• celavie1

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej
    Efter en relativt snabb fertilitetsutredning (beror väl på vår ålder) är vi nu uppsatta på väntelistan för IVF. Nästa möte är i dec och då ska vi påbörja behandlingen. Känns skönt, läskigt, jobbigt osv. Inombords är det ett enda kaos om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte orkat berätta om detta för mina närmaste eftersom jag inte hunnit landa i det hela ännu på något vis.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er i samma situation. Vore så skönt att utbyta tankar, erfarenhet och peppa varandra.

Önskar er en skön söndag. Här lyser solen Glad

• Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016
  • KaosArt
    Miranya skrev 2015-12-30 20:27:29 följande:

Barnlöshet är en enorm stress...tycker att tre år är alldeles för länge att prova själv!Vad är det för landsting?(om jag får fråga,behöver inte svara).

Iskristall: surt med ny behandling...men när man väl in i det så går det ganska smidigt,tycker jag. Nu kanske kan doktorn justera din hormondos,så att ni får embryon till frysen också!

Ja jag håller med, tre år är väldigt mycket för länge, men de gör väl allt de kan för att spara in på pengar i landstiget. Vi bor i Västernorrland.

Håller tummarna för dig i januari på ert nästa försök! :)
  • KaosArt

Jag undra om det är någon som var vad kostnaden landar på för de läkemedel man måste ha i samband med IVF?

• Iskristall
    KaosArt skrev 2015-12-31 09:57:15 följande:

Ja det hopps jag med! Måste försöka få över honom på min sida, eller få oss på samma sida för just nu känns det som vi står mot varandra ställer för med. Det blir så dumt när det är meningen att vi ska göra det här tillsammans sida vid sida.

Skönt att ni känt att ni sår bakom varandra hela tiden och att din sambo insåg allvaret. Ska ni nu göra om hela processen eller har ni något i frysen? Jag håller tummarna för att ni lyckas på ert nästa försök! Hur många försök får ni bekostat av landsting?

Vi måste göra om hela processen tyvärr, blev inget till frysen. De plockade ut fyra ägg, två var för omogna. Ett sattes in efter två dagar och det andra som skulle odlas vidare och frysas klarade sig inte. Så jag är ganska mycket besviken på första omgången och inte minst på min kropp

Tre försök får vi bekostat av landstinget, och nu har vi redan gjort av med ett. Känns tungt, går det så här fort och dåligt på nästa två försök kommer det kännas mycket, mycket trist må jag säga!
    KaosArt skrev 2015-12-31 10:03:03 följande:

Jag undra om det är någon som var vad kostnaden landar på för de läkemedel man måste ha i samband med IVF?

Det är dyra läkemedel, de kostar över 2200kr. Så man får betala upp till läkemedelsförmånen 2200kr, men då får man ju frikort för läkemedel ett år framåt. Så resterande försök under det året är läkemedlen gratis.
  • canada
    KaosArt skrev 2015-12-31 10:01:57 följande:
    Ja jag håller med, tre år är väldigt mycket för länge, men de gör väl allt de kan för att spara in på pengar i landstiget. Vi bor i Västernorrland.

Håller tummarna för dig i januari på ert nästa försök! :)
    Låter ju väldigt frustrerande med att vänta i tre år, känner ni ingen som bor i ett annat län, där man får 3 försök efter 1 år, typ Dalarna eller nått lite närmare ? Så kan ni skriva er där o be dom skicka posten till er ( ingen aning om det skulle funka men kan vara värt o kolla upp)
  • KaosArt
    Iskristall skrev 2015-12-31 10:27:29 följande:
    Vi måste göra om hela processen tyvärr, blev inget till frysen. De plockade ut fyra ägg, två var för omogna. Ett sattes in efter två dagar och det andra som skulle odlas vidare och frysas klarade sig inte. Så jag är ganska mycket besviken på första omgången och inte minst på min kropp

Tre försök får vi bekostat av landstinget, och nu har vi redan gjort av med ett. Känns tungt, går det så här fort och dåligt på nästa två försök kommer det kännas mycket, mycket trist må jag säga!
    KaosArt skrev 2015-12-31 10:03:03 följande:

Det är dyra läkemedel, de kostar över 2200kr. Så man får betala upp till läkemedelsförmånen 2200kr, men då får man ju frikort för läkemedel ett år framåt. Så resterande försök under det året är läkemedlen gratis.
    Okej, vad synd att inget klarade sig. Men nu kanske de vet bättre hur din kropp svarar på allt och kan anpassa bättre. Så kan de kanske justera allt så ni kan få fler ägg. Men jag vet ju inte hur allt det där fungerar än. Jag känner verkligen igen känslan där du beskriver besvikelse på din kropp. Jag känner också så, att kroppen inte kan klara av en av de mest naturliga sakerna i världen. 

Jag visste inte att det fanns något som heter läkemedelsförmån, fungerar det som högkostnadsskydd för sjukvård? Så man betalat upp till 2200, sedan gratis, det var ju bra ändå, om man tänker att de ändå kan ta några försök.
  • KaosArt
    canada skrev 2015-12-31 11:00:23 följande:
    Låter ju väldigt frustrerande med att vänta i tre år, känner ni ingen som bor i ett annat län, där man får 3 försök efter 1 år, typ Dalarna eller nått lite närmare ? Så kan ni skriva er där o be dom skicka posten till er ( ingen aning om det skulle funka men kan vara värt o kolla upp)
    Jo jag känner mig väldigt uppgiven nu, det har känts som en evighet hittills sedan start. Och lika lång tid kvar.

