• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Lotten

Är det ca 2 veckor efter insättning som det kan stötas ut eller kan man få blödning inom några dagar? Någon som vet :)

Jag tränade igår och tyckte det var ganska obehagligt. Stack till i magen och känner av att jag är lite öm i äggstocksområdet.

Hur mår ni andra ruvare?

• hagnestahill

Hej tjejer,

Uppdaterar IVF listan, har fått ett BF datum nu efter vul igår och igår fick vi även se ett litet hjärta ticka! Den lille var bara 8 mm, men är bara i vecka 7+0 idag så det anses normalt för åldern.

Både jag och sambon hade förväntat oss ett negativt besked, visste ju att vi plussat för ett par veckor sedan och jag har mått riktigt illa varje dag, men har haft en massa småblödningar (ljust rosa) varje vecka sedan plusset och i måndags kom det ännu mer (mer klarrosa och lite droppande) och på natten fick jag riktigt ont. Men, den lilla varelsen levde som sagt och blödningen har slutat så nu kan jag inte annat än att vänta och låta naturen avgöra hur det går i fortsättningen.

Är lite orolig av mig i och med blödningarna och värken, så funderar på att betala för ett privat vul vecka 8/9, dvs precis före jul för att inte oroa mig under jul och nyår, för gör man inte vul förrän v 17-18 sa läkaren, men kanske är onödigt och dumt att göra extra. Hur resonerar ni?
    Vill berätta för familjen under julen, de kommer undra varför jag mår så illa och behöver kräkas samt varför jag inte dricker, men hade känts bättre att ha gjort ett vul precis innan så man vet att allt är ok. Om det fortsätter blöda alltså. Har haft jätteont i magen (långt ner, inte tarmarna som det varit innan) idag också och man blir ju lite orolig då.

Vill bara lägga till en sak till: Ni som satt tillbaka ett ägg men oroar er för dåligt resultat pga att de andra äggen "dött/inte utvecklats vidare", oroa er inte, det kan gå ändå. Miljön är bäst i livmodern, inte i labbskåpet. Mitt "guldägg" var det enda av totalt 17 ägg (!)om klarade sig. Alla andra dog dag 4-5, men det jag fick tillbaka dag 3 blev ju ett plus o lever i alla fall än! Så noll till frysen men ett plus ändå (Testade plus redan dag 9)

Lycka till ni som ruvar och som snart ska göra det!

Uppdaterad IVF-lista 

ina - äp v.44

Dirvas - sprutstart 8/11, äp v.47, bim 6/12, 29 år

phee - äp v.47, bim 4/12, 28 år

Daiwa 33 - sprutstart 7/11, äp v?, 34 år

pocatello - sprutstart 11/11, äp v.48, bim 7/12, 28 år

Stajlish - sprutstart 12/11, äp v.48, bim 9/12, 30 år

Emrony - sprutstart 19/11, äp v.49, bim 19/12, 28 år

FörstaIVF - sprutstart 21/11, äp v.49, bim?, 31år

Nmg - sprutstart 24/11, äp v.49  bim 22/12, 32 år

Iskristall - sprutstart 27/11, äp v.50, bim/TD 25/12, 38år

Hope88 - sprutstart 29/11, äp v.50, bim? 27 år 

Tjorven80- sprutstart 3/12, äp v.50, bim? 35 år

Gravid! 

Cutepoison BF 26 juli 

Hagnestahill BF 28 juli

Jagvillhabarn BF 1 augusti

HJohannesson BF 2 augusti

FruGrävling BF 10 augusti

• Emrony

Det ska väl gå bra att träna så länge det inte gör ont, du får kanske träna lite mer försiktigt nästa gång eller lite kortare tid bara :)

Jag har blivit dunderförkyld, så är hemma från jobbet av den anledningen. Annars är det bra, känner inget ont i magen eller så.
    Jag är på RD 5 idag.

• Zamira
    hagnestahill skrev 2015-12-10 13:19:59 följande:

Är lite orolig av mig i och med blödningarna och värken, så funderar på att betala för ett privat vul vecka 8/9, dvs precis före jul för att inte oroa mig under jul och nyår, för gör man inte vul förrän v 17-18 sa läkaren, men kanske är onödigt och dumt att göra extra. Hur resonerar ni?

Nu är ju inte jag med i denna gruppen, men gjorde min ivf i oktober, och vi gjorde också ul för att bekräfta graviditeten (och såg en fin liten klump med tickande hjärta), men jag bokade även ett privat ul som jag gjorde igår, för jag har haft lite bruna flytningar av och till, och molvärk som blir värre emellanåt, och för att jag skulle känna mig lugnare så kändes det som det bästa! Och allt såg jättebra ut med den lilla igår, och jag känner mig mycket lugnare, så i mitt fall var privat ul värt varenda krona :) 
  • hagnestahill
    Zamira skrev 2015-12-10 15:23:56 följande:
    Nu är ju inte jag med i denna gruppen, men gjorde min ivf i oktober, och vi gjorde också ul för att bekräfta graviditeten (och såg en fin liten klump med tickande hjärta), men jag bokade även ett privat ul som jag gjorde igår, för jag har haft lite bruna flytningar av och till, och molvärk som blir värre emellanåt, och för att jag skulle känna mig lugnare så kändes det som det bästa! Och allt såg jättebra ut med den lilla igår, och jag känner mig mycket lugnare, så i mitt fall var privat ul värt varenda krona :) 
    Tack för ditt svar! Vad skönt att ditt vul gick bra. Vilken vecka är du i? Har du även haft rosa flytningar eller enbart brunt? Brunt känns mer ok, rosa är ju färskt.. blir så orolig då.

