• RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej!

Testade positivt igår kväll med nummer 4! Känns galet, kul, läskigt!

En fyra är ändå en för mycket enligt normen. Det är inte så att jag väntar mig massa glädjerop från min omvärld.

Här kan vi dela frågor, tankar och känslor.

Jag har pojke född -06, pojke född -07 och flicka född -12.

Killarna har en annan pappa och bor bara hos oss varannan vecka. Så varannan vecka är vi fem och varannan tre. Nu sex st! ????

• Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
  • Moneal

på onsdag ska jag på tul, någon som varit på.det?

vilken vecka och hur stora var era beräknade till då? :)

• Bibi84

Vi har två rum nede, ett används till au pairen ocj ett gäst/ kontor. Uppe har vi 4 sovrum snart....efter sommaren tänker jag. Jag och h mannen har ett av barnens sovrum då vårar inte är klart än. Dom två minsta delar just nu. När nr 4 kommer så sover hon i vårat rum till att börja med, sen delar hon nog rum med nr 3. Tänkte att hon kunde ha vårat walk in closet som sovrum då vi inte kommer att ha inrett det med det första. Tanken är väl att första man flyttar ned till gästrummet om 1 år typ. Och när vk får besök så är drt bara att dela rum. Det blir inte någon fråga utan ett faktum. Haha...

• lima76
    Bibi84 skrev 2016-03-28 19:38:12 följande:

Vi har två rum nede, ett används till au pairen ocj ett gäst/ kontor. Uppe har vi 4 sovrum snart....efter sommaren tänker jag. Jag och h mannen har ett av barnens sovrum då vårar inte är klart än. Dom två minsta delar just nu. När nr 4 kommer så sover hon i vårat rum till att börja med, sen delar hon nog rum med nr 3. Tänkte att hon kunde ha vårat walk in closet som sovrum då vi inte kommer att ha inrett det med det första. Tanken är väl att första man flyttar ned till gästrummet om 1 år typ. Och när vk får besök så är drt bara att dela rum. Det blir inte någon fråga utan ett faktum. Haha...

är det bara någon dag frågar inte jag heller men svärmor kommer ev att stanna i tre månader...
    Vad lyxigt med au pair! hur fungerar det, är det via en förening/organisation? Dyrt?
  • Bibi84
    lima76 skrev 2016-03-28 21:08:55 följande:
    är det bara någon dag frågar inte jag heller men svärmor kommer ev att stanna i tre månader...
    Vad lyxigt med au pair! hur fungerar det, är det via en förening/organisation? Dyrt?
    Jaha...well, tre månader är ju lite längre än 1 vecka... hahaha... då förstår jag verkligen dilemmat. haha

Otroligt skönt med au pair, speciellt nu när kroppen inte är på topp. För att vi skulle få vardagen att gå ihop så behövde vi hjälp med att hämta och lämna på dagis olika dagar. Har ju min mans föräldrar här, men dom jobbar och orkar egentligen inte så himla mycket. Hade inte hjälpt mig att gå ned i tid heller med tanke på att jag jobbar på dagis och har rullerande vakter. Ned i procent = kortare dagar eller en dag ledig. Men fortfarande så måste jag öppna och stänga, vilket var problemet i detta tillfälle. Mannen är en del borta med jobbet, så detta var den bästa lösningen för oss. 
    Vi skulle gå igenom en organisation, men fick tag i en privat genom familj och vänner. Fungerar så himla bra och vi är mycket lugnare...JAG är mycket lugnare. Inga mer stressande morgonar, tvätten blir gjord och lagt in i barnens skåp, huset blir damsugit 2 dagar i veckan, jag och mannen kan gå ut och äta när det passar oss, inte när vi får barnvakt. osv. Ja...vi ser bara positivt med att ha en au pair. När sonen börjar på skolan efter sommaren så ska inte han på fritids. Kostar oss mindre att ha en au pair än två barn på fritids....som blir nästa sommar 2017. Så ja...i längden tjänar vi på att ha en au pair både med kultur utbytte, språk, mer tid tillsammans med barnen osv. Dyrt att ha barn på dagis och fritids här i Norge.
    Kostar oss 5800:-/ månad, men så får vi skattavdrag på det.
  • Lizz85

Nu måste jag få gnälla lite.

Är i vecka 34(33+4) idag och är så less på att vara gravid.

Har ju en hemsk foglossning och är sjukskriven för tillfället. En pina är det ena dagen funkar jag nästa funkar jag inte alls.. Förvärkar har börjat komma och sen sammandragningar med. Hade förvärkar i torsdags i ca 4 timmar kom mellan 4 och 15 min höll i ca 30 sekunder. Har en hemsk nästäppa som är jobbig. Och ett enormt tryck neråt ändå är inne bebis fixerad eller nedsjunken.

Eller var då inte det för två veckor sedan! Denna gång kolla hon inte bebis läge.

Brösten gör ont igen så minsta lilla beröring och jag vill näst intill skrika.

Jag är less med andra ord. Och trött fast beror på järnbrist nu.. Så börja äta niferex är det som gäller men då kommer ju hårdheten i magen och har redan problem med det.. :-S

Jag är glad detta är sista graviditen! För det har varit den hemskaste jag varit med om. Haft alla krämpor man kan ha tror jag...

