon av dem
    Både googlat och hört med FK jag måste jobba eller vara sjuk för att få föra över, förlossning räknas inte
  • Pell
    Nmm skrev 2016-05-11 00:22:38 följande:

Stort grattis!!!!!!