• RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej!

Testade positivt igår kväll med nummer 4! Känns galet, kul, läskigt!

En fyra är ändå en för mycket enligt normen. Det är inte så att jag väntar mig massa glädjerop från min omvärld.

Här kan vi dela frågor, tankar och känslor.

Jag har pojke född -06, pojke född -07 och flicka född -12.

Killarna har en annan pappa och bor bara hos oss varannan vecka. Så varannan vecka är vi fem och varannan tre. Nu sex st! ????

• Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
  • killroy

Hej!

Nu var han här våran lilla fyra :) Jag fick tid för att komma in i onsdags vid kl 15, fick börja med att ligga med ctg fram till kl 16 ungefär och allt såg fint ut. Berättade att jag haft känningar i princip hela dagen och hoppades att de skulle hjälpa till.

Då det var så oerhört fullt på förlossningen så fick jag vänta länge på att gynekologen skulle undersöka mig och bestämma igångsättningsmetod, han var inte inne förrens vid 20 och då var jag öppen 4 cm med mjuk tapp.

När bm satte in den tampongliknande hormonstaven vid 20.30 så sa hon att hon kände en utbuktande hinna.Sakta men säkert började det kännas lite mer.

22.20 ringde jag på klockan för då ville jag testa att bada (som stod om i min journal, men efter att natt personalen (usk) frågat den nya bm (som jag ej hade hunnit träffa än) så fick jag tydligen inte bada med den i. Hon sa att bm var på väg men hade några till innan mig, kl var nog då 22.40.

När kl var 23.40 stod jag inte ut och ville ha åtminstone lustgas innan bm kunde komma. Då äntligen dök hon upp och skulle sätta ny ctg på mig.

Satt på sängkantrn och bad om lustgas men det fick jag inte innan kurvorna var gjorda. När hon skulle ta på mig de där resårbanden så kände jag att vattnet gick. Hon trodde inte först på mig, men fick ju se sen. Då hon tydligen hörde i min värk som jag fick då så förstod hon att det tryckte på neråt och bestämde då för att undersöka mig.

Så 23.50 undersöker hon och jag är då öppen bara 5 cm, blev såå besviken. Men hon börjar förbereda för att sätta nål för spinalen (som var bestämt sedan innan) och skulle ringa på narkosläkaren. Men upptäcker i mina värkar att det var nog försent för bedövning. Lustgasen är nu på max och klockan är någon minut över midnatt.

Klockan 00.13 är min lille prins på 49 cm och 2982 gram född!!

Rackarns bråttom hade han men han var duktig och slank förbi mammas svanskota utan att den knäcktes. Såå otroligt lycklig för det!

• Bibi84
    killroy skrev 2016-05-14 05:49:57 följande:

Hej!

Nu var han här våran lilla fyra :) Jag fick tid för att komma in i onsdags vid kl 15, fick börja med att ligga med ctg fram till kl 16 ungefär och allt såg fint ut. Berättade att jag haft känningar i princip hela dagen och hoppades att de skulle hjälpa till.

Då det var så oerhört fullt på förlossningen så fick jag vänta länge på att gynekologen skulle undersöka mig och bestämma igångsättningsmetod, han var inte inne förrens vid 20 och då var jag öppen 4 cm med mjuk tapp.

När bm satte in den tampongliknande hormonstaven vid 20.30 så sa hon att hon kände en utbuktande hinna.Sakta men säkert började det kännas lite mer.

22.20 ringde jag på klockan för då ville jag testa att bada (som stod om i min journal, men efter att natt personalen (usk) frågat den nya bm (som jag ej hade hunnit träffa än) så fick jag tydligen inte bada med den i. Hon sa att bm var på väg men hade några till innan mig, kl var nog då 22.40.

När kl var 23.40 stod jag inte ut och ville ha åtminstone lustgas innan bm kunde komma. Då äntligen dök hon upp och skulle sätta ny ctg på mig.

Satt på sängkantrn och bad om lustgas men det fick jag inte innan kurvorna var gjorda. När hon skulle ta på mig de där resårbanden så kände jag att vattnet gick. Hon trodde inte först på mig, men fick ju se sen. Då hon tydligen hörde i min värk som jag fick då så förstod hon att det tryckte på neråt och bestämde då för att undersöka mig.

Så 23.50 undersöker hon och jag är då öppen bara 5 cm, blev såå besviken. Men hon börjar förbereda för att sätta nål för spinalen (som var bestämt sedan innan) och skulle ringa på narkosläkaren. Men upptäcker i mina värkar att det var nog försent för bedövning. Lustgasen är nu på max och klockan är någon minut över midnatt.

Rackarns bråttom hade han men han var duktig och slank förbi mammas svanskota utan att den knäcktes. Såå otroligt lycklig för det!

