• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • pandoraDiem

Vi hyr bilstol från If, vi valde den för 5 år (byter då stol 3 gånger och den sista får vi behålla). Kostar 120 kr månaden för oss, 100 om man redan är kund på If.

• LovisaC

Gaaah, jag blir galen! Jag har haft sammandragningar sedan vecka 16 ungefär och periodvis har de varit smärtsamma sedan vecka 25-ish. De har dock gett med sig inom 12h i alla fall.

Sedan igår vid 17-tiden har jag haft jävulska förvärkar; när jag till slut lyckades somna igår väcktes jag av smärta och tänkte "Nu är det fan allvar!" -men jag somnade om. Hela jävla dagen har jag haft hemska förvärkar, de har avlöst varandra så att jag knappt fått andningspause. De är lugnare nu efter 2h i sängen men pågår ännu.

30+0 idag, jag är så otroligt redo att bli av med denna stenhårda kula....

Är jag en dålig mamma som inte ringer fl? De kommer garanterat att lägga in mig med bricanyldropp; jag har dottern tills imorgon och ska flytta nästa helg, jag har inte tid med sjukhus! Har tid för koll av eventuell påverkan på tappen på onsdag.

• orzia1
    LovisaC skrev 2016-08-18 20:42:27 följande:

Gaaah, jag blir galen! Jag har haft sammandragningar sedan vecka 16 ungefär och periodvis har de varit smärtsamma sedan vecka 25-ish. De har dock gett med sig inom 12h i alla fall.

Sedan igår vid 17-tiden har jag haft jävulska förvärkar; när jag till slut lyckades somna igår väcktes jag av smärta och tänkte "Nu är det fan allvar!" -men jag somnade om. Hela jävla dagen har jag haft hemska förvärkar, de har avlöst varandra så att jag knappt fått andningspause. De är lugnare nu efter 2h i sängen men pågår ännu.

30+0 idag, jag är så otroligt redo att bli av med denna stenhårda kula....

Är jag en dålig mamma som inte ringer fl? De kommer garanterat att lägga in mig med bricanyldropp; jag har dottern tills imorgon och ska flytta nästa helg, jag har inte tid med sjukhus! Har tid för koll av eventuell påverkan på tappen på onsdag.

Jag tycker du bör åka in och kolla. Det är ingen rolig upplevelse att föda för tidigt utan att de har koll på en. Jag har aldrig gjort det men har mediciner mot prematura värkar och har fått kortison för hennes lungor då läget var rätt akut för ngn v sen..

Bättre o kolla o få bricanylsprutor så det stannar. Även om jag förstår till 100% att du gärna vill föda osv... Så är det trots allt bäst för barnen att bli kvar ngn vecka till. Kanske har du tur att det inte har påverkat tappen..

Som sagt bättre o kolla en gång för mkt... Och tiden för sjukhus finns nog aldrig.
  • Lilla Luna

I grannkommunen kan man få ut 10% av lönen via arbetsgivaren utöver det fk betalar ut under föräldraledigheten. Förutsatt att du är fastanställd och jobbat minst ett år, tror jag det var. Hittar inte något om att det finns något sånt i min kommun. Men har hört något om det tidigare i en annan grannkommun. Vet inte vad det kallas eller vart jag ska vända mig.

• orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-08-18 21:02:13 följande:

I grannkommunen kan man få ut 10% av lönen via arbetsgivaren utöver det fk betalar ut under föräldraledigheten. Förutsatt att du är fastanställd och jobbat minst ett år, tror jag det var. Hittar inte något om att det finns något sånt i min kommun. Men har hört något om det tidigare i en annan grannkommun. Vet inte vad det kallas eller vart jag ska vända mig.

Vet att kommun anställda i en kommun i närheten av mig har fått utbetalt sånt. Men vet inte var man vänder sig. (Påverkar ändå inte mig) däremot får min man ut extra ersättning via sitt fack som han är med i.. (Tror jag)
  • pandoraDiem
    Lilla Luna skrev 2016-08-18 21:02:13 följande:

Kommer inte riktigt ihåg vad det kallas. Föräldrarpenningtillägg eller nåt liknande kanske. Hursomhelst så tror jag att sånt står i kollektivavtalet (om det finns ett).
  • Lilla Luna
    pandoraDiem skrev 2016-08-18 21:16:51 följande:

Kommer inte riktigt ihåg vad det kallas. Föräldrarpenningtillägg eller nåt liknande kanske. Hursomhelst så tror jag att sånt står i kollektivavtalet (om det finns ett).

Då jag jobbar på en kommunal förskola så bör det finnas ett kollektivavtal. Min chef är ny som chef då hon nyss börjat efter flera år i verksamheten så hon visste inte utan skickade frågan vidare till lönekontoret. Vore ju konstigt om grannkommunerna har det men inte just min kommun. Skulle rädda vår ekonomi enormt mycket. :)
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-08-18 21:09:45 följande:

Vet att kommun anställda i en kommun i närheten av mig har fått utbetalt sånt. Men vet inte var man vänder sig. (Påverkar ändå inte mig) däremot får min man ut extra ersättning via sitt fack som han är med i.. (Tror jag)

Jobbar på en kommunal förskola så kommunen räknas som min arbetsgivare. Min chef som är ny på sin positon visste inte men skickade frågan vidare till lönekontoret. Hoppas på positiva besked. :)
  • Lilla Luna

Då min garderob ekar tomt och jag sen innan var i behov av lite nya kläder så tänkte jag nu börja köpa på mig lite amningsvänliga plagg. Blir väl några linnen att ha under en kofta eller så men jag skulle även vilja hitta en fin tröja och något som passar för mer uppklädda tillfällen. Tips på vart jag ska leta?

Svar på tråden BF Oktober 2016