• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Loppan84

Är i vecka 31 ska tilläggas så blir väldigt länge att ha det så här i 9 veckor till

• orzia1
    LovisaC skrev 2016-08-21 09:39:52 följande:

Alltså, min dotter är prematurfödd pga utplånad livmodertapp och prematur vattenavgång. Hon kom dock först i 33+4 och allt har verkligen gått jättebra. Idag har hon problem med tarmfloran och är överkänslig mot typ allt jag kan komma på att laga mat med, haha. Hon är i övrigt som vilken tvåårig pratkvarn som helst, mitt lilla hjärta.

Jag var in till fl och mitt tapp var helt opåverkad. Det kändes så sjukt! I vecka 20 var tappen exakt lika gång som igår. Det är verkligen skräckblandad förtjusning; jag kommer att få uppleva en normal förlossning utan ett läkarteam som tar barnet och lämnar mig ensam, jag kommer få uppleva ett fullgånget barn och slippa sjukhus, jag kommer att få känna ett lugn snarare än panik.

Samtidigt är jag verkligen livrädd för hur mycket stryk min kropp kommer att ta. Jag kommer aldrig att hitta tillbaka till mig själv om den ärras på samma sätt som den gjorde under påverkan av fetma och extrema hudutslag i min ungdom. Det tog 15 år att komma över det.... Ögonen tåras bara jag tänker på det, det har varit en smärtsam och lång process att bli vän med kroppen.

Kan tänka mig hur det känns att förhoppningsvis slippa en prematur förlossning och att det lätt blir stökigt och oroligt om de kommer för tidigt. Hoppas för din skull att du får gå i alla fall till v 38-40

För mig så accepterar jag ändå ganska fort min nya kropp efter min förlossning, dock har det varit jobbigt denna gravididitet när dottern som är 8 år har frågat om mina bristningar osv... Men har försök förklara att man ser ut så efter fått barn.
  • orzia1
    Loppan84 skrev 2016-08-21 10:33:18 följande:

Hej,

Någon annan som har problem med andningen? Är så otroligt svullen i ansiktet och på halsen - alltså inte vätska/snor så hjälper inte med typ koksalt. Har ju som en följd börjat snarka som en galning och r väldigt trött och sliten, mannen säger att jag också har en del andningsuppehåll på nätterna som sömnapné och det är varken bra för mig eller bebisen vad jag kan läsa. Några tips? Prövat plåster, spray (den enda de sålde till gravida utan recept iaf) och vanlig allergimedicin utan framgång.

Hjälp!

Det funkar inte för dig att ligga på sidan? Nu kan ju barnets vikt o tryck påverka ens andning. Ligger man på rygg så trycker den på en kroppspulsådern och man får problem med andningen.

För mig funkar det bara att ligga på sidan o lite högre upp med överkroppen. Har en gravid kudde också. Den är guld värd
  • Loppan84

Ja ligger på vänstersidan och kudden hjälper lite, men sista dagarna gör inte ens det saken bättre. Får nog ta ett besök hos MVC och se om det finns något jag kan ta som dämpar svullnaden, i vanliga fall får man ju kortison mot det här men det är nog inte bra när man ör gravid så därför jag tänkte kolla om någon hittat nån alternativ behandling som hjälper :-/

orzia1 skrev 2016-08-21 13:03:43 följande:

Det funkar inte för dig att ligga på sidan? Nu kan ju barnets vikt o tryck påverka ens andning. Ligger man på rygg så trycker den på en kroppspulsådern och man får problem med andningen.

För mig funkar det bara att ligga på sidan o lite högre upp med överkroppen. Har en gravid kudde också. Den är guld värd

• Meriall

Såg att det var fler som har risk för för tidig födsel. Mitt vatten gick igår så jag är nu inlagd på sjukhus. Har regelbundna sammandragningar som är rätt svaga och jag känner knappt av dem, kanske känner var tionde sammandragning bara och de gör inte ont alls. Har fått kortisonspruta (oj vad ont den gjorde däremot!!) och antibiotika men inget värkavstannande. Avvaktar nu och ser vad som händer, ska få göra viktuppskattning imorgon. Känns så overkligt för jag känner ju ingenting förutom att det rinner vatten då och då. Bebisen som låg i säte för någon dag sedan har också vänt sig rätt och fixerat sig senaste dygnet så hon verkar ju redo iaf!

