• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Sarah32

Listan

Kopiera och klistra in i ett nytt meddelande. Använd inte citera-knappen.

Regnbågsdröm, 29 år. Långt protokoll. IVF nummer 3. Spraystart synarela 20 mars. Sprutstart menopur 6 april. Planerat plock vecka 16.

BK1986, 29 år. Kort protokoll. IVF nummer 2. Sprutstart Menopur 25/3. Äggplock vecka 14.

Linoa131, 34 år. Kort protokoll. IVF nr 1. Sprutstart kring 29 mars Gonal-F. Planerat plock v 14

Anki75, 40 år. Långt protokoll. IVF nummer 2. Spraystart synarela 26 feb. Planerat plock vecka 13.

FruA78, 37 år. 1:a IVF-försöket. Första besökstid i början på april. Vet ej behandlingsmetod.

Sjöblomman, 30 år. 8:e försöket (3 hela + 4 FET tidigare, MF oktober 15), Sophiahemmet.

Zasu, 42 år, kort protokoll, 4 försöket (1 helt försök, 2 FET, missfall april-15), plock 2016-03-08

Nicka, 35 år, väntar på ägglossning för att göra frysåterförande. Försökt bli gravid i ca 6,5 år. Gjort 3 el 4 behandlingar och ca 8 återföranden.

Ivfsyskon, 36 år. Ivf nr 4. Syskonförsök till ivfdotter född -12. Carlanderska, Göteborg. Halvägs genom det korta protokollet.

Juli13, 35 år. Försökt bli gravid i 2.5 år. Ivf färskt försök januari. Fet februari. Ny lång behandling med början 20 mars

Mollan81, 35år. Försökt bli gravid i 2 år, ska påbörja första ivf om tre veckor, äter p-piller två veckor för att skjuta över påsken. Första injektion ska tas 8 april, planerat äggplock v 16.

Fame, 32 år. RMC Linköping. Ska börja första IVF, långt protokoll. Väntar och väntar på mensen, spraystart dag 3.

Sarah32, 34 år. Försökt i 2 år, ingen grav. Första försöket, långt protokoll. Spraystart 20/3, planerat äggplock v. 16.

• Regnbågsdröm
    Sarah32 skrev 2016-03-29 08:46:47 följande:

Vi går på Sahlgenska, landstingsbekostat, var väntetid på 8 mån men jag satte upp oss på en kort varsel lista, så vi behövde "bara" vänta i 5 mån. Fick mens idag, aldrig varit så glad över det! Konstigt:/

Skönt att vara igång! Fick du blödningen idag efter sprayen alltså? Härligt! Jag väntar fortfarande. Men varit så olika för mig. Första försöket fick jag den dag 7. Andra typ dag 12. Så jag bestämmer mig för att inte få panik än Har du också sprutstart 6/4? Kram!
  • Mollan81

Hej, jag ska börja med puregon imorgon. Skulle egentligen ha börjat idag som är min andra blödningsdag men när jag ringde till sjukhuset så sa dom att man inte startar en tisdag. Har någon annan fått det svaret? Varför inte en tisdag? någon som vet?

• BK1986
    Mollan81 skrev 2016-03-29 10:16:30 följande:

Hej, jag ska börja med puregon imorgon. Skulle egentligen ha börjat idag som är min andra blödningsdag men när jag ringde till sjukhuset så sa dom att man inte startar en tisdag. Har någon annan fått det svaret? Varför inte en tisdag? någon som vet?

Hej! Det är för att då hamnar äggplocket mest troligt en söndag, och då brukar de ha stängt. :) Så enkelt är det.

Spännande att vara igång! :)
  • linoa131
    BK1986 skrev 2016-03-29 10:23:52 följande:

Hej! Det är för att då hamnar äggplocket mest troligt en söndag, och då brukar de ha stängt. :) Så enkelt är det.

