• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • mammamagi
    Juliettan skrev 2016-05-09 08:34:34 följande:

Hoppar in här. Har BF 5/5, är alltså v 40+4 idag. I torsdags på BF gick hela slemproppen! Natten mellan fredag och lördag började värkarna komma, men inte tillräckligt täta. Likadant natten mellan lör och sön och även denna natten... Så segt att värkarna inte kan tätna! Inatt har jag haft riktigt ont med ca 8 min mellan varje värk, men det ska ju vara ca 3 min mellan värkarna för att åka till förlossningen. Man sover ju riktigt dåligt när det gör så ont regelbundet hela natten. Hinner bara slumra mellan värkarna sen när en värk kommer är det fullt fokus på andning. Hoppas bebisen vill komma ut nu, orkar inte en till sådan natt när det liksom inte händer något fast att det gör det...

Ja fy vad jobbigt det låter. Men vem är det som säger att det är okej att åka in när det är "3 minuter mellan varje värk"? Detta blir mitt tredje barn och jag kommer att åka in när (om...!) värkarna startar, det gjorde jag med vårt andra barn och de ville skicka hem mig efter ett tag men jag vägrade :) - alla är ju så olika med jag ser ingen anledning till att hålla på och vara hemma "onödigt" länge, jag vill vara nära barnmorskor och medicinsk vård eftersom man ju faktiskt inte har en aning om förloppet, det är ju så otroligt individuellt... Och transportera sig i en bil mitt i något slags jättetätt värkarbete, no thanks... Men jo just det, det jag tänkte skriva var: kan kanske sjukhuset hjälpa till med en svag dos värkstimulerande dropp? Det kanske man bara sätter in om det är medicinskt försvarbart vilket detta kanske inte är. Ta hål på hinnorna...? Jag tänker bara på att du ska liksom orka förlossningen också, och bebisen. Det finns ju trots allt bara en viss mängd ork både för bebis och för din livmoder att jobba. För om jag förstår rätt så beror de flesta akuta snitt på att bebis och/eller mamma inte har ork kvar. Vilket kanske är helt okej i så fall, det kan ju bara du känna. Men - med allt det sagt så tror jag också att det är rätt så vanligt med såna här typer av hela dygn innan det drar igång ordentligt.

Hur som helst - hoppas att det drar på med värkarna snart, lycka till!
  • Pell

Hur långt mellan värkarna beror väl på hur långt från BB man bor, hade farit in för länge sen om jag hade 8min mellan värkarna.. Men 3m är ju typ förlossning (nu minns jag inte mycket från förra förlossningen..)

• Pell

Inatt hade jag för övrigt ont i magen, kändes inte som en värk (tror jag) var ihållande ilande typ. Obehaglig. Kände inte igen det men det gick över. Kunde dock inte rulla över till andra sidan för då ilade det till igen utan fick snällt ligga på vänster sida.

• Juliettan
    mammamagi skrev 2016-05-09 09:18:24 följande:

Ja fy vad jobbigt det låter. Men vem är det som säger att det är okej att åka in när det är "3 minuter mellan varje värk"? Detta blir mitt tredje barn och jag kommer att åka in när (om...!) värkarna startar, det gjorde jag med vårt andra barn och de ville skicka hem mig efter ett tag men jag vägrade :) - alla är ju så olika med jag ser ingen anledning till att hålla på och vara hemma "onödigt" länge, jag vill vara nära barnmorskor och medicinsk vård eftersom man ju faktiskt inte har en aning om förloppet, det är ju så otroligt individuellt... Och transportera sig i en bil mitt i något slags jättetätt värkarbete, no thanks... Men jo just det, det jag tänkte skriva var: kan kanske sjukhuset hjälpa till med en svag dos värkstimulerande dropp? Det kanske man bara sätter in om det är medicinskt försvarbart vilket detta kanske inte är. Ta hål på hinnorna...? Jag tänker bara på att du ska liksom orka förlossningen också, och bebisen. Det finns ju trots allt bara en viss mängd ork både för bebis och för din livmoder att jobba. För om jag förstår rätt så beror de flesta akuta snitt på att bebis och/eller mamma inte har ork kvar. Vilket kanske är helt okej i så fall, det kan ju bara du känna. Men - med allt det sagt så tror jag också att det är rätt så vanligt med såna här typer av hela dygn innan det drar igång ordentligt.

Hur som helst - hoppas att det drar på med värkarna snart, lycka till!

Vi har 10 minuters bilfärd till förlossningen, men visst kan jag också tycka att vänta till 3 min mellan värkarna känns som att det är väldigt nära förlossning! Det är barnmorskorna på fl som ju som känt gärna vill att man stannar hemma så länge som möjligt, och det vill jag med visserligen men visst finns det en gräns :) till slut har man ju så ont att man inte klarar att vara hemma mer oavsett hur långt det är mellan värkarna. Tyvärr avtar mina värkar något under dagarna, de kommer fortfarande men inte lika regelbundet som på natten. Men de har blivit mer intensiva inatt och håller på mellan 1-1,5 minut. Däremot kommer de alltså inte så tätt. Men fortsätter det så här inatt igen med kraftiga värkar så undrar jag om jag inte kommer åka in, ringa först såklart men hade varit skönt att få bekräftat hur långt man kommit också. Nu har jag ju ingen aning om jag ens är öppen något eller inte. Oavsett så måste ju detta vara ett väldigt tydligt tecken på att det är nära åtminstone, man får försöka se det positiva i det hela.

