• RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej!

Testade positivt igår kväll med nummer 4! Känns galet, kul, läskigt!

En fyra är ändå en för mycket enligt normen. Det är inte så att jag väntar mig massa glädjerop från min omvärld.

Här kan vi dela frågor, tankar och känslor.

Jag har pojke född -06, pojke född -07 och flicka född -12.

Killarna har en annan pappa och bor bara hos oss varannan vecka. Så varannan vecka är vi fem och varannan tre. Nu sex st! ????

• Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
  • Bibi84
    Mamacitaa skrev 2016-03-16 19:45:17 följande:

Har nån av er mensvärk ? Elle vad jag nu ska kalla de.

Sen har jag en del sammandragningar men de har jag haft alla mina graviditeter men mensvärken för denna vecka är nåt nytt.

Jag känner inte så mycket mensvärk, men känner att mina sd är starkare än för 2 veckor sen och kan komma oftare. Varje gång blir jag påmind om hur det var när jag skulle föda första gången. Då började det precis som det är nu, samma känsla bara att det kom mer regelbundet och blev mer och mer intensiva. 
    Med dom andra två kan jag inte komma ihåg om jag hade mycket sd innan jag skulle föda, eller jo, med tredjeman så kände jag av det 2 veckor innan, då började det, men det blev aldrig helt kraftigt för jag kom till sjukhuset och dom gjorde en hinnsvepning, kom in med regelbundna värkar och öppen 4 cm men värkarna var väldigt milda. :) kändes som vanliga milda sd. haha

Måste fråga...jag tycker ju att min mage är ganska låg, den kändes mer ivägen för 1 vecka sen. är i v. 25+4, någon mer som känner samma sak, eller kanske jag helt enkelt inbillar mig. hmmm....
  • Mamacitaa

Jag är i vecka 28 nu.

SD har jag haft dagligen sen runt 15-16 men nu håller de i längre. Men inte så farliga då jag är van vid dom just nu. Det är mer mensvärken jag tänkte på,hade knappt nån i början utan var en vecka de första veckorna där som jag hade en hemsk mensvärk som sen gick över.

Jag rör mig varje dag på promenader och de får jag bita i sen på kvällen. Men måste hämta o lämna på förskolan men det är en pina pga foglossning och alla sd som kommer under tiden jag går. Men nästa vecka får jag hjälp med de då maken ska vara hemma 3mån från då :)

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
  • lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-16 21:09:55 följande:
    Hur gammal är dottern?

Vad gör du om hon kräver att bli buren?

Krya på dig! &shoppas du fick njuta av en solig promenad.
    Hon fyller snart 4.. Tja, vad gör man?? :) Det blir väl att jag bär en del men jag försöker vara bestämd och distraherar eller lockar med något för att få henne att hålla handen istället.. Hon känner sig nog lite osäker på hur det blir med en ny bebis. Hon är väldigt kärleksfull och pussar magen och så men har också blivit jättemammig de senaste månaderna.  Det blev ingen promenad, äldsta dottern dukade fram fika på altanen istället så vi satt ute i solen och hade det mysigt.

Ang sammandragningar så har jag faktiskt väldigt lite nu när jag inte jobbar. Någon per dag men inte som gör ont, mer så att jag känner som att jag tappar andan lite..
  • Bibi84

Alltså... har faktiskt tänkt lite på menssmärtan, har en mild menssmärta, men långt ifrån som när man hade mens och behövde ta ipren och värmekudde. Kom på idag att....fan på lördag går jag in i v. 27....snart v.30. Hahaha....nu börjar tiden ändå att raska på lite, vilket är skönt. Jag har fått sortert en del på mitt kök. tog badet för två veckor sen... blir ju helt död efter, men härligt att se att det är lite mera orden.

Zoey83: kollade vikten idag då min bm sa att jag skulle ha lite extra koll då jag inte kan röra mig så mycket. Och till min förvåning har jag inte gått upp nåt sen jag var hos henne sist. Känner mig inte lika sötsugen som för 3 veckor sen heller.

Dricker dock 2-4 koppar kaffe om dagen, många förstagångs gravida jag känner tittar konstigt på när dom hör det eller ser att jag äter salami. Det ska mycket till att salamin har massa bakterier här och är man osäker är det bara att frysa i 3 dagar så ska det gå helt fint.

• RobzMarley

Hej hur är det med alla??

Jag har gått ner i tid nu månaden ut eller rättare sagt blivit sjukskriven 75% mars ut. Får se om fk godkänner. Inte hört ngt än. Annars funderar jag på att gå upp t 100% igen o köra på tills jag inte orkar mer. Egentligen orkar jag inte mer nu. Men dagarna blir så långa när jag går hem så tidigt och två Dagarn börjar jag sent istället.

Har nio veckor kvar. börjar fasa inför att gå över tiden... En kollega som väntar sitt andra barn hade BF den 12/3. Henens första kom en vecks tidigt. Stackaren har dessutom varit sjukskriven sen i början av dec. Måste vara lång väntan. Jag själv är så otålig! Jag klarar inte gå över. Ska prata m bm om hinnsvepning då sista veckorna.

Nu har vi iaf nästan skaffat allt. Bara babyskyddet kvar.

