• RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej!

Testade positivt igår kväll med nummer 4! Känns galet, kul, läskigt!

En fyra är ändå en för mycket enligt normen. Det är inte så att jag väntar mig massa glädjerop från min omvärld.

Här kan vi dela frågor, tankar och känslor.

Jag har pojke född -06, pojke född -07 och flicka född -12.

Killarna har en annan pappa och bor bara hos oss varannan vecka. Så varannan vecka är vi fem och varannan tre. Nu sex st! ????

• Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
  • lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-31 22:08:02 följande:
    Ringde dit och pratade med en bm, hon verkade inte tycka det var någon fara om inte jag ramlat på mage (vilket jag inte gjorde).

Hon bad mig bara höra av mig vid ev.blödning, vattenavgång eller täta SD- vilket jag givetvis ändå gör vare sig jag ramlat eller inte.

De behövde iaf inte kolla mig.

Allt känns bra! nu iaf.
    vad skönt! alltid bäst att kolla när man är osäker.. Kram!
    Moneal skrev 2016-03-31 18:43:27 följande:
    Ja vi får se, anledningen till att jag är så.angelägen lm det är ju pga min hepatos, får lixom inte, eller bör inte gå över tiden med det då det Finns risk (om än liten) för att mista bebis i magen, så då brukar.man bli igångsatt 2-3 veckor innan, stämmer då inte datumet så blir allt helt fel och det oroar mig lite.
    Vad är hepatos? Förstår din oro, förra graviditeten flyttade de mig en vecka på rul vilket inte stämde alls... Jag tyckte också det kändes obehagligt att kanske gå över långt mer än vad som stod i pappren.. kanske du kan be om tätare kontroller och flödesmätning mot slutet?
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-03-31 23:02:07 följande:

vad skönt! alltid bäst att kolla när man är osäker.. Kram!Vad är hepatos? Förstår din oro, förra graviditeten flyttade de mig en vecka på rul vilket inte stämde alls... Jag tyckte också det kändes obehagligt att kanske gå över långt mer än vad som stod i pappren.. kanske du kan be om tätare kontroller och flödesmätning mot slutet?

Hepatos är när levern blir överbelastad och läcker ut gift I kroppen, mamman får en allergisk reaktion k form av klåda på händer och fötter men bebis mår inte bra av gifterna.

Ja jag kommer få.tätare kontroller på fl om det kickar igång igen,

Tyvärr så flyttar vi mitt i allt så kommer byta landsting och det blir lite krux.

Blev flyttad 2 veckor på.rul, 1 vecka hade väll känns ok men 2 var lite väl dramatiskt tyckte jag, vad skulle mitt ägg gjort under dessa två veckorna?
  • Moneal
    Zoey83 skrev 2016-03-31 13:43:03 följande:

Jag har ramlat ute idag!

Jag halkade på en isfläck och landade på rygg, fick jätte ont i ischias trakten (på höger sida).

Nu är jag jätte nojig! att något ska hända, t.ex. att förlossningen ska sätta igång tidigt), är bara i v.33 och har ändå haft massor av sammandragningar sen v.15.

Efter jag ramlat (för nån timma sen) har jag inte kännt nå SD och jag har kännt att barnet rört på sig.

Tror ni det är okej???

det är säkert ingen fara, bebis ligger bäldigt skyddad där inne, men är du orolig skulle jag kontaktat fl för en koll eller rådgivning.

Så obehagligt. :-/
  • Bibi84
    Moneal skrev 2016-04-01 08:44:05 följande:
    Hepatos är när levern blir överbelastad och läcker ut gift I kroppen, mamman får en allergisk reaktion k form av klåda på händer och fötter men bebis mår inte bra av gifterna.

Tyvärr så flyttar vi mitt i allt så kommer byta landsting och det blir lite krux.

Blev flyttad 2 veckor på.rul, 1 vecka hade väll känns ok men 2 var lite väl dramatiskt tyckte jag, vad skulle mitt ägg gjort under dessa två veckorna?
    det förstår jag verkligen inte är kul. Orolig blir man ju. 
    Apropå klåda....på kvällarna specielt så kliar det en HEL del på armarna, typiskt gravid klåda tänker jag. Har ju hört dom som har sån klåda att dom kliar tills det börjar blöda. Men det är ju inte skönt.
    har du någon klåda nu, eller är det när det väl bryter ut som klådan kommer?

