• RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej!

Testade positivt igår kväll med nummer 4! Känns galet, kul, läskigt!

En fyra är ändå en för mycket enligt normen. Det är inte så att jag väntar mig massa glädjerop från min omvärld.

Här kan vi dela frågor, tankar och känslor.

Jag har pojke född -06, pojke född -07 och flicka född -12.

Killarna har en annan pappa och bor bara hos oss varannan vecka. Så varannan vecka är vi fem och varannan tre. Nu sex st! ????

• Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
  • Kristalii
    Mamacitaa skrev 2016-04-08 08:14:00 följande:

Vad jag läst mig till så kan slemproppen gå men även återrbildas igen :)

Låter ju bra!
    RobzMarley skrev 2016-04-08 15:12:22 följande:

Kan ju vara slemproppen. Ring om du är orolig.

Inte så orolig ändå. Det har inte kommit nåt mer och inga extra (mer än de vanliga) sammandragningarna. Hostan börjar bli bättre oxå

Det börjar bli väldigt tungt. Helt andfådd av att gå upp för trappan till övervåningen. Jag fattar inte hur jag klarade av graviditet nr 2 när barn nr 1 bara var 1 1/2 och jag var föräldraledig. Kanske min ålder som tar ut sin rätt...
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-04-08 13:35:04 följande:

De sista dagarna har jag orkat noll, haft ont i fogarna, känt mig kräkig och varit allmänt nere.. hoppas det vänder för att orka så här i 9 veckor till det vet jag inte hur det ska gå till... Hoppas bebisen sjunker ner lite snart så man kan andas igen.. 

Hur mår ni andra?

Är i vecka 31+2 idag..

Snart i v.35.

Trött! som tusan. Får inte upp järnvärdet och tydligen lågt antal trombocyter.

Blir andfådd av minsta lilla och ryggen värker och revbenen ibland något fruktansvärt!

Hoff kämpa vidare!!!

Hoppas kunna avsluta sista universitets uppgiften kommande vecka (tills på fredag) men får se hur jag orkar.

Sen känner jag att jag måste få ta ledigt!!!

Orkar inge mera. Pust.
  • lima76

Fördelen med att vi all mår rätt skit är väl att då är det ju iaf normalt med fjärde barnet... 

Idag har jag haft en bättre dag, vart iväg på barnloppis och fyndade kläder och ett fint babyskydd till bilen. Och hittade en bärsjal på blocket, en K'tan breeze, är en knytfri sjal som såg himla lättanvänd ut på instruktionsvideon iaf.. Så nu är det vagnen och en babysitter kvar och det får vänta till nästa månad.

När jag kom hem var mannen i full gång med att kantskära en rabatt jag tjatat om och sen gick vi och hittade spjälsängen och monterade ihop den. Och fixade med spjälskydd och fick upp skötbordet.

Så nu har jag såklart skitont i fogarna.. Men jag har en grillad middag i magen och även om huset är upp och ner så känns det ändå som om vi fick lite gjort idag. det händer inte så mycket när det bara är jag...

Jag har köpt på mig rätt mycket kläder upp till stl 68, tänker att det blir inte helt lätt att komma in och handla själv sen med alla kidsen..

Hoppas ni alla har en mysig helg! x

• lima76

Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna  för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?

• Moneal
    lima76 skrev 2016-04-10 10:51:53 följande:

Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna  för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?

När jag väntade första barnet, gick vattnet av sig själv när jag var öppen 4 cm,var dock inne för kontroll på fl då men hade varit uppe med utåtbuktade hinnor ett tag (detta var i 41+2)

Var inte skönt kan jag säga för de klämdes varje gång jag satte mig ner.

Med de andra 2 har de tagit hinnorna som en del i att få igång allt vid igångsättning.

Kan tänka mig att de gör så just för att det ska gå snabbare, tidsbrist i vården kanske.....vet inte om det har med bakterierisk att gå öppen så länge eller hur de resonerar faktiskt.

Men om du ber att de inte tar hinnorna kanske du slipper.
  • lima76
    Moneal skrev 2016-04-10 11:09:54 följande:
    När jag väntade första barnet, gick vattnet av sig själv när jag var öppen 4 cm,var dock inne för kontroll på fl då men hade varit uppe med utåtbuktade hinnor ett tag (detta var i 41+2)

Var inte skönt kan jag säga för de klämdes varje gång jag satte mig ner.

Med de andra 2 har de tagit hinnorna som en del i att få igång allt vid igångsättning.

