• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Iskristall
    Lotten skrev 2015-12-11 18:23:20 följande:
    Vi har fått resdag 24e så vi kommer nog att vänta till dagen efter. Vill inte vara deppig om det är negativt. Men kommer säkert gå och tänka massa på det.
    Jag känner att jag vill veta haha alla är vi olika. Om det är negativt vill jag veta det och sörja och dricka glögg på julafton och kanske nån julöl. Men är det positivt vill jag njuta av julen som nygravid, även om jag vet att det är tidigt och mycket kan gå fel.
  • Nmg

Ja precis så tänker jag oxå hur mår ni alla ruvare?känner ni något? Idag har jag haft stickningar på höger sida och Vönster sida nu på kvällen. Inäggstocksområdet. Ingen aning om vad det betyder men som vanligt ska man analysera allt

Iskristall skrev 2015-12-11 19:08:04 följande:

Jag känner att jag vill veta haha alla är vi olika. Om det är negativt vill jag veta det och sörja och dricka glögg på julafton och kanske nån julöl. Men är det positivt vill jag njuta av julen som nygravid, även om jag vet att det är tidigt och mycket kan gå fel.

• Tjorven1980

Pratade med kliniken under eftermiddagen och fick resultat av dagens blodprov och ultraljud. Många ägg och hormonnivåerna har ökat lite. Ska öka dosen Gonal-F idag och imorgon och sedan nytt ultraljud och blodprov på söndag. Känns väldigt skönt med så täta kontroller, har läst lite om överstimulering och det låter ju inte så trevligt.

Ska bli spännande å se hur många ägg dom får ut och hur många som blir befruktade och delar sig som dom ska. Har idag börjat tänka ganska mycket på äggplocket vilket jag inte gjort tidigare då det har känts så avlägset. Börjar bli riktigt nervös. Har ni haft er man/sambo med er under äggplocket? Hur ont gör det? Jag blir superspänd bara jag ligger i en gynstol så jag tycker att cellprover gör ont. Ultraljudet idag tyckte jag oxå kändes en del. Usch, får ta en massa lugnande så går det nog bra....

• Regnbågsdröm
    Tjorven1980 skrev 2015-12-11 23:14:49 följande:

Pratade med kliniken under eftermiddagen och fick resultat av dagens blodprov och ultraljud. Många ägg och hormonnivåerna har ökat lite. Ska öka dosen Gonal-F idag och imorgon och sedan nytt ultraljud och blodprov på söndag. Känns väldigt skönt med så täta kontroller, har läst lite om överstimulering och det låter ju inte så trevligt.

Ska bli spännande å se hur många ägg dom får ut och hur många som blir befruktade och delar sig som dom ska. Har idag börjat tänka ganska mycket på äggplocket vilket jag inte gjort tidigare då det har känts så avlägset. Börjar bli riktigt nervös. Har ni haft er man/sambo med er under äggplocket? Hur ont gör det? Jag blir superspänd bara jag ligger i en gynstol så jag tycker att cellprover gör ont. Ultraljudet idag tyckte jag oxå kändes en del. Usch, får ta en massa lugnande så går det nog bra....

Hoppar in här och bara svarar på frågan. Du får både lugnande och smärtstillande under och inför plocket. Får du ont så får du mer lugnande. Så det är ingen fara. Har förstått att alla upplever det olika, men skulle absolut inte säga att det gör ont. Du blir så väck av morfinet.
    Och ja, din man eller den andra parten ska förstås vara med under plocket. Lycka till!
  • Nmg

Känner som du, brukar oxå ha ont av vanliga undersökningar så jag va rädd inför plocket men det gick jättebra! Fick lugnande och morfin kände nästan inget, kände ett lättare stick när hab skulle bedöva men det gjorde inte ont. Däremot var min urinblåsa in vägen nör de skulle suga ut äggen på ena sidan, de gjorde lite ont men det gick så fort så det var ok. Han sa att om inte urinblåsan varit i vägen hade jag inte inte känt nåt. Kommer gå bra för dig oxå! Snart är det över

Tjorven1980 skrev 2015-12-11 23:14:49 följande:

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-11 22:17:28 följande:

Ja precis så tänker jag oxå hur mår ni alla ruvare?känner ni något? Idag har jag haft stickningar på höger sida och Vönster sida nu på kvällen. Inäggstocksområdet. Ingen aning om vad det betyder men som vanligt ska man analysera allt

Jag mår bra, men fick min lilla depp-dipp här på morgonen. Vaknade och tempade, det här kan vara nytt för er. Men jag har sen två år tillbaka följt min basaltemperatur varje morgon för att lokalisera min ägglossning och ha koll på när den varit, när den ev kunde närma sig och veta när mensen kommer. Och ev upptäcka en graviditet, men gravid har jag ju då aldrig blivit. Men blivit förvarnad varje månad innan mensen dykt upp.

Ja så iallafall, tempen ligger högre efter äl än innan och är man gravid fortsätter tempen ligga högt. Detta är förstås alldeles förtidigt att läsa in nåt i redan, men min temp gjorde ett litet dyk i morse och jag kände "nä det har inte tagit sig"

Igår kväll fick jag som du Nmg några slags stickningar på vänster sida, men inbillar mig att det var tarmarna som spökade. På väg hem från jobbet tyckte jag att kände mig lite snurrig i huvudet vilket jag egentligen tolkar som inbillning då min hjärna vet att det är för tidigt att känna nåt men mitt hjärta hoppas!
  • Iskristall

Nu ligger jag här i vår säng och funderar på om jag kanske inte är lite illamående ändå? Haha stackars hjärna som går på högvarv

• hope88
    stajlish skrev 2015-12-11 15:42:35 följande:

Grattis! =) Välkommen till ruvandet! Kram

Tack =) Känns skönt att ha kommit en bit på vägen och längre än tidigare =) Kram
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-11 15:58:50 följande:

Jag vet inte egentligen. De sa bara att det såg fint och normalt ut i delningen ditttills. De pratade mer om embryot de satte in och att det precis hade delat sig en gång till innan återförandet och att det var vackert typ när vi fick se det på skärmen haha

Vad sa de till dig?

Okej samma här, de pratade mer om ägget vi fick tillbaka. Det såg fint ut och normalt i delningen. Han sa också något om ytterst lite fragment (har läst att det inte är bra) men han sa att det kan vara helt normalt i delningen när det är så lite. Så hoppas på det! Får brev om de andra går till frysen.

Hehe ja och visst var det häftigt att se införandet! De visade på skärmen att där ligger ägget i luftbubblan :p
  • Iskristall
    hope88 skrev 2015-12-12 10:34:34 följande:

Okej samma här, de pratade mer om ägget vi fick tillbaka. Det såg fint ut och normalt i delningen. Han sa också något om ytterst lite fragment (har läst att det inte är bra) men han sa att det kan vara helt normalt i delningen när det är så lite. Så hoppas på det! Får brev om de andra går till frysen.

Hehe ja och visst var det häftigt att se införandet! De visade på skärmen att där ligger ägget i luftbubblan :p

Vi får också brev om hur det gått.

Vi såg inte införandet direkt, utan de visade embryot innan införandet på skärmen, där man såg cellerna som delat sig.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november