• Midvia

BF mars 2017

Skapar en tråd för oss som precis plussat och har BF i mars 2017.

Jag plussade igår efter 7 månaders försök och bebis beräknas enligt app att anlända 2/3-2017. Det är vårt första barn. Vi var gravida i höstas men drabbades av MA i vecka 13. Denna gång hoppas jag att allt går vägen.

Är 31 år och bor i Kungsbacka.

• Svar på tråden BF mars 2017
  • ellami
    jj85 skrev 2016-08-19 09:45:51 följande:

Tjejer.. ni som ska göra eller har tidigare gjort KUB. Vad har ni tyckt/tycker? Jag ska in idag för prover och 1 september är NUPP. Det är så sjukt mycket tankar kring detta just nu. Förvirring, oro, rädsla...Alltså får man svar på plats efter NUPP? Eller skickar dem hem en o så får man svar i brevlådan? Jag vill ju kunna sitta med bm när svaret kommer o fråga..beroende på svar. Sen vet jag att man inte ska googla för mycket men kunde inte låta bli. Jag läste om KUB och då var det någon som skrev om en kvinna,minns ej exakt vad som stod.. att hon hade fått svar 1 av 35000 o var nöjd med de men sen fick ett barn med ds..Alltså vad för siffror ska.man nöja sig med...och får man gå vidare till fostervattenprov endast av dåliga siffror? Läste att de större risk för missfall med moderkaksprov...mycket tankar inför detta. Ska prata med dem idag när jag ska in men alltså jag skulle vilja ha bra svar o de känns som att man inte kommer få det..men vi får se..

Du får svar direkt efter ultraljudet. Bm sätter ihop alla siffror och ger dig en sannolikhetssiffra. Det sämsta resultatet man kan få är 1:2 och det bästa man kan få 1:20000.

Det är bara sannolikhetssiffror och ger således inget klart svar. 1:2 innebär att det ändå är 50% chans att fostret är friskt samtidigt som 1:20000 innebär att 1 av 20.000 foster ändå är sjukt. Jag har fått ca 1:7000 båda gångerna tidigare och varit nöjd med resultatet. Jag har iaf känt mig lugn men sen kan vad som helst hända ändå och det är klart inga garantier på att barnet är friskt.

Man går vidare med fvp eller mkp efter dåliga siffror ja (inte säker på exakt men tror kring 1:200 eller 1:300 går gränsen).
  • HäxanSurtant
    jj85 skrev 2016-08-19 09:45:51 följande:

Tjejer.. ni som ska göra eller har tidigare gjort KUB. Vad har ni tyckt/tycker? Jag ska in idag för prover och 1 september är NUPP. Det är så sjukt mycket tankar kring detta just nu. Förvirring, oro, rädsla...Alltså får man svar på plats efter NUPP? Eller skickar dem hem en o så får man svar i brevlådan? Jag vill ju kunna sitta med bm när svaret kommer o fråga..beroende på svar. Sen vet jag att man inte ska googla för mycket men kunde inte låta bli. Jag läste om KUB och då var det någon som skrev om en kvinna,minns ej exakt vad som stod.. att hon hade fått svar 1 av 35000 o var nöjd med de men sen fick ett barn med ds..Alltså vad för siffror ska.man nöja sig med...och får man gå vidare till fostervattenprov endast av dåliga siffror? Läste att de större risk för missfall med moderkaksprov...mycket tankar inför detta. Ska prata med dem idag när jag ska in men alltså jag skulle vilja ha bra svar o de känns som att man inte kommer få det..men vi får se..

Jag känner igen mig i dina känslor kring KUB. Och som ellami skriver så är det ju bara sannolikhet, uppskattningar! 
    Usch jag är superkluven. Ska ta blodprov 25/8 och UL 19/9. Maken vill inte att vi gör det, eller han är nog också rädd för svaret och jag vill veta så att jag kan förbereda mig. Inget lätt detta...
  • jj85
    ellami skrev 2016-08-19 10:07:14 följande:

Du får svar direkt efter ultraljudet. Bm sätter ihop alla siffror och ger dig en sannolikhetssiffra. Det sämsta resultatet man kan få är 1:2 och det bästa man kan få 1:20000.

Det är bara sannolikhetssiffror och ger således inget klart svar. 1:2 innebär att det ändå är 50% chans att fostret är friskt samtidigt som 1:20000 innebär att 1 av 20.000 foster ändå är sjukt. Jag har fått ca 1:7000 båda gångerna tidigare och varit nöjd med resultatet. Jag har iaf känt mig lugn men sen kan vad som helst hända ändå och det är klart inga garantier på att barnet är friskt.