• Bibi84
    Lizz85 skrev 2016-03-29 14:31:45 följande:

Har ju en hemsk foglossning och är sjukskriven för tillfället. En pina är det ena dagen funkar jag nästa funkar jag inte alls.. Förvärkar har börjat komma och sen sammandragningar med. Hade förvärkar i torsdags i ca 4 timmar kom mellan 4 och 15 min höll i ca 30 sekunder. Har en hemsk nästäppa som är jobbig. Och ett enormt tryck neråt ändå är inne bebis fixerad eller nedsjunken.

Eller var då inte det för två veckor sedan! Denna gång kolla hon inte bebis läge.

Jag är less med andra ord. Och trött fast beror på järnbrist nu.. Så börja äta niferex är det som gäller men då kommer ju hårdheten i magen och har redan problem med det.. :-S

Jag är glad detta är sista graviditen! För det har varit den hemskaste jag varit med om. Haft alla krämpor man kan ha tror jag...

Skönt att få skriva av sig. Och samma här, är så glad att detta är sista graviditeten. har insett nu att jag faktiskt inte kommer komma tillbaka till jobbet för ev. i augusti 2017. DET är ju ganska skönt, förutom att jag saknar mitt jobb och mina arbetskollegor. 

Vad jobbigt med brösten, men kanske det betyder att du inte behöver gå över tiden....samma med förvärkarna osv. Jag sitter hela tiden och tänker....oj, nu är väl magen lite lägre änn för två veckor sen, så frågar jag min man, och han kan absolut inte se något ändring. Jag vet att när jag var gravid med nr 3 så var jag öppen 2-3 cm några veckor innan han föddes. Så jag undrar om jag är öppen något nu, om så....har det något att säga på när jag ev. kommer att föda.
    Skulle gärna vilja föda nu, men på ett sätt inte. Lite för tidigt än, bara i v. 27+3 enligt ul, men i u. 31+3 utifra + på gravtest.
  • lima76
    Lizz85 skrev 2016-03-29 14:31:45 följande:

Är helt ok att gnälla :) jag har också dagar när jag känner mig rätt less. Foglossningen är en pina och jag hatar nästäppan..
    men jag kan iaf tipsa lite om niferexen för den har jag tagit sen v 12. Ta den precis innan du lägger dig på natten, med ett stort glas vatten eller juice, annars tom i magen. Jag har iaf inga problem med förstoppning sen jag började ta den så. Ibland hoppar jag över en dag och då försöker jag ta blutsaft istället. 

Jag känner också att detta är sista gången jag orkar vara gravid (fast är rätt säker på att jag kände likadant förra ggn också...)
  • lima76

Jag var hos doktorn idag och fick ställa alla mina frågor om gbs. Känner mig lite lugnare nu även om det i mångt och mycket inte finns några bra svar egentligen. Det jag varit räddast för är ju att det ska gå upp till bebisen innan födslen eller starta en tidig förlossning men han sa att det var extremt ovanligt att ngt hände. Jag tror inte att jag kommer att få några garantier så får väl försöka nöja mig med det och fortsätta att be om regelbundna odlingar för att se vad som händer..

Jag försökte också prata till mig ett UL till men ingen lycka.. Med de andra tre har jag av olika anledningar fått ett extra UL runt v 32 men den här ggn var det inga konstigheter och då fick jag det inte., Tror det är lite olika beroende på landsting om man får ett sent ultraljus eller inte, hur är det för er andra?

• RobzMarley
    Lajkie skrev 2016-03-27 22:41:28 följande:

Hej! Jag skrev i tråden när vi precis bestämt oss för att försöka få till nummer 4, men sedan har jag faktiskt inte varit in på familjeliv något alls i princip. Blev iaf snabbt gravid och är nu v22 med lillebror bf 5 augusti ???? ????

(¯`°?.¸ Mamma till Sandra -06, Nelly -08, William -10 ¸.?°´¯)
    Grattis!!
  • RobzMarley
    lima76 skrev 2016-03-28 11:19:28 följande:

Hoppas alla fick en mysig påsk!
    Vi gjorde inte mycket, bara skönt att hänga hemma. fick upp en tapet i ett av barnens rum. Det är flytt på gång inom huset. äldsta har flyttat ner, tvåan ska in i ettans gamla rum, trean in i tvåans och bebisen in i treans :D  Bebisens rum är egentligen mer en liten sovalkov men vi får plats med spjälsäng, skötbord och garderob och det är precis utanför vårt sovrum så det är ok medan han är liten. Vi hoppas kunna bygga ut i garaget nästa år och får i så fall tre rum till. Tills dess får det väl vara lite trångt.
    Hur har ni andra det med plats?

Min svärmor kommer ev på långbesök till sommaren och kommer då att behöva ett rum. jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det då inget av barnen frivilligt vill dela rum och det känns så tråkigt att tvinga fram det.

Vi tog det också ganska lugnt. Eller blev också lite fix hemma.

Vi köpte hus förra året. Är ett gammalt hus på 1,5 plan 180kvadrat. Vi har två sovrum nere och fyra på ovanvåningen. Men håller på att renovera två av dem nu.

Bebis har inget rum än. Kommer inte att få det heller på ett år typ. Då kan minsta tjejen flytta upp. Då är hon fem
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!