Kan tänka mig att de gör så just för att det ska gå snabbare, tidsbrist i vården kanske.....vet inte om det har med bakterierisk att gå öppen så länge eller hur de resonerar faktiskt.

Men om du ber att de inte tar hinnorna kanske du slipper.
    jag tror att jag ska det, faktiskt.. Tänker lite att om de går av sig självt under krystningsfasen kanske det ger en extra skjuts ut för bebisen..  men ska försöka ta reda på lite mer också.. Detta är ju lite att ta för givet att jag får samma förlopp men de andra tre förlossningarna har varit rätt lika..
    jag fick paracervikalblockad och värksförstärkande dropp vid första, lustgas och tens vid andra och bara tens vid tredje, annars har det liksom följt samma mönster. Alla har satt igång på morgonen med värkar, åkt in fram emot em/kväll och de är födda 01.44, 00.28 och 00.26... bf+10, 11 och 12.. Och de har vägt 3900, 3955 och 3990... :D

Har ni andra också haft liknande förlossningar/bebisar med era?
  • Kristalii
    lima76 skrev 2016-04-10 12:08:09 följande:

jag tror att jag ska det, faktiskt.. Tänker lite att om de går av sig självt under krystningsfasen kanske det ger en extra skjuts ut för bebisen..  men ska försöka ta reda på lite mer också.. Detta är ju lite att ta för givet att jag får samma förlopp men de andra tre förlossningarna har varit rätt lika..

jag fick paracervikalblockad och värksförstärkande dropp vid första, lustgas och tens vid andra och bara tens vid tredje, annars har det liksom följt samma mönster. Alla har satt igång på morgonen med värkar, åkt in fram emot em/kväll och de är födda 01.44, 00.28 och 00.26... bf+10, 11 och 12.. Och de har vägt 3900, 3955 och 3990... :D

Har ni andra också haft liknande förlossningar/bebisar med era?

Så lika dina var i vikt!!!

Mina förlossningar har varit tämligen lika alla tre. Värkar startat ungefär samma tid på kvällen och födda ungefär samma tid på morgonen. Det gör mig lite nojig ibland. Tänk om denna förlossning blir helt annorlunda?!

På mig har vattnet börjat sippra två gånger. Den tredje tog hon hål på hinnorna. Jag var under den förlossningen ganska passiv och just då hände det inte så mycket. Jag ifrågasatte varför, hon förklarade att det skulle sätta lite fart på värkarna och jag sa ja. Men det kändes som om hon accepterat ett nej oxå.
  • RobzMarley
    lima76 skrev 2016-04-10 10:51:53 följande:

Med mina två första barn så starta förlossningarna ungefär detsamma. Jag fick värkar som ökade i styrka och med den förste även en ljusbrun röd flytning. De tog hål på hinnorna inne på fl med båda.

Med trean hade jag spontan vattenavgång. Det rann när jag reste mig från en stol i köket. Kände det rann längst med benet. Och visst inte om jag kissat på mig eller det var en flytning. Jag fattade inte men borde gjort det för det var helblött. Han in i badrummet och tog av byxorna då säger det splash på golvet verkligen.

Sen avtog det lite. Fick ha binda o åka in t fl. Så säger en ung undersköterska som luktar på bindan "nja det är väldigt svårt att avgöra om det är vattnet". Jag skulle linne slå henne. Blir hemskickad utan att Kontrolleras.m i väntan på värkarna. Hinner äta en hamburgare o sen fixk vi vänta. Sen kom det vatten hela tiden lite då o då.

Hoppas det starta är samma nästa gången
  • RobzMarley

Ja vad dina var likstora lima76

Mina kom

40+0 3420g pojke 23.43
    36+2 2730g pojke 03.03
    38+6 3200g flicka 00.02

Satt igång seneftermiddag/kväll alla

• Mamacitaa

Lima76 återkom med va du får fram gällande och slippa ta hål på hinnorna vid fl.

Jag är igångsatt alla 3 gng så de har fått ta hinnorna alla gng. Inget jag tänkt på utan så fort vattnet gått så har de inte tagit lång tid innan bebis varit ute. Men kan kroppen sköta de själv så skulle jag ge de en chans denna fl.

Nu 4e gng hoppaa jag att de sätts igång av sig självt men de tror jag tyvärr inte :(

1a dottern vägde 3785g 40+0

2a dottern 2800g (nånting) 39+4

3e dottern 4090g kom på BF

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!