• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • linoa131

Har precis sprutat Orgalutran och fick en reaktion på huden typ nässelutslag gast stor och röd, är det farligt? Har någon annan fått det?

• Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-03-31 19:01:58 följande:
    Ja, det är bra att ringa dem så får de fatta beslut och sätta in "rätt" metod så snabbt som möjligt.

Det där med att kroppen reagerar olika är nog inte helt ovanlig. Under första två IVF och två FET fick jag alltid mens 14 dagar efter insättning, dvs före testdagen. De andra försöken har jag fått mens 2-3 dagar efter testdagen, så kroppen är inte sig lik.
    Tittade även igenom mina anteckningar från tidigare plock och det har varit 11, 14 och 15. Samma medicinering och samma dos alla tre gångerna, så även den här gången (men 2 dagar extra) så det blir intressant att se resultatet imorn.

När gjorde du förra behandlingen?
    Ja jo, så är det väl. Jag fick ju som sagt blödningen dag 7 första försöket. Och 12 andra. Så klart det kan vara skillnad. Men blev rädd av det där med cystor och att den inte skulle ta alls. För det tycker jag känns märkligt, att jag helt plötsligt tredje försöket inte skulle fungera med synarela liksom.. Mest det jag tänker.

Hade TD 31 januari. Så var väl i december/januari som förra behandlingen genomfördes.
  • Lillajag86
    Sjöblomman skrev 2016-03-31 18:25:13 följande:
    Oj, det är många! De brukar sträva efter 8-10. Men det är ju olika förstås.

Det kan komma fler under tiden, men för att de ska vara mogna behöver de vara mellan 17-20 mm. Dessutom är det äggblåsor de ser, det betyder tyvärr inte att det faktiskt finns ett ägg i varje.
    Så man vet inte resultatet förrän efter äggplocket. Det ser ju lovande ut i alla fall!
    Aha okej, då låter det bra då =) Vet att alla äggblåsor inte innehåller ägg ;) Jag har ju en genetisk sjukdom så ska genomgå IVF med PGD. Är 50% risk på varje ägg att det är sjukt, därför har jag för mig att de sa att de strävar efter 12-18 ägg.

Skönt att höra att det låter lovande, min läkare trodde att de skulle hinna växa till sig. Ska dit på måndag igen så får se hur det ser ut då, skulle iallafall fortsätta på samma dos (112.5)
  • Lillajag86
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 18:53:50 följande:
    Hm. Det där svaret fick mig ju knappast att bli lugnare...
    Ska ringa kliniken imorgon så får vi se vad de säger. Har ju blivit nedreglerad och fått blödning de andra två gångerna med exakt samma metod, så tycker det är märkligt om kroppen skulle börja strejka nu.
    Ber om ursäkt om jag stressade upp dig mer :/ Men du var på dag 12 nu va? Jag fick inte höra av mig förrän dag 14 så finns ju fortfarande chans att du hinner få blödning. Vad gäller cystorna jag hade så var de helt ofarliga (kan dock störa eftersom de skickar ut hormoner eller hur det nu var). Cystorna försvinner oftast av sig själva (två av mina tre gjorde det och den tredje gjorde läkaren hål på).

Låter klokt att ringa kliniken så du får svar :) Jag var som sagt väldigt orolig men efter att ha börjat spraya tre gånger per dag kom blödningen rätt snabbt (tror det var på spraydag 18)
  • Lillajag86
    BK1986 skrev 2016-03-31 19:42:38 följande:
    Oj! Vad kul att du fick veta hur många det var totalt. Min barnmorska har bara sagt hur många som är större än 10 mm eftersom det bara är dom som räknas. Som någon fler skrivit så vill de ju inte att det ska bli för många heller eftersom man riskerar att bli överstimulerad. Men 2 över 10 mm låter ju toppen!

Vår förra IVF punkterade de 18 blåsor. Det blev 14 ägg varav 9 var mogna. Endast 1 blev befruktat. Så antalet blåsor behöver inte säga något om resultatet. Man vet liksom nästan ingenting under hela processen utan får bara hoppas på det bästa helt enkelt. :)
    Ja, läkaren räknade högt när han tittade. Sen frågade jag hur många det var totalt =) Han sa också att de har flera dagar att växa till sig på så han trodde inte att det skulle vara några problem.

Vet att många äggblåsor/ägg inte behöva många befruktade eller många fina embryo. Men känns skönt att vi äntligen får lite positiva besked (vägen till detta första IVF försök har varit väldigt lång och kantats av många hinder).

Jag har även pco så kanske därför det blir många äggblåsor, bara att hålla tummarna för att de innehåller ägg också.
  • Regnbågsdröm
    Lillajag86 skrev 2016-03-31 22:07:14 följande:
    Ber om ursäkt om jag stressade upp dig mer :/ Men du var på dag 12 nu va? Jag fick inte höra av mig förrän dag 14 så finns ju fortfarande chans att du hinner få blödning. Vad gäller cystorna jag hade så var de helt ofarliga (kan dock störa eftersom de skickar ut hormoner eller hur det nu var). Cystorna försvinner oftast av sig själva (två av mina tre gjorde det och den tredje gjorde läkaren hål på).

Låter klokt att ringa kliniken så du får svar :) Jag var som sagt väldigt orolig men efter att ha börjat spraya tre gånger per dag kom blödningen rätt snabbt (tror det var på spraydag 18)
    Dag 12 idag ja, dvs dag 14 på lördag. Så måste ju ha svar imorgon om hur jag ska göra. För kan ju inte ringa kliniken på helgen. Ska börja med sprutorna redan på onsdag nästa vecka, så har inte så många dagar på mig att få den där blödningen. Vi får se hur det blir..
  • BK1986
    linoa131 skrev 2016-03-31 20:44:02 följande:

Har precis sprutat Orgalutran och fick en reaktion på huden typ nässelutslag gast stor och röd, är det farligt? Har någon annan fått det?

Helt normalt! Det står även under biverkningar att det är vanligt med irritation. Brukar lägga sig till dagen efter. :)
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-31 20:44:02 följande:

Vanligt tyvärr! Testa att kyl med en isbit innan.
  • linoa131

Jaha Tack! Blev livrädd igår men tänkte inte på att läsa förpackningen! Det var inte så besvärligt, bara oroande att något gått snett.

• BK1986

Nu är UL nr 2 klart. Fem folliklar totalt som är över 10 mm. Mest troligt UL på måndag igen. Ligger ungefär lika som förra gången så det känns bra. :)

Svar på tråden IVF mars/april