Man går vidare med fvp eller mkp efter dåliga siffror ja (inte säker på exakt men tror kring 1:200 eller 1:300 går gränsen).

Tack för svar. Får hoppas på de bästa men vi går självklart vidare vid dåliga siffror. Men ja hoppas på en bra förklaring bara. Många får svaren och sen får dem bestämma de själva. De konstiga igår var den bm ja fick träffa. Min är på semester så denna tog ara blodprov. Ultraljud är 1 september. Men då frågar hon mig vilken vecka jag är i och jag säger vecka 10. Jaha vecka 11 då. Nej säger jag vecka 10. Vet att dem räknar lite olika..säger därefter att jag varit på vul och dem sa denna vecka osv.. jaha då är de faktiskt för tidigt att ta dessa prover. Jag förstod inte riktigt o tänkte men det är ju inte jag som bokat datum för proverna. Jag ska ringa dit på måndag och fråga..tyckte bara att hon var så nonchalant..säkert stress men ändå
  • jj85
    HäxanSurtant skrev 2016-08-19 19:48:48 följande:

Jag känner igen mig i dina känslor kring KUB. Och som ellami skriver så är det ju bara sannolikhet, uppskattningar! 

Usch jag är superkluven. Ska ta blodprov 25/8 och UL 19/9. Maken vill inte att vi gör det, eller han är nog också rädd för svaret och jag vill veta så att jag kan förbereda mig. Inget lätt detta...

Ja men visst är det snurrigt..egentligen borde jag kanske valt att göra de andra testet men kände att dem pengarna inte riktigt fanns just nu.

Men var iaf o tog blid prover. Men denna bm var ju så konstig bara. Hon lyssna knappt o vara nonchalant bara. Sa att hon inte förstod varför jag tog proverna nu. Jag sa att jag är i vecka 10 o då säger hon jaha ja då är du i veckan 11. Jag sa att jag varit på vul o dem gett mig den veckan osv.. men de lät som om det var jag som bokat dessa datum och de var det ju inte.. ja ja jag ska ringa dit på måndag o fråga någon så får vi se. För när jag gör själva ultraljud är de 1 september och då är jag i vecka 12.

Vilken vecka kommer du vara i närheten du tar blodprov och sen ultraljud?

Min man säger inte mkt alls. Utan han tar de nog mer på plats. Jag är den med alla tankarna just nu haha.. men vi vill veta. Får vi dåliga siffror så kommer vi ta fostervattenprovet och därefter tar vi nästa beslut men vi hoppas på de bästa. Men man läser ju så mycket på nätet..ush för det..

Hur långt gången är du nu? Mår du illa något? Mitt börjar släppa men ändå inte. Igår kväll kräktes jag. Jag kräks endast på kvällarna tydligen men trodde de hade försvunnit men nej då hade fel... svårt att veta vad jag ska äta på kvällarna också ...det är snart din tur för prover och de kommer gå bra. Det är den enkla delen och vi kommer fixa de. Skriv här hur de gått..:)
  • ellami
    jj85 skrev 2016-08-20 07:16:28 följande:
    Tack för svar. Får hoppas på de bästa men vi går självklart vidare vid dåliga siffror. Men ja hoppas på en bra förklaring bara. Många får svaren och sen får dem bestämma de själva. De konstiga igår var den bm ja fick träffa. Min är på semester så denna tog ara blodprov. Ultraljud är 1 september. Men då frågar hon mig vilken vecka jag är i och jag säger vecka 10. Jaha vecka 11 då. Nej säger jag vecka 10. Vet att dem räknar lite olika..säger därefter att jag varit på vul och dem sa denna vecka osv.. jaha då är de faktiskt för tidigt att ta dessa prover. Jag förstod inte riktigt o tänkte men det är ju inte jag som bokat datum för proverna. Jag ska ringa dit på måndag och fråga..tyckte bara att hon var så nonchalant..säkert stress men ändå
    blodprovet kan tas från 9+, jag ska lämna nästa vecka i 10+ så du kan vara lugn. Skum bm dock
  • jj85
    ellami skrev 2016-08-20 07:32:52 följande:

blodprovet kan tas från 9+, jag ska lämna nästa vecka i 10+ så du kan vara lugn. Skum bm dock

Ja riktigt skum.. hoppas de går bra för dig. När är ditt ultraljud?

En helt annan fråga men du kanske har mer koll. Smörjer du in magen något o har du tips på vad för kräm/olja man kan använda? Magen spänner o kliar har ja märkt. Behöver något som återfuktar o som går snabbt in i huden
  • ellami
    jj85 skrev 2016-08-20 07:42:16 följande:
    Ja riktigt skum.. hoppas de går bra för dig. När är ditt ultraljud?