• Kristalii

Här är det väl sisådär. Det blir läkarbesök pga sammandragningar. På ett sätt skulle det väl vara skönt att bli sjukskriven, men jag mådde så dåligt sist av att bara sitta hemma. Det är främst familjestressen jag får sammandragningar av, inte jobbet. Å andra sidan hjälper det att vila.

För mig är det oxå en stor fasa att gå över tiden. Men de andra har varit ganska punktliga (max en vecka) så jag hoppas denna är det oxå. Jag är över 40 och har läst lite för mycket skräckhistorier om vad som har hänt... Men BM har lovat mig att jag ska slippa, hur hon tänker fixa det vet jag dock inte.

Babyskydd har vi inte heller fixat. Tänkte hyra. Resten får jag förlita mig på att vi har hemma. Det är väl barnvagn då. Vi har en men den är gammal och stor vet inte om vi får plats hela familjen och barnvagn i bilen på ett säkert sätt. Jag har köpt en bärsjal i alla fall så nu har jag två. Hoppas bebis gillar bärsjal.

Kikar en del på tygblöjor oxå. Har inte använt det förut. Jag tror inte mannen är så pepp att använda det, men nu när kommunen infört viktbaserad sophämtning så det kanske blir en morot.

• lima76

Jag är också sjukskriven nu men har inte heller hört från FK än. Alltid lite nervöst innan allt är klart.. 

Jag har gått över 10, 11 och 12 dagar med mina (sista står +3 i pappren men de flyttade mig på rul vilket jag aldrig köpte då jag testat tidigt och hade stenkoll. +12 stämde med vikt och längd jämfört med hennes systrar också)

Så jag har nog redan ställt in mig på att gå över en 10 dagar eller ngt. Men är för första ggn nervös för att gå över pga gbs, ska till doktorn nästa vecka och ska försöka få så mycket svar som det bara är möjlig.. Vill helst inte ha en igångsättning men om det är farligt att gå över med gbs så får jag tänka om.. Jag fyller 40 i veckan också om det är en faktor i sig?

Jag är också sugen på bärsjal! tittar lite på en tricotti för att slippa knyta men det är kanske inte så svårt att lära sig. har haft bärsele innan men sjal ser mkt mysigare ut. Annars har vi fixat en del nu, var till Ikea igår och köpte lite mysiga filtar och sovpåse och sånt.. Allt det stora är kvar att ordna, vagn och babyskydd men orkar inte riktigt ta tag i det än..

Mannen och jag ska till spa och sova över på fredag, jag räknade ut att det blir tredje ggn sen äldsta dottern kom som vi är iväg själva nånstans... Insåg med lite panik idag bara att det innebär att jag måste hitta en bikini eller baddräkt innan dess...hjälp..

• Zoey83
    lima76 skrev 2016-03-21 13:11:56 följande:

Jag är också sjukskriven nu men har inte heller hört från FK än. Alltid lite nervöst innan allt är klart.. 

Jag har gått över 10, 11 och 12 dagar med mina (sista står +3 i pappren men de flyttade mig på rul vilket jag aldrig köpte då jag testat tidigt och hade stenkoll. +12 stämde med vikt och längd jämfört med hennes systrar också)

Så jag har nog redan ställt in mig på att gå över en 10 dagar eller ngt. Men är för första ggn nervös för att gå över pga gbs, ska till doktorn nästa vecka och ska försöka få så mycket svar som det bara är möjlig.. Vill helst inte ha en igångsättning men om det är farligt att gå över med gbs så får jag tänka om.. Jag fyller 40 i veckan också om det är en faktor i sig?

Jag är också sugen på bärsjal! tittar lite på en tricotti för att slippa knyta men det är kanske inte så svårt att lära sig. har haft bärsele innan men sjal ser mkt mysigare ut. Annars har vi fixat en del nu, var till Ikea igår och köpte lite mysiga filtar och sovpåse och sånt.. Allt det stora är kvar att ordna, vagn och babyskydd men orkar inte riktigt ta tag i det än..

Mannen och jag ska till spa och sova över på fredag, jag räknade ut att det blir tredje ggn sen äldsta dottern kom som vi är iväg själva nånstans... Insåg med lite panik idag bara att det innebär att jag måste hitta en bikini eller baddräkt innan dess...hjälp..

Meddela gärna! här sen vad Dr.sa ang GBS.

Jag har också GBS och är paranoid!

Mest pga att jag fick missfall i v.18 och fostret hade då dött i ca v.13, en trolig orsak var GBS.

Va mysigt med spa! Njut! så mycket ni bara kan.
  • Zoey83

Angående babyskydd!

Vi har ett men står på det att det gått ut i slutet av -2014...tror ni det kan ha effekt på säkerheten??

Visste inte ens om att det fanns bäst före datum på babyskydd (!)

• Kristalii
    Zoey83 skrev 2016-03-21 13:31:44 följande:

Angående babyskydd!

Vi har ett men står på det att det gått ut i slutet av -2014...tror ni det kan ha effekt på säkerheten??

Visste inte ens om att det fanns bäst före datum på babyskydd (!)

Jag har inte sett att det står ett visst datum används före men babyskydd och bilbarnstolar ska inte vara för gamla. Plasten kan bli spröd. Eftersom en bär, flyttar, ställer ner osv just babyskydd har de en ganska kort livslängd.

Står en del på NTF's hemsida. www.ntf.se/konsument/default.asp&katID=29
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!