Bra att få ett svar utav bm angången fallet, och tur att det var baksidan och inte framsidan. 

Idag är jag mycket bättre, så jäkla skönt. Inte direkt ont i kroppen eller att jag känner mig så himla annorlunda. Igår var en upp och ned dag kände jag. Men nu ska jag starta dagen med att se på lite film i sängen och slapna av och sen vill jag få ordning i huset, med lite hjälp. :) Otroligt fint väder ute idag också. Kanske en liten promenad kan vara lockande och ta fram alla cyklar.

Någon som cyklat nu och tycker att det känns bra för bäckenet?
  • Moneal
    Bibi84 skrev 2016-04-01 08:55:21 följande:

Apropå klåda....på kvällarna specielt så kliar det en HEL del på armarna, typiskt gravid klåda tänker jag. Har ju hört dom som har sån klåda att dom kliar tills det börjar blöda. Men det är ju inte skönt.

Bra att få ett svar utav bm angången fallet, och tur att det var baksidan och inte framsidan. 

Idag är jag mycket bättre, så jäkla skönt. Inte direkt ont i kroppen eller att jag känner mig så himla annorlunda. Igår var en upp och ned dag kände jag. Men nu ska jag starta dagen med att se på lite film i sängen och slapna av och sen vill jag få ordning i huset, med lite hjälp. :) Otroligt fint väder ute idag också. Kanske en liten promenad kan vara lockande och ta fram alla cyklar.

Nä inge kul alls faktiskt.

Har haft lite lätt klåda men jag känner att den har börjat ändra karaktär, får enbart på händer och fötter, finns ju som sagt vanlig gravid klåda, men jag tycker personligen att all klåda som är jobbig bör kollas upp så det inte är något annat.

Hepatos är ju inte så informerat.

En del går med det utan att veta.

Och i de flesta fall händer inget,men känner iomed det som kan hända är det bättre att få lämna blodprov för att kolla gallsyran i blodet och levervärden.

Usch vad jobbigt att ha en upp och ner dag!

min var oxå Skit i går, har så mycket sd och mensvärk.

Hoppas dagen blir bättre för dig i dag :)
  • lima76
    Moneal skrev 2016-04-01 08:44:05 följande:

Vad jobbigt! är det en kronisk sjukdom eller "bara" under graviditeten?
    Hoppas du får ordning på flytt och allt!

Visst är det konstigt när man blir flyttad när man varit så bergis på tiden själv?! Den här gången blev jag flyttad tre/fyra dagar men på "rätt" håll och dessutom är jag inte bergis på ÄL eftersom jag fick ett missfall i somras, sen en mens emellan och gravid igen. men förra gången hade jag stenkoll och efteråt att hon fötts är jag ännu mer säker på att mitt datum var mer rätt än UL. 

Var bara öppen med din nya BM och förklara oron över att gå över, hoppas du får en som är lyhörd!
    Bibi84 skrev 2016-04-01 08:55:21 följande:

vet inte om jag vågat mig upp på en cykel nu :D är så himla längesen och jag känner mig så klumpig. Men att cykla ska ju vara en snäll aktivitet vid foglossning, bättre än att gå så för fogarnas skull behöver du nog inte vara orolig.

Vi har också strålande sol idag, så härligt! fast blir nog mest en innedag ändå för vi började flytta mellandottern in i hennes nya rum igår och där är massor att sortera..
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-01 11:07:55 följande:

Vad jobbigt! är det en kronisk sjukdom eller "bara" under graviditeten?

Hoppas du får ordning på flytt och allt!

Visst är det konstigt när man blir flyttad när man varit så bergis på tiden själv?! Den här gången blev jag flyttad tre/fyra dagar men på "rätt" håll och dessutom är jag inte bergis på ÄL eftersom jag fick ett missfall i somras, sen en mens emellan och gravid igen. men förra gången hade jag stenkoll och efteråt att hon fötts är jag ännu mer säker på att mitt datum var mer rätt än UL. 