Tack för förslaget! Ja kanske skulle vara värt att kolla upp, men jag tror inte jag känner någon som bor typ där. De jag känner bor så himla långt bort så de skulle bli såna enorma resor och de kostar ju det med. :/

Har också haft tankar på att gå till någon annan klinik och säga att vi försökt i tre år redan, men känns så dumt att ljuga. Sedan vet ja ju inte hur de pratar mellan varandra.
  • celavie1

Hej alla goa vänner

Sitter och slappar i soffan innan jag ska ut till stallet. Måste få in hästarna i tid idag innan alla nyårssmällar kommer igång. de kan bli lite stirriga då. Vill ha dem tryggt i stallet då. Jag kämpar på med nässprayen tre gånger om dagen. Har hållit på i åtta dagar nu. Har inte glömt något tillfälle men har ibland varit lite långt mellan doserna tyvärr. Jag hoppas jag håller mig nedreglerad ändå......
    Vet inte om jag har några egentliga biverkningar. Känner mig dock trött och lite känslosam. Kanske beror på det eller också är det pga alla tankar omkring behandlingen som sådan. 
    Jag har läst alla nya inlägg och känner helt igen mig i era kommentarer. Det är så lätt att känna att kroppen sviker en. Att den inte klarar av det alla andra verkar klara med lätthet..... Känns lite orättvist och svårt att hantera. Men nu har jag bestämt mig för att testa det här och försöka på alla sätt möjligt för att uppnå drömmen om barn. Tänk vad våra bebisar kommer vara efterlängtade!
    Vi kommer sannolikt endast hinna med ett försök innan jag blir 40 år och vi måste betala själva. Vi skulle sökt hjälp tidigare men vi var mitt uppe i allt och trodde det skulle lösa sig ändå. Jag är så glad dock att jag gjorde slag i saken och sökte hjälp. Nu har vi ju iallafall en möjlighet att lyckas. Sambon stöttar och deltar men var till att börja med lite passiv. Han är väl sådan som person även om han längtar lika mycket. Män är ju fertila längre upp i åldern och känner nog inte av samma biologiska klocka som vi.

Nåväl vi har alla tagit första steget för att förbättra våra chanser nu (vi är bara i olika steg). Nu ska vi tänka positivt och ha ett riktigt Gott Nytt 2016!!
    Kram C

• Miranya

Gott nytt år alla! Tack för uppmuntrande ord:)

Skönt att få kontakt med folk i samma situation.

Och det här med efterlängtade barn: en vän till mig fick sitt IVF-barn nåt år sen.Hon berättade att småbarnsåren har gått smidigt - trots kolik,skrik,sömlösa nätter,tänder osv.Hon och hennes man har redan upplevt något tufft, så dessa "små" händelser känns som smulor i sammanhanget:D

Ta hand om er:)

• Iskristall
    celavie1 skrev 2015-12-31 11:33:04 följande:

Hej alla goa vänner

Sitter och slappar i soffan innan jag ska ut till stallet. Måste få in hästarna i tid idag innan alla nyårssmällar kommer igång. de kan bli lite stirriga då. Vill ha dem tryggt i stallet då. Jag kämpar på med nässprayen tre gånger om dagen. Har hållit på i åtta dagar nu. Har inte glömt något tillfälle men har ibland varit lite långt mellan doserna tyvärr. Jag hoppas jag håller mig nedreglerad ändå......

Vet inte om jag har några egentliga biverkningar. Känner mig dock trött och lite känslosam. Kanske beror på det eller också är det pga alla tankar omkring behandlingen som sådan. 

Jag har läst alla nya inlägg och känner helt igen mig i era kommentarer. Det är så lätt att känna att kroppen sviker en. Att den inte klarar av det alla andra verkar klara med lätthet..... Känns lite orättvist och svårt att hantera. Men nu har jag bestämt mig för att testa det här och försöka på alla sätt möjligt för att uppnå drömmen om barn. Tänk vad våra bebisar kommer vara efterlängtade!

Vi kommer sannolikt endast hinna med ett försök innan jag blir 40 år och vi måste betala själva. Vi skulle sökt hjälp tidigare men vi var mitt uppe i allt och trodde det skulle lösa sig ändå. Jag är så glad dock att jag gjorde slag i saken och sökte hjälp. Nu har vi ju iallafall en möjlighet att lyckas. Sambon stöttar och deltar men var till att börja med lite passiv. Han är väl sådan som person även om han längtar lika mycket. Män är ju fertila längre upp i åldern och känner nog inte av samma biologiska klocka som vi.

Nåväl vi har alla tagit första steget för att förbättra våra chanser nu (vi är bara i olika steg). Nu ska vi tänka positivt och ha ett riktigt Gott Nytt 2016!!

Kram C

Jättefina och uppmuntrande ord!

En till som börjar närma sig 40-strecket! Jag känner mig så gammal ibland, men skam den som ger sig! Har ni barn sen tidigare?
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016