• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Regnbågsdröm
    Mallanfarm skrev 2016-03-24 16:37:23 följande:

Jag var på mitt första ultraljud och blodprov idag, behandlingsdag 6. de räknade till 16 äggblåsor mellan 7-13 mm. Eftersom vi har en annan hemortsläkare än de som ska hjälpa oss vid själva ÄP och tillbakasättningen ger hon oss sin bedömning och sedan stämmer hon av med läkarna i Falun som sedan ringer till oss och ger definitivt besked. I morse sa vår hemortsläkare att jag har svarat bra på behandlingen och att vi inte kan vänta med kontroll nr 2 över hela helgen utan att vi måste åka till Falun för den. Troligen skulle vi även ta Ovitrelle på söndag, JIPPIE tänkte jag för mig själv, äntligen lite fart på det hela..

MEN... Sen ringde en sköterska från Falun nu på eftermiddagen och meddelar att det är bättre att vi sänker dosen under helgen och gör en ny kontroll och blodprov på tisdag igen. jag vet att ett par dagar hit eller dit inte spelar någon större roll egentligen i det stora hela men ändå.... Det här med att vänta är verkligen inte min bästa egenskap.

Hur gör ni för att fördriva tiden?skönt att det i alla fall är lite ledigt ett par dagar så kanske tiden kan gå lite fortare

Kram till er alla 

"Ett par dagar hit eller dit spelar ingen roll". Jo, det är just vad det gör. Äggblåsorna ska vara exakt mellan 18-20 mm för att man ska kunna göra äggplock. Så sätter de en dag till med sprutor så är det för att de ska bli rätt storlek helt enkelt. Har väldigt stor betydelse för resultatet sen. Är blåsorna för små är även de ägg som eventuellt är i dem också för små/omogna. Då kvittar det liksom hur många ägg du får ut, för de går inte att använda. Så var du glad för en extra dag så att de mognar till sig ordentligt Håller tummarna för dig! Hoppas på många fina påskägg om några dagar
  • MariaC

Hej, hoppar in här jag med =) Har sprayat med Synarela i 31 dagar nu och började med Gonal-F igår. Svårt att förmå sig att sticka in sprutan men man är ju så illa tvungen! På tisdag ska vi på första ultraljudet. Detta är vår första IVF så allt är nytt och nervöst. Hoppas så att det ska gå vägen!! =)

• Sjöblomman
    MariaC skrev 2016-03-25 22:11:36 följande:

Hej, hoppar in här jag med =) Har sprayat med Synarela i 31 dagar nu och började med Gonal-F igår. Svårt att förmå sig att sticka in sprutan men man är ju så illa tvungen! På tisdag ska vi på första ultraljudet. Detta är vår första IVF så allt är nytt och nervöst. Hoppas så att det ska gå vägen!! =)

Välkommen! Förstår att allt är nervöst men försök ta det lugnt.
  • BK1986

Första sprutan fixad! Kom dock på att vi övergår till sommartid på söndag. Hur gör ni andra med det?

• Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-25 23:51:25 följande:

Första sprutan fixad! Kom dock på att vi övergår till sommartid på söndag. Hur gör ni andra med det?

Härligt att du är igång! Håller alla tummar för dig Själv fick man lite värmesvallningar igår. Haha! Alltid så glad när biverkningarna väl sätter igång så att man märker att det funkar som det ska

Gällande sommartid så har mina läkare alltid sagt till mig att man kan ändra tiden lite från dag till dag. Vill man exempelvis egentligen ta den vid 19, men tagit den vid 21 innan. Då kan man nästa dag ta den 20 och sen 19 dagen därpå. Det är lugnt. Så länge det inte gäller ägglossningssprutan så är en ungefärlig tid okej
  • BK1986
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-26 05:00:29 följande:

Härligt att du är igång! Håller alla tummar för dig Själv fick man lite värmesvallningar igår. Haha! Alltid så glad när biverkningarna väl sätter igång så att man märker att det funkar som det ska

Gällande sommartid så har mina läkare alltid sagt till mig att man kan ändra tiden lite från dag till dag. Vill man exempelvis egentligen ta den vid 19, men tagit den vid 21 innan. Då kan man nästa dag ta den 20 och sen 19 dagen därpå. Det är lugnt. Så länge det inte gäller ägglossningssprutan så är en ungefärlig tid okej

Haha! Vad skönt! Eller ja, du fattar. :)

Okej! För vi fick veta att fem minuter hit eller dit var okej med Menopur, men att det absolut inte fick bli mer än så. Men vi tänkte flytta efter det med 10 minuter år gången. Det borde väl gå?
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-26 08:45:11 följande:
    Haha! Vad skönt! Eller ja, du fattar. :)

Okej! För vi fick veta att fem minuter hit eller dit var okej med Menopur, men att det absolut inte fick bli mer än så. Men vi tänkte flytta efter det med 10 minuter år gången. Det borde väl gå?
    Alltså. Det är SKRÄMMANDE vad olika de säger på de olika klinikerna. Det skrämmer mig på riktigt. Säker att de inte pratat om ägglossningssprutan? Den ska du ju visserligen ta EXAKT rätt tid. Men där kanske fem minuter inte är hela världen.
    Jag ringde som sagt till kliniken angående menopur förra gången, då jag tog min första spruta på nyårsafton. Jag undrade om jag kunde ta den vid 21 den kvällen och den 20 resterande tid. Hon svarade att absolut. Och att jag kan gå ner till 19 också gången därpå om jag skulle vilja det. Nu hann vi ta den 19.15 på nyår också, så sen blev det den tiden hela tiden. Men tycker som sagt att det är helt sjukt att det kan vara så olika bud.

Fler som har erfarenheter?
  • Sjöblomman
    BK1986 skrev 2016-03-25 23:51:25 följande:

För min del tas sprutan mellan 21:00-23:00 så det blir inget problem.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-26 12:14:21 följande:
    Alltså. Det är SKRÄMMANDE vad olika de säger på de olika klinikerna. Det skrämmer mig på riktigt. Säker att de inte pratat om ägglossningssprutan? Den ska du ju visserligen ta EXAKT rätt tid. Men där kanske fem minuter inte är hela världen.
    Jag ringde som sagt till kliniken angående menopur förra gången, då jag tog min första spruta på nyårsafton. Jag undrade om jag kunde ta den vid 21 den kvällen och den 20 resterande tid. Hon svarade att absolut. Och att jag kan gå ner till 19 också gången därpå om jag skulle vilja det. Nu hann vi ta den 19.15 på nyår också, så sen blev det den tiden hela tiden. Men tycker som sagt att det är helt sjukt att det kan vara så olika bud.

Fler som har erfarenheter?
    Verkligen skrämmande! Samma med blodprov/undersökningar/information. Usch inte bra alls!
Svar på tråden IVF mars/april