Spännande att vara igång! :)

Om jag började i söndags med gonalF, när tror du att äggplocket blir? Känner man redan effekt på hormonbehandlingen efter 3 dagar?
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-29 13:42:19 följande:
    Om jag började i söndags med gonalF, när tror du att äggplocket blir? Känner man redan effekt på hormonbehandlingen efter 3 dagar?
    Det beror på när äggen är mogna, dvs. rätt storlek. Men räkna mellan 10-14 dagar med gonal-F och sedan ägglossningsspruta och 1,5 dygn senare är det plock.
  • Lillajag86
    linoa131 skrev 2016-03-28 22:55:44 följande:

Välkommen lillajag86, klart du får hoppa i! Önskar dig all lycka till. Vi ligger i fas tror jag, fast jag började direkt med sprutorna igår då vi har kort protokoll. Det är endast andra dagen och jag är redan trött på sprutorna. det svider och det gör ont . Däoch så har jag 2 istället för 1 eftersom jag behöver blodförtunnande. dessutom ringde kliniken mig idag och bad mig att lämna ett till blodprov imorgon. Jag vet att jag/vi har velat dethär jättelänge och att det är dumt att gnälla. Det har varit tufft det senaste med massa sjukvård och smärta och sprutor med min operation och jag börjar få skräck. vet inte om det kan redan ha effekt efter 2 dagar med FSH med min humör. Jag vaknade på jättebra humör och var det hela dagen tills kvällen kom. Nu är jag jättenere och har tänkt på småsaker som har hänt under helgen och blev jätteirriterad över de nu...

Tack =)
    Jag är trött på sprutorna jag också. Vill inte heller gnälla eftersom jag verkligen vill det här. Första dagen lyckades jag träffa ett blodkärl så jag fick ett stort blåmärke och det sved länge efteråt. Andra dagen gick det hyfsat bra men sved lite. Sen tredje sprutan som jag tog igår sved inte men gjorde väldigt ont, hade lust att dra ut sprutan men ville inte behöva "göra om" :( Och min sambo sa "gör det så ont?" Svarade med att ge honom en spruta och sa "du kan ju testa själv" Skrikandes
    Jag har som sagt inte känt så mycket mer än en liten stund igår i magen, det försvann dock snabbt. Idag har jag haft lite ont i huvudet hela dagen, vet inte om det är en biverkning eller bara för att jag börjat jobba igen efter helgen.
    Man har rätt att gnälla och vara ledsen/arg. Det är en tuff resa vi går igenom.

Jag tycker inte om att ta sprutorna, tycker inte att själva stickandet gör ont men bara tanken på att köra in en nål in i sig själv får det att "låsa sig". Sen att det svider och gör ont när man sprutar in gör inte saken bättre :(
  • Regnbågsdröm
    Som Sjöblomman redan skrivit så är det när äggen är mogna Och det kan man omöjligt säga när det blir. Man brukar ha en preliminär vecka, men inte mer än så kan man säga helt säkert. Alla är vi olika och behöver olika mycket hormon för att äggblåsorna ska bli tillräckligt stora. Jag tex behöver köra på maxdos i maxlängd för att kunna genomföra äggplock. Nu vet jag ju det, så då förstår jag ju att det lär ske vid nästa försök också. Har sprutat mellan 12-14 dagar båda tidigare försök. Stort lycka till!
  • BK1986

Precis som tidigare skrivare sagt så kan det vara olika. Förra gången ville mina ägg inte riktigt växa på sig. Då sprutade jag i 11 dagar med Menopur, tog ägglossningssprutan på dag 12 och äggplock dag 14. Denna gång har de justerat dosen lite och nu hoppas jag på ÄP dag 12.

Jag har i princip inga biverkningar. Lite huvudvärk men annars känner jag nada. Var samma sak förra gången. Andra känner det nästan direkt. Så det är olika, och kan vara olika från gång till gång. :)
  • Sarah32

Japp! Första blödningen efter spraystart! Var 3 dagar sen mot normalt, så något hokus pokus gör ju hormonerna, men nu är det i sin ordning. Vet inte vilken dag jag ska börja med sprutor, men ska prata med Sahlgrenska om en vecka och få ordination då, så spännande:)

Regnbågsdröm skrev 2016-03-29 08:55:57 följande:

Skönt att vara igång! Fick du blödningen idag efter sprayen alltså? Härligt! Jag väntar fortfarande. Men varit så olika för mig. Första försöket fick jag den dag 7. Andra typ dag 12. Så jag bestämmer mig för att inte få panik än Har du också sprutstart 6/4? Kram!

Svar på tråden IVF mars/april