Kommer hon inom de närmaste dagarna blir det en rekordkort graviditet för mig iom att jag inte fick reda på att jag var gravid förrän vid tiden för rutinultraljudet! : O Typ två månader eller så bara.

Någon nämnde halsbränna. Har stora problem med det på natten men en tablett rennie och så blir det bra. Ingen annan medicin har hjälpt mig så värt att testa :)

• orzia1
    Meriall skrev 2016-08-21 15:22:05 följande:

Såg att det var fler som har risk för för tidig födsel. Mitt vatten gick igår så jag är nu inlagd på sjukhus. Har regelbundna sammandragningar som är rätt svaga och jag känner knappt av dem, kanske känner var tionde sammandragning bara och de gör inte ont alls. Har fått kortisonspruta (oj vad ont den gjorde däremot!!) och antibiotika men inget värkavstannande. Avvaktar nu och ser vad som händer, ska få göra viktuppskattning imorgon. Känns så overkligt för jag känner ju ingenting förutom att det rinner vatten då och då. Bebisen som låg i säte för någon dag sedan har också vänt sig rätt och fixerat sig senaste dygnet så hon verkar ju redo iaf!

Kommer hon inom de närmaste dagarna blir det en rekordkort graviditet för mig iom att jag inte fick reda på att jag var gravid förrän vid tiden för rutinultraljudet! : O Typ två månader eller så bara.

Någon nämnde halsbränna. Har stora problem med det på natten men en tablett rennie och så blir det bra. Ingen annan medicin har hjälpt mig så värt att testa :)

Ja de sprutorna är inte o leka med. Gör jävulskt ont. O sen behöver man få minst två.. Inte för jag vill skrämmas, men så du är förberedd.. Vilken v är du i nu? Troligen får du ej värkavstannande för att vattnet har gått.. Men jag vet en som vattnet gick tidigt i typ v 25 . Hon klara av att ligga i sjukhus sängen i 10 dagar innan det blev snitt. Så har du tur så kanske bebis stannar inne i alla fall ngr dagar till. Varje dag och timme är guld värda.

Förstår att det känns som världens snabbaste graviditet om bebisen kommer inom kort.

Som sagt mig stannar de bara max 3 v till.. Men jag har starka värkar mellan varven och ibland kommer de var tredje min..

Kämpa på
  • Mabo90

Någon mer där slemmisen börjat släppa? Vet att det kan dröja länge innan bebis kommer men det blev ändå en väckarklocka för mig och min man för vi har inte förberett något alls känns det som. Vi har ju allt sparat sen dottern så det ska bara tvättas och packas och framförallt letas fram från källaren. Igår hade jag ett sånt tryck neråt när jag skulle kissa att det helt enkelt inte gick. Kändes som om en boll var på väg ut. Vet inte om det har med varandra att göra men men. Får börja packa väska lite lätt och leta fram lite kläder i alla fall så jag kan slappna av lite.

• orzia1
    Mabo90 skrev 2016-08-21 19:05:31 följande:

Någon mer där slemmisen börjat släppa? Vet att det kan dröja länge innan bebis kommer men det blev ändå en väckarklocka för mig och min man för vi har inte förberett något alls känns det som. Vi har ju allt sparat sen dottern så det ska bara tvättas och packas och framförallt letas fram från källaren. Igår hade jag ett sånt tryck neråt när jag skulle kissa att det helt enkelt inte gick. Kändes som om en boll var på väg ut. Vet inte om det har med varandra att göra men men. Får börja packa väska lite lätt och leta fram lite kläder i alla fall så jag kan slappna av lite.

Min slempropp släppte tidigt, men det bildades en ny, vet inte om delar av den släppte för ngn v sen. Tycker att jag har så grymt slemmiga o äckliga flytningar hela tiden...

Vi beställde det sista hoppas jag igår så nu väntar vi på amningskudde o spjälskydd till vaggan, sen kan vi börja bädda

Har oxå massor av kläder sen dottern var lite, har redan tvättat det mesta men har en del kvar
  • bpumpkin

Har er bebis fixerat sig? Går in i vecka 34 nu och min krabat ligger fortfarande lite hur som helst känns det som, gärna på tvären. Enligt UL förra veckan fanns det gott om fostervatten och gott om plats att vända sig och han hade åtminstone inte fastnat med rumpan nedåt så hoppet lever att han hinner vända sig rätt... Men lite orolig är jag! Finns det några knep för att mer troligt se till att han ligger med huvudet nedåt?

Svar på tråden BF Oktober 2016