Var bara öppen med din nya BM och förklara oron över att gå över, hoppas du får en som är lyhörd!vet inte om jag vågat mig upp på en cykel nu :D är så himla längesen och jag känner mig så klumpig. Men att cykla ska ju vara en snäll aktivitet vid foglossning, bättre än att gå så för fogarnas skull behöver du nog inte vara orolig.

Vi har också strålande sol idag, så härligt! fast blir nog mest en innedag ändå för vi började flytta mellandottern in i hennes nya rum igår och där är massor att sortera..

Det är inte kroniskt utan bara kroppen som reagerar negativt på graviditeten,har haft det med 2 av 3 barn hittills och väntar nu på det en 3:e gång, känner trycket på höger sida,det ömmar och bränner och klådan samt lite andra varnings signaler.

Fick op bort gallblåsan1 månad efter andra barnet pga hepatosen.

Ja jag hoppas det blir bra, risken finns ju att allt sätter igång när flytten är över och lugnet sätter in haha, går man efter mitt eget datum är jag ju I vecka 38 när vi flyttar.

Ja jag måste nog vara det, kommer gå i Laholm och föda i Halmstad så kommer ha 4 mil till fl, lite mer än nu.

Det är oxå en liten oro då maken ej har körkort, och jag vet inte hur körduglig jag själv är i de veckorna ;)

Cykla är ett big nono för mig, men känner man inget i fogarna så är det ju okej :)

Här uppe är det snö blandat regn och sol, riktigt April Väder :)
  • Zoey83
    Moneal skrev 2016-04-01 08:45:41 följande:

det är säkert ingen fara, bebis ligger bäldigt skyddad där inne, men är du orolig skulle jag kontaktat fl för en koll eller rådgivning.

Så obehagligt. :-/

Jag kontaktade igår och det var ingen fara enligt bm, de kollar bara om man skulle landat på magen el.om något förändras, t.ex. om man plötsligt skulle få SD ofta, blödning mm.

Ja, det var riktigt obehagligt!!!

Jag började gråta då jag blev så rädd, fick ont och blev även förbannad- allt på samma gång!

Tycker jag har nog med graviditeten men är oerhört tacksam!!! att allt gick bra.

Idag haltar jag fram och är öm där jag ramlade men det har blivit bättre sen igår och jag har kunnat sova inatt.
  • Moneal
    Zoey83 skrev 2016-04-01 13:46:35 följande:

Jag kontaktade igår och det var ingen fara enligt bm, de kollar bara om man skulle landat på magen el.om något förändras, t.ex. om man plötsligt skulle få SD ofta, blödning mm.

Ja, det var riktigt obehagligt!!!

Jag började gråta då jag blev så rädd, fick ont och blev även förbannad- allt på samma gång!

Tycker jag har nog med graviditeten men är oerhört tacksam!!! att allt gick bra.

Idag haltar jag fram och är öm där jag ramlade men det har blivit bättre sen igår och jag har kunnat sova inatt.

Usch ja det kan jag förstå, fy vilken rädsla :-/

Ja du kommer kanske vara lite ostadig ett par dagar men ni mår ju bra i alla fall och det är huvudsaken :)

Ta det lugnt nu, och fötterna på.marken, inte i luften <3
  • Mamacitaa

Varakt o ramla.men skönt de inte är någon fara med dig eller bebis Zoey :)

Med att gå.över frågade jag min bm om..sa att jag tycker inte nya datumet på bf stämmer (bakåt 1v)

O är orolig att gå över 3v o kanske mista bebis

Hennes svar på de var:ja går du efter bf du.kommit.fram till så blir det ju långt men vi går efter datumet som sas vid rul. Och enligt barnmorskan som vi hade vi rul så kan man inte må illa m.m nära dagar efter ägglossningen men de vet jag till 100% att jag gjorde o de berodde på graviditeten men enligt vad rul sa så plussade jag 7-8 dagar efter äl. Och enligt mina räkningar 2v efter äl på BIM

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!