• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 09:33:46 följande:
    Fint att se dig i gruppen celavie1. Lycka till på UL. Håller alla tummar!

Här väntas det fortfarande på att blödningen ska komma efter sprayen. Dag 12 nu. Måste ringa kliniken imorgon om den inte kommit och fråga hur man gör då Någon som varit med om det?
    Har inte varit med om det. Men så här står det på Sophiahemmet sida:

1) vänta och fortsätta med nedregleringen (vanligen nässprayen) eller 2) fortsätta med nedregleringen och ge en hormonspruta eller 3) fortsätta med nedregleringen, ge en hormonspruta och sticka hål på äggblåsan under lokalbedövning. Under alla omständigheter kommer stimuleringsstarten då att förskjutas med 1-2 veckor.
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-03-31 12:08:57 följande:
    Har inte varit med om det. Men så här står det på Sophiahemmet sida:

1) vänta och fortsätta med nedregleringen (vanligen nässprayen) eller 2) fortsätta med nedregleringen och ge en hormonspruta eller 3) fortsätta med nedregleringen, ge en hormonspruta och sticka hål på äggblåsan under lokalbedövning. Under alla omständigheter kommer stimuleringsstarten då att förskjutas med 1-2 veckor.
    Är de där alternativen om blödningen inte kommer då alltså?
    Hm, känns som att den där förskjutningen skulle ställa till det rätt rejält. Har ändrat hela mitt schema på jobbet för detta. Men man är rätt knäpp, för det är ju egentligen det minsta problemet i sammanhanget. Ändå tänker man på det mitt i allt. Men det är väl kanske för att skydda sig själv från sina riktiga känslor eller nått..
  • Sjöblomman

Ja, förlåt! Förstår din oro om jobbet, så kände jag med nu när insättning blir på måndag, ska ju göra nationella prov med min klass då. Och ändå är det bara en dag som påverkas för mig.
    Här är hela texten:

Nedregleringsfasen tar två till tre veckor. Kontroll av effekten sker med blodprov för hormonbestämning. Det händer att hormonvärdena då är för höga på grund av att en ny menstruationscykel påbörjats och en ny äggblåsa (follikel) tillvuxit trots behandlingen. Man måste då dels framkalla en ny mensblödning och dels se till att äggblåsan ? och därmed den extra hormonproduktionen ? försvinner. Detta kan göras på olika sätt:

• Jazzgirl76
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 12:12:53 följande:
    Är de där alternativen om blödningen inte kommer då alltså?
    Hm, känns som att den där förskjutningen skulle ställa till det rätt rejält. Har ändrat hela mitt schema på jobbet för detta. Men man är rätt knäpp, för det är ju egentligen det minsta problemet i sammanhanget. Ändå tänker man på det mitt i allt. Men det är väl kanske för att skydda sig själv från sina riktiga känslor eller nått..
    Man kan som sagt få en tablett som sätter igång mensen om den inte kommer. Ring din klinik så hjälper de dig säkert med detta. Jag var ju med om samma och ringde (som jag skrivit om tidigare) och vips så kom mensen samma dag. Då hade jag tidigare under dagen fått tid för att kolla med UL om orsaken till mensens uteblivande och lovad att få en tablett så att den skulle komma igång. Men det kan ju vara olika på olika kliniker (jag går på St Görans i Sthlm) så ring om du är orolig är mitt tips.
    Hoppas den kommer snart!
  • Sarah32

Hej! Läste ditt inlägg och förstår precis! Är också lärare och har NP v.16 när jag ska göra äggplock och insättning. Har varit öppen med min chef i hela processen och när jag lite smått stressad berättade att jag kommer behöva vara ledig 2 dagar och att det kan krocka med NP tittade han bara på mig och sa: "och det skiter du i att det är, nu ska du ta hand om dig själv!". Det är så skönt med förstående chefer:)

Sjöblomman skrev 2016-03-31 12:57:43 följande:

Ja, förlåt! Förstår din oro om jobbet, så kände jag med nu när insättning blir på måndag, ska ju göra nationella prov med min klass då. Och ändå är det bara en dag som påverkas för mig.

