lima76 skrev 2016-03-28 21:08:55 följande:
är det bara någon dag frågar inte jag heller men svärmor kommer ev att stanna i tre månader...
Vad lyxigt med au pair! hur fungerar det, är det via en förening/organisation? Dyrt?
Jaha...well, tre månader är ju lite längre än 1 vecka... hahaha... då förstår jag verkligen dilemmat. haha
Otroligt skönt med au pair, speciellt nu när kroppen inte är på topp. För att vi skulle få vardagen att gå ihop så behövde vi hjälp med att hämta och lämna på dagis olika dagar. Har ju min mans föräldrar här, men dom jobbar och orkar egentligen inte så himla mycket. Hade inte hjälpt mig att gå ned i tid heller med tanke på att jag jobbar på dagis och har rullerande vakter. Ned i procent = kortare dagar eller en dag ledig. Men fortfarande så måste jag öppna och stänga, vilket var problemet i detta tillfälle. Mannen är en del borta med jobbet, så detta var den bästa lösningen för oss.
Vi skulle gå igenom en organisation, men fick tag i en privat genom familj och vänner. Fungerar så himla bra och vi är mycket lugnare...JAG är mycket lugnare. Inga mer stressande morgonar, tvätten blir gjord och lagt in i barnens skåp, huset blir damsugit 2 dagar i veckan, jag och mannen kan gå ut och äta när det passar oss, inte när vi får barnvakt. osv. Ja...vi ser bara positivt med att ha en au pair. När sonen börjar på skolan efter sommaren så ska inte han på fritids. Kostar oss mindre att ha en au pair än två barn på fritids....som blir nästa sommar 2017. Så ja...i längden tjänar vi på att ha en au pair både med kultur utbytte, språk, mer tid tillsammans med barnen osv. Dyrt att ha barn på dagis och fritids här i Norge.
Kostar oss 5800:-/ månad, men så får vi skattavdrag på det.