Jag kanske bokar ett extra vul om 1-2 veckor då... Tror det skulle lugna mig. Fick precis en ny blödning nu igen nämligen =( Fortfarande rosa men ändå så att det blev en stor pöl i trosskyddet och droppade lite i toaletten. Kommer oftast ut med lutinus och svider då lite.

Hoppas att blödningarna bara beror på en känslig livmodertapp och att det kanske är lutinus som irriterar lite, igår på vul såg man i alla fall inte något som var avvikande mer än att tappen var lite röd men blödde inget just då.
  • hope88

Hej tjejer! Blev lite nere igår så har inte orkat kika in idag. Varför ska jag alltid tänka det värsta. I alla fall så ringde de från kliniken för en stund sen. 3 av 4 ägg är befruktade. Det känns toppen. Nu hoppas jag bara det ser bra ut ändra fram till kl 13 imorgon. Bara jag får tillbaka ett så är jag/vi världens lyckligaste imorgon!

Tack för allt pepp och tummar som ni håller! Så glad för stödet här inne <3

Håller tummarna för alla ruvare och förstår att alla symtom känns av till tusen. Kommer bli likadan om vi kommer dit. Hoppas ni får ägg till frysen också <3

Vad roligt att ni är igång nu tjorven1980! Hoppas allt ser bra ut på ultraljudet :)

Hagnestahill om du känner att du behöver det så kör! Bättre att ni får lite lugn över jul och nyår istället för oro. Kram

• Zamira
    hagnestahill skrev 2015-12-10 16:15:54 följande:
    Tack för ditt svar! Vad skönt att ditt vul gick bra. Vilken vecka är du i? Har du även haft rosa flytningar eller enbart brunt? Brunt känns mer ok, rosa är ju färskt.. blir så orolig då.

Jag kanske bokar ett extra vul om 1-2 veckor då... Tror det skulle lugna mig. Fick precis en ny blödning nu igen nämligen =( Fortfarande rosa men ändå så att det blev en stor pöl i trosskyddet och droppade lite i toaletten. Kommer oftast ut med lutinus och svider då lite.

Hoppas att blödningarna bara beror på en känslig livmodertapp och att det kanske är lutinus som irriterar lite, igår på vul såg man i alla fall inte något som var avvikande mer än att tappen var lite röd men blödde inget just då.

Nu är jag 10+2 :)

De var som aprikosfärgade, inte mörka bruna, utan lite mer ljusa, men som sagt, allt såg ju bra ut där inne :)

Ja, lutinusen kan nog vara den som irriterar lite där inne, läst om flera som haft flytningar/blödningar i samband med att de tagit lutinus, så nåt samband borde det vara tycker jag!

De borde ju ha sagt till om de hade sett något oroväckande tycker jag, så jag tror och hoppas på att allt är bra, och att det är tappen som blir irriterad av lutinusen/applikatorn :)

• Iskristall
    hope88 skrev 2015-12-10 16:16:23 följande:

Hej tjejer! Blev lite nere igår så har inte orkat kika in idag. Varför ska jag alltid tänka det värsta. I alla fall så ringde de från kliniken för en stund sen. 3 av 4 ägg är befruktade. Det känns toppen. Nu hoppas jag bara det ser bra ut ändra fram till kl 13 imorgon. Bara jag får tillbaka ett så är jag/vi världens lyckligaste imorgon!

Håller tummarna för alla ruvare och förstår att alla symtom känns av till tusen. Kommer bli likadan om vi kommer dit. Hoppas ni får ägg till frysen också <3

Vad roligt att ni är igång nu tjorven1980! Hoppas allt ser bra ut på ultraljudet :)

Hagnestahill om du känner att du behöver det så kör! Bättre att ni får lite lugn över jul och nyår istället för oro. Kram

Inte vara nere! Ditt resultat är ju hittills bättre än mitt haha så jag tror stenhårt på att ni får återföring i morgon, kan inte tänka mig annat! Ni kommer också bli världens lyckligaste i morgon! Kram
  • Nmg

Vilka bra nyheter!

hope88 skrev 2015-12-10 16:16:23 följande:

• Nmg

Bra fråga! Skulle jag oxå vilja veta. Har haft småont nu på kvällen på högra sidan vet inte om det är äggstocken.

Lotten skrev 2015-12-10 12:43:05 följande:

Är det ca 2 veckor efter insättning som det kan stötas ut eller kan man få blödning inom några dagar? Någon som vet :)

Jag tränade igår och tyckte det var ganska obehagligt. Stack till i magen och känner av att jag är lite öm i äggstocksområdet.

Hur mår ni andra ruvare?

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november