En helt annan fråga men du kanske har mer koll. Smörjer du in magen något o har du tips på vad för kräm/olja man kan använda? Magen spänner o kliar har ja märkt. Behöver något som återfuktar o som går snabbt in i huden
    Hoppas också det efter allt vi vart med om.. Har inte fått tid för ultraljudet än, min bm kommer skicka remiss nästa vecka när jag har inskrivning sen brukar kallelsen komma i brevlådan 1-2 dagar efter, men gissar på att jag får ul i v 12+ om drygt 2 veckor, har alltid haft i den veckan..
    Hoppas det går bra för er också!!

Jag smörjer inte med något men första graviditeten smörjde jag med weledas gravidolja i sista trimestern (strech mark massage oil tror jag den hetet) tyckte den luktade gott iaf om jag minns rätt :)
  • jj85
    ellami skrev 2016-08-20 09:53:00 följande:

Hoppas också det efter allt vi vart med om.. Har inte fått tid för ultraljudet än, min bm kommer skicka remiss nästa vecka när jag har inskrivning sen brukar kallelsen komma i brevlådan 1-2 dagar efter, men gissar på att jag får ul i v 12+ om drygt 2 veckor, har alltid haft i den veckan..

Hoppas det går bra för er också!!

Jag smörjer inte med något men första graviditeten smörjde jag med weledas gravidolja i sista trimestern (strech mark massage oil tror jag den hetet) tyckte den luktade gott iaf om jag minns rätt :)

Ja du får nog tid snart ska du se :)

Herregud jag är så trött på må illa om kräkas. Kräks tydligen varje kväll nästan runt samma tid..helt sjukt... men får hoppas det snart släpper..

Ska bli skönt att få gjort kuben o sen hoppas på de bästa och slippa gömma magen..
  • DevilsDaughter

JJ85: Tror det kommer att gå jättebra för er på KUB! Det är väldigt ovanligt att det ger dåliga siffror. Du är ju ung också och inte i någon riskgrupp.
    Håller med om att illamåendet är såå jobbigt! Hur mår du under dagen? Jag har begränsat mitt matintag väldigt vilket känns jobbigt. Jag saknar att äta och att VILJA få i mig maten! Helst av allt vill jag inte äta alls, vill bara ligga nerbäddad i sängen och sova bort så mycket av tiden jag bara kan och gå upp regelbundet för att kräkas. Men har såå dåligt samvete mot man och barn så försöker verkligen vara med lite och få i mig mat för att klara av att vara uppe, men ärligt talat ligger jag större delen av dagen och det känns som en ond cirkel som jag inte kan komma ur. Vi har ju ändå fyra barn och jag märker att min man börjar tröttna nu. Måste försöka skärpa mig. 

Vi gjorde vårt NIPT i onsdags och det var helt underbart! Läkaren är så himla bra! Han är så engagerad och en riktigt jordnära person. Var så underbart att se bebisen på UL, trodde mer man bara skulle se en klump men såg ju huvud armar och benen som sprattlade så det var mkt mer än vi förväntade oss. Eftersom det var första gången vi såg bebisen så var det en lättnad att se att det faktiskt var något där. 

Någon här som önskar något särskilt kön? Vissa tycker ju det är förbjudet att tänka så, men de flesta känner ju ändå en liten önskan. Innan jag blev gravid så kände jag att det inte spelar någon roll. Har man en gång fött barn så vet man hur speciellt det är och då är könet ganska oviktigt egentligen. Dock har vi tre flickor och en pojke och märker nu att hela min omgivning verkligen tjatar in att de verkligen hoppas på en pojke nu. Även min man hoppas på det.
    Jag känner mig lite ledsen över detta då själva graviditeten och barnet är så speciellt för mig och det känns som att om det inte är en pojke jag väntar så kommer min omgivning inte att tycka alls att det är så roligt detta. Så har kommit på mig själv med att känna att jag verkligen hoppas på pojke för att jag vill känna att andra också ska glädjas över min graviditet och inte bara jag.. Hur skevt är inte det då det verkligen egentligen för mig inte spelar någon roll. Om två veckor får vi veta kön då vi får svaret på NIPT-testet. 

• Hubbabubban91

Hej! Jag vet inte riktigt om jag får vara med i er grupp då jag har bf 27/2 (enligt mina beräkningar), men känner att det ändå kommer bli en marsbebis eftersom det är så i slutet på februari... Bor iaf ett par mil norr om Göteborg och har första barnet på jäsning.

Svar på tråden BF mars 2017