Pell skrev 2016-05-10 11:08:15 följande:
Ni med storasyskon, hur gör ni när ni åker in? Finns det något man kan ansöka om så tex mormorn (som väldigt gärna vill vara barnvakt men jobbar olika tider- ibland natt och helger osv) kan vara ledig och passa stora när vi är inne på BB, vill inte åka in själv!
Har andra på kö så kanske går att skriva in i almanackan vem som är ledig när men vore skönt om dottern kunde vara hos en och samma om det skulle dröja 2-3dygn. En lösning är att pappan far hem när pyret är fött och sen tar med stora och hämtar oss.
Får lite panik
Mina föräldrar är standby dygnet runt nu. Men annars vet jag inte hur vi hade gjort faktiskt. Men för att du ska slippa oroa dig så gör upp ett supertydligt och "låst" schema där precis alla nätter (och annan tid?) är bokade så att ni kan slappna av helt. Visst, det går ju att åka in själv troligtvis men kan ni strukturera upp och förbereda allting nu så tror jag att det vore bra. Så kanske det blir en eller två dagar som blir "om det sätter igång den eller den gången så åker jag in själv och annars så har vi plan a b c" osv för respektive dagar. Det tror jag skulle göra mig lugn(are), istället för att vara orolig för det, när det går att styra upp en del ändå om man bara fixar lite. Och viktigt: var supertydlig med folk, annars kommer varken de eller ni riktigt veta och det riskerar att bli en väldig rörig karusell av det, om ni har många inblandade.
Vet inte om det känns rätt eller om det hjälper, men för mig brukar det vara bäst att agera agera agera i röriga/stressiga situationer, skapa struktur och styra upp med en tydlighet, nästan övertydlighet.
Lycka till!