Stort grattis!!!! Va skönt att det gick bra med svanskotan. MEN vad irriterad jag hade blivit på den bm. Man är ju inte förstföderska direkt och känner sin kropp ganska väl.

Grattis igen!!!
  • RobzMarley
    lima76 skrev 2016-05-13 15:49:19 följande:
    RobzMarley skrev 2016-05-13 15:05:17 följande:Så känner jag lite med. Inte jättetrevligt badrum liksom och man är öm och blöder. Första minnet m äldste sonen när jag spruckit o fick ta handduschen över toan när jag kissade för det sved så mkt.

Jo, visst är det så också, jag menar nog mest känslan av lättnad, att det är över och allt har gått bra.. Fast duscharna i krstd har varit rätt ok också..

det sved för mig med efter första dottern så den där handduschen minns jag med.. Jag gick sönder på en slemhinna, behövde inte sys men fy vad det gjorde ont, både under krystningen och sen när man skulle kissa de första två veckorna eller så, sved som attans..jag sover som allra bäst tidigt på morgonen, typ när man måste gå upp för att köra barnen till skolan.. tar väl så lång tid att slappna av ordentligt för att hamna i djupsömn. Får jag somna om då istället för att gå upp är det såå skönt..

Tror söndag skulle vädret vända (här iaf) och dippa ner till typ 11 grader igen.. :( Hoppas solen skiner på österlen iaf.. 
    Ja, duschen är ju verkligen en efter maraton grej så sätt. Det är skönt att ha med bra grejer då också. Med dottern hade jag knappt packat t mig. Dumma grejer bara som leggings haha. Vilket är snyggt med blöja..

gGud usch ja. Om man kunde få sova då minsann. Då ska alla upp o iväg ja. Min näst äldste säger till den yngsta var dg ungefär "inatt kan bebisen komma" osv osv. Lika besvikna var morgon.

Ja, molnigt här med ser det ut som. Då var den lilla försommaren över :(...

Usch, känner dock inte för besök imorgon. Sa d t mannen igår. Mkt jobbigare för mig om de kommer o vi ska va inomhus. Då sätter städmanin igång hos mig och jag ligger på knäna liksom. Plus man vill fixa mat o fika osv.
  • RobzMarley
    Bibi84 skrev 2016-05-13 16:45:35 följande:

Idag har jag faktiskt köpt en väska som jag ska använda som skötväska. Har letat efter en väska som har två stora rum, inte ett stort.  Köpte den på HM, kostade 500:- men fick den för 200:-, precis en sån väska jag ville ha, kan använda den som vanlig sen om jag vill. :) 

Idag skulle jag ta det väldigt lugnt, men blev lite mer att göra. Men nu ligger jag i sänge, barnen myser med sina ipad's.... japp... dom får bara använda dom på helgerna och på semestrar, dock får dom inte lov till att sitta med dom hur som helst, blir det för mycket säger vi att dom måste ta en paus. :) Dom hör på musik/berättelser ibland på kvällarna när dom ska sova, avslappnande. :)

Men som jag började med tidigare, eftersom jag har köpt skötväska så har jag packat ned lite grejer där, hämtade ut ett gratis startpaket från apoteket idag, så har 4 blöjor....haha..våtservietter osv. så bebisens kläder och sånt är faktiskt klart i den. Min egen väska är väl ganska klar, la ned ett par slippers då jag dom senaste två gångerna jag har fött har fått MASSA vatten i kroppen. Får det efter förlossningarna.... ser helt sjukt ut. haha

På onsdag drar mannen till Indien igen, och på söndag går jag in i vecka 35 (34+0), dvs. händer nått så får bebisen födas, och det hade ju varit helt på sin topp om det hände när han är i Indien...men men, vi får se. Händer det så händer det, och då blir det ambulans till sjukhuset. :)

den där första duschen efter fl är otroligt skön, och att kissa på toa är oaktuellt för mig då hahaha...det är min lilla rädsla varje gång jag har fött, att det ska svida så när jag ska kissa. Har ju fått sy två av tre förlossningar, som jag HATAR mest av allt. Men duschen är den som får mig till att "bli mig själv" igen. My old me, utan mega mage. 

Perfekt att du hittade en väska o till bra pris!! Har för första gången en rejäl skötväska som även är helt okej utseendemässigt.
    Skönt när barnen är roade. Här har varit så skönt när det varit fint väder. Alla har varit ute konstant. Inga paddor har efterfrågats. Jag försöker ha bra koll på innehållet. Alltså vad de gör för något på iPad. Så är d bra appar spel är jag mer tillåtande. Minsta har väldigt sällan iPad. Men där är ngra spel t henne. Mest om vi åker bil lång tex. Hon blir fyra i sommar. Killarna är 10 o 8.

Låter jobbigt med så mkt vatten!! Jag svullnar nu och tycker det är hemskt. Mest kvällar.