Hoppas era förlossningar också startar snart!
  • hundenhubbe
    HonanHöna skrev 2016-05-08 21:48:41 följande:

Ja usch.. När har du bf?

De e samma här.. Men vill bara att den kommer ut nu hahaha såå himla less på detta!!

Ja de senaste dagarna har både jag och sambon verkligen velat de! Vi vill träffa lilltjejen 21 maj! Om 12 dagar!
  • hundenhubbe
    Juliettan skrev 2016-05-09 09:56:12 följande:

Vi har 10 minuters bilfärd till förlossningen, men visst kan jag också tycka att vänta till 3 min mellan värkarna känns som att det är väldigt nära förlossning! Det är barnmorskorna på fl som ju som känt gärna vill att man stannar hemma så länge som möjligt, och det vill jag med visserligen men visst finns det en gräns :) till slut har man ju så ont att man inte klarar att vara hemma mer oavsett hur långt det är mellan värkarna. Tyvärr avtar mina värkar något under dagarna, de kommer fortfarande men inte lika regelbundet som på natten. Men de har blivit mer intensiva inatt och håller på mellan 1-1,5 minut. Däremot kommer de alltså inte så tätt. Men fortsätter det så här inatt igen med kraftiga värkar så undrar jag om jag inte kommer åka in, ringa först såklart men hade varit skönt att få bekräftat hur långt man kommit också. Nu har jag ju ingen aning om jag ens är öppen något eller inte. Oavsett så måste ju detta vara ett väldigt tydligt tecken på att det är nära åtminstone, man får försöka se det positiva i det hela.

Hoppas era förlossningar också startar snart!

Alla dina värkar håller säkert på att öppna dig så du har nog öppnat dig lite! Första barnet? För då kan de ju ta flera dygn.. Men gör de det så kan man ju få något så man kan få sova eller att de sätter igång en så du orkar! Jag hade inte orkat haft ont sådär i flera dygn, huvva! Nästa gång du har ont åk in ich be dom titta hur de går åtminstone! Så slipper du fundera
  • hundenhubbe

Har ju jobbat hårt i trädgården hela denna långledighet och igår vart de restaurang och bio för mig och sambon, en sista dejtkväll innan bebisen kommer. Min dotter sov hos mormor och morfar. Mamma sa till mig att nu när jag jobbat så hårt kommer bebisen då jag slappnar av. Så hoppas hon har rätt. Sov till 10.30, känner mig så utvilad och fräsch men har väldigt mkt mensvärk i ryggen och i magen. Helst på höger sida. De strålar ner i låret. Haha vore passande om hon kom då man är såhär utvilad

• Juliettan
    hundenhubbe skrev 2016-05-09 10:29:14 följande:

Alla dina värkar håller säkert på att öppna dig så du har nog öppnat dig lite! Första barnet? För då kan de ju ta flera dygn.. Men gör de det så kan man ju få något så man kan få sova eller att de sätter igång en så du orkar! Jag hade inte orkat haft ont sådär i flera dygn, huvva! Nästa gång du har ont åk in ich be dom titta hur de går åtminstone! Så slipper du fundera

Ja det är första barnet! Får verkligen hoppas att värkarna gör nytta, vore riktigt segt om man har så ont utan att något händer! Precis, förstått att det kan ta sin tid med första, riktigt drygt. Det som är positivt är ju i alla fall att värkarna blivit längre och kraftigare för varje dygn, så det borde närma sig nu. För när det är som mest intensivt nu ligger jag bara och försöker andas och slappna av, kan inte göra något annat under tiden och de går knappt att andas igenom, eller åtminstone så hjälper det ingenting mot smärtan. Alvedon hjälper inte heller, däremot var det skönt med varm dusch även om värken fortsätter så lindrad smärtan något. Vill helst inte få sovdos då värkarbetet avstannar helt då vad jag hört? Sover hellre lite nu under dagen medan jag kan. Däremot tror jag ändå att jag åker in inatt om det gör ont för en kontroll. Vill ju veta nu om man ens är nära, lite orolig är man ju att vänta för länge även om det inte är så troligt kanske.
  • Juliettan
    hundenhubbe skrev 2016-05-09 11:03:08 följande:

Har ju jobbat hårt i trädgården hela denna långledighet och igår vart de restaurang och bio för mig och sambon, en sista dejtkväll innan bebisen kommer. Min dotter sov hos mormor och morfar. Mamma sa till mig att nu när jag jobbat så hårt kommer bebisen då jag slappnar av. Så hoppas hon har rätt. Sov till 10.30, känner mig så utvilad och fräsch men har väldigt mkt mensvärk i ryggen och i magen. Helst på höger sida. De strålar ner i låret. Haha vore passande om hon kom då man är såhär utvilad

Låter ju som att något kan vara på G! Hoppas du får en smidig start och inte lika utdragen latensfas som jag verkar ha :)