Här är hela texten:

Nedregleringsfasen tar två till tre veckor. Kontroll av effekten sker med blodprov för hormonbestämning. Det händer att hormonvärdena då är för höga på grund av att en ny menstruationscykel påbörjats och en ny äggblåsa (follikel) tillvuxit trots behandlingen. Man måste då dels framkalla en ny mensblödning och dels se till att äggblåsan ? och därmed den extra hormonproduktionen ? försvinner. Detta kan göras på olika sätt:

• Sarah32

Ok, men visst är det så att det inte räknas som ett försök om det inte blir någon insättning? Har du ett försök kvar efter detta då? Vad jobbigt att de spräckte hål på så många! Mycket jag inte vet, men det kanske är lätt hänt?

Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 09:38:01 följande:

Det har nog bara att göra med att man reagerar olika. Vi fick ju fler ägg på gonalen, fick ut 7. Men var bara 4 mogna.. Sen så klarade ingen av de befruktade äggen delningen, så blev aldrig någon insättning. Tydligen rätt ovanligt att det blir så som jag förstått det. Men det första de gjorde inför försök 2 var att byta spruta och donator. Vi fick ut bara 4 ägg, men kvaliteten var betydligt bättre så fick ju insättning då. Så egentligen ska man inte stirra sig blind på antal, även om det är väldigt lätt att göra det. Men i vårt fall så var gången med färre ägg bättre än den men fler - så det är väl typexemplet på att det inte är antalet som spelar roll Samma sak med blåsorna. De spräckte 9 blåsor på mitt andra äggplock. Som sagt bara 4 ägg. Så sådant vet man ju inte heller, blåsorna kan lika gärna vara tomma som att de innehåller ägg. IVF är ett lotteri. Jag hoppas att vi båda tar hem storvinsten den här gången! <3

• linoa131

Sbabb fråga : finns det några tecken på hur man känner sig som kan tyda på om äggblåsorna utveckla sig bra och så? Ultraljud imorgon och börjar stressa ordentligt. .. påminner om när jag trodde att jag skulle få en vanlig gyn besök och fick besked om att det var stora fertilitetsoroblem. Jag är jätterädd att få dåliga besked imorgon igen. Förstår också din känsla Regnbågsdröm. hoppas hoppas hoppas att din mens kommer snart.

• Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-31 15:28:50 följande:

Sbabb fråga : finns det några tecken på hur man känner sig som kan tyda på om äggblåsorna utveckla sig bra och så? Ultraljud imorgon och börjar stressa ordentligt. .. påminner om när jag trodde att jag skulle få en vanlig gyn besök och fick besked om att det var stora fertilitetsoroblem. Jag är jätterädd att få dåliga besked imorgon igen. Förstår också din känsla Regnbågsdröm. hoppas hoppas hoppas att din mens kommer snart.

Nej, för min del har det varit väldigt olika. Den här gången kände jag mig som en stoppad höna från sprutdag 5 men det blev fler sprutdagar än vanligt eftersom de inte hade blivit tillräckligt stora.

Ta det lugnt, det värsta som kan hända är att dagarna förlängs.
  • BK1986

För mig har det knappt känts alls förutom illamående, och då blev det 9 mogna ägg (av 14 plockade). Så det är svårt. Denna gång sticker det och drar mer i magen. UL imorgon igen så då får man se hur de går för de små rackarna. :)

• BK1986

Här har Kliniken nu sjukskrivit mig på halvtid fram till 21/4 på grund av "stressreaktion". Hoppas att det går hem hos FK! Känns faktiskt riktigt bra tycker jag. Mer möjlighet att ta hand om mig själv och inte ha lika hög press på jobbet.

Har någon av er andra varit sjukskrivna under behandlingen?

Svar på tråden IVF mars/april