Är det sista resan för mannen? Hoppas det är lugnt medan han är borta <3
  • RobzMarley
    anjamila skrev 2016-05-13 18:12:37 följande:

Hej!

Har varit grymt oaktiv här...livet har liksom kommit emellan :-P Hoppas jag är förlåten och välkommen ändå att hänga här sista veckorna till förlossning.

Går in i vecka 38 idag. Har jobbat sista dagen- tack o lov för är såååå trött. Har nästan somnat bakom ratten varje dag denna vecka. Kommer inte ihåg att det varit riktigt så de andra gångerna.

Bebis är en spjuver som snurrar å har sig. Senaste kollen låg han i tvärläge...efter att ha haft huvudet nedåt gången innan...

Räknar kallt med att gå över tiden och nu få ett tag att ta det lugnt. (Läs göra klart allt som inte är klart typ tvätta bebiskläder och fixa i ordning) bf 2 juni

Vad skönt! Har du gått över med de andra??
  • RobzMarley
    killroy skrev 2016-05-14 05:49:57 följande:

Hej!

Åh men vad skönt!!! Stort GRATTIS!! <3 Vilken stress när där var så mkt folk. Och så skönt att svanskotan klarade sig!
  • RobzMarley

Här blev det faktiskt ett försök till färdknäppen idag. Men det blev väldigt kortvarigt haha och sen hände INGENTING. Minns m de andra att jag kunde få rätt onda SD så hade väntat mig det iaf. Men nä. Nada. Börjar bli rädd inför fl. Den känns avlägsen. Så det känns som att jag kommer gå över. Bara det är en jobbig faktor mentalt. Jag har aldrig gjort det innan.
    Sen har jag varit så nöjd m förra fl. Som jag upplevde som drömförlossning. För första gången startade det med att vattnet gick. Utan värkar. De kom ett par timmar senare o der gick fort. Alla har gått ganska fort när det startat. Så jag är rädd att det inte ska starta denna gången. Eller att det inte sätter igång ordentligt osv. Att ngt ska gå fel. Massa tankar.

Ska få hinnsvepning på tisdag OM jag ens är mogen. Kände efter igår i duschen och tappen pekade bakåt och var halvmjuk. Hårdare nu än för ngra dar sen :(

Sen börjar alla fråga. "Har du några känningar?". Det LÄR märkas såfall..

Så planen idag är att vila. Och försöka boka om vårt besök imorgon.

• anjamila

Killroy- Grattis! Hade också blivit irriterad på bm. Ge mig nån smärtlindring liksom!

RobzMarley - ja...de andra är födda 12, 8 resp 10 dagar efter bf. Jag är tydligen mysig på insidan haha

Det var nån som skrev om vatten efter förlossningen. För mig har det varit helt insane också...som att vaderna och fötterna skulle sprängas.

• Bibi84
    RobzMarley skrev 2016-05-14 08:09:31 följande:

Här blev det faktiskt ett försök till färdknäppen idag. Men det blev väldigt kortvarigt haha och sen hände INGENTING. Minns m de andra att jag kunde få rätt onda SD så hade väntat mig det iaf. Men nä. Nada. Börjar bli rädd inför fl. Den känns avlägsen. Så det känns som att jag kommer gå över. Bara det är en jobbig faktor mentalt. Jag har aldrig gjort det innan.

Sen har jag varit så nöjd m förra fl. Som jag upplevde som drömförlossning. För första gången startade det med att vattnet gick. Utan värkar. De kom ett par timmar senare o der gick fort. Alla har gått ganska fort när det startat. Så jag är rädd att det inte ska starta denna gången. Eller att det inte sätter igång ordentligt osv. Att ngt ska gå fel. Massa tankar.

Ska få hinnsvepning på tisdag OM jag ens är mogen. Kände efter igår i duschen och tappen pekade bakåt och var halvmjuk. Hårdare nu än för ngra dar sen :(

Sen börjar alla fråga. "Har du några känningar?". Det LÄR märkas såfall..

Så planen idag är att vila. Och försöka boka om vårt besök imorgon.

Det provade vi också på....förvärkar av och till som INTE är nice... sitter på boll just nu och degar. Imorgon v 34+0, magen är mer lugn just nu...väldigt skönt.
  • RobzMarley
    anjamila skrev 2016-05-14 08:33:43 följande:

Killroy- Grattis! Hade också blivit irriterad på bm. Ge mig nån smärtlindring liksom!

RobzMarley - ja...de andra är födda 12, 8 resp 10 dagar efter bf. Jag är tydligen mysig på insidan haha

Det var nån som skrev om vatten efter förlossningen. För mig har det varit helt insane också...som att vaderna och fötterna skulle sprängas.

Haha ja tydligen hihi! Jag har aldrig behövt gå över så är rädd för det nu
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!