• Midvia

BF mars 2017

Skapar en tråd för oss som precis plussat och har BF i mars 2017.

Jag plussade igår efter 7 månaders försök och bebis beräknas enligt app att anlända 2/3-2017. Det är vårt första barn. Vi var gravida i höstas men drabbades av MA i vecka 13. Denna gång hoppas jag att allt går vägen.

Är 31 år och bor i Kungsbacka.

• Svar på tråden BF mars 2017
  • DevilsDaughter

Hubbabubba: Såklart du får! Jag har BF i slutet av mars men är övertygad om att barnet kommer i april :) Funderade ett tag på att vara med i apriltråden men gjorde inte det. Men vet ju aldrig riktigt när barnet kommer. 

• jj85
    DevilsDaughter skrev 2016-08-20 19:04:44 följande:

JJ85: Tror det kommer att gå jättebra för er på KUB! Det är väldigt ovanligt att det ger dåliga siffror. Du är ju ung också och inte i någon riskgrupp.

Håller med om att illamåendet är såå jobbigt! Hur mår du under dagen? Jag har begränsat mitt matintag väldigt vilket känns jobbigt. Jag saknar att äta och att VILJA få i mig maten! Helst av allt vill jag inte äta alls, vill bara ligga nerbäddad i sängen och sova bort så mycket av tiden jag bara kan och gå upp regelbundet för att kräkas. Men har såå dåligt samvete mot man och barn så försöker verkligen vara med lite och få i mig mat för att klara av att vara uppe, men ärligt talat ligger jag större delen av dagen och det känns som en ond cirkel som jag inte kan komma ur. Vi har ju ändå fyra barn och jag märker att min man börjar tröttna nu. Måste försöka skärpa mig. 

Vi gjorde vårt NIPT i onsdags och det var helt underbart! Läkaren är så himla bra! Han är så engagerad och en riktigt jordnära person. Var så underbart att se bebisen på UL, trodde mer man bara skulle se en klump men såg ju huvud armar och benen som sprattlade så det var mkt mer än vi förväntade oss. Eftersom det var första gången vi såg bebisen så var det en lättnad att se att det faktiskt var något där. 

Någon här som önskar något särskilt kön? Vissa tycker ju det är förbjudet att tänka så, men de flesta känner ju ändå en liten önskan. Innan jag blev gravid så kände jag att det inte spelar någon roll. Har man en gång fött barn så vet man hur speciellt det är och då är könet ganska oviktigt egentligen. Dock har vi tre flickor och en pojke och märker nu att hela min omgivning verkligen tjatar in att de verkligen hoppas på en pojke nu. Även min man hoppas på det.

Jag känner mig lite ledsen över detta då själva graviditeten och barnet är så speciellt för mig och det känns som att om det inte är en pojke jag väntar så kommer min omgivning inte att tycka alls att det är så roligt detta. Så har kommit på mig själv med att känna att jag verkligen hoppas på pojke för att jag vill känna att andra också ska glädjas över min graviditet och inte bara jag.. Hur skevt är inte det då det verkligen egentligen för mig inte spelar någon roll. Om två veckor får vi veta kön då vi får svaret på NIPT-testet. 

Hej going. Tack för pepp..får hoppas på det bästa, det som oroar är ju ålder är 31 men samtidigt så får man tänka positivt. Vad skönt att ert test var bra o ni fick se bebis...åh vad jag längtar efter att se vår lilla..

Blir lite orolig där. Du säger att du minskat matintaget. Det är ju inte bra alls men jag förstår om du inte klarar av att få i dig något men du måste kontakta vårdcentralen el bm..du behöver få i sig något iaf. Hur går de med vätskeersättning? När skulle ni vara hemma från resan? Ta då kontakt med sjukvård:)

jag förstår att du känner och tänker: nu börjar mannen tröttna för att du bara ligger och sover men du kan ju inte hjälpa det och han får ta den "smällen" just nu..man får påminna om att det är snart över och man får säga att: jag är snart mig själv igen, tack för att du tar tag i allt när jag bara ligger i sängen... så är det hemma. Visst vi har inga barn. Men min man får ta de mesta när jag inte har energi. Jag kräks endast kvällstid konstigt nog men bra för mig. Dagtid är jag trött men försöker ta mig ut när jag är ledig och jag är på jobbet..magen är så sjukt stor så de gör ont ibland o känns tungt..o då är bebisen typ 3 cm haha o här klagar man..fy alltså..

men som sagt ring o prata med sjukvård snälla :) du behöver ta hand om dig själv

Ang bebis könet. Jag vill ju gärna veta mest för att jag är en nyfiken person..mysigt att liksom veta om det ligger en pojke eller flicka där inne o säga hej flickan el hej pojken min..lät så löjligt när jag skrev de nu haha men du förstår.

Förstår din oro men vet du vad..de ingen som kommer bli besviken på dig om det är en flicka en pojke. Båda är lika värdefulla och som du skrev du har inte tänkt så tidigare...så släpp de och släpp vad omgivning säger. Prata med din man och säg..vi ska hoppas på ett friskt barn, det ska vi vara tacksamma över :)

Men visst kan man önska. Jag älskar flickor men får jag en pojke så kommer jag avguda de lilla busfrö lika mycket. Stressa inte över en sån sak. Ni kommer vara tacksamma vilket fall när ni får svaret...:)

Hoppas du har det bra o försöker få i dig något. Även om de samma mat så ät samma. Jag är typ vegetarian haha älskade kött klarar inte av de nu..bebis vill tydligen inte ha de. Så jag lever på mackor lite sallad och hallonkräm med mjölk haha. Ute tittar ja på kött o de ser så gott ut men när jag får de i handen då vill jag kräkas. Komiskt de där...vad kan du äta o inte äta?

Hade förresten en skum bm i fredags. Tog blodprov för kub, min bm är på semester och denna typ tyckte jag var här för tidigt och förstod inte varför. Jag sa att de inte jag som bokat tid för kub o ultraljud. Jaha sa hon bara sådär nonchalant. Ska ringa dem på måndag och kolla. Skum var hon iaf.

Sköt om dig o äta de du kan..vi kommer snart må bra hoppas jag. :)
  • jj85
    Hubbabubban91 skrev 2016-08-20 20:17:08 följande:

Hej! Jag vet inte riktigt om jag får vara med i er grupp då jag har bf 27/2 (enligt mina beräkningar), men känner att det ändå kommer bli en marsbebis eftersom det är så i slutet på februari... Bor iaf ett par mil norr om Göteborg och har första barnet på jäsning.

Vad roligt. Självklart får du vara med

Jag fick bf 17 mars men man vet ju aldrig om.man får över tiden eller får för tidigt. Själv bor jag i Göteborg. Samma här. Första bebben. Hur mår du och vilken vecka är du i nu? Här är de vecka 10..på måndag enligt bm går jag in i vecka 11.. längtar till vecka 12 då gör vi ultraljud för kub och hoppas på de bästa :) skriv av dig o fråga på om det är något
  • HäxanSurtant
    jj85 skrev 2016-08-20 07:23:20 följande:
    Ja men visst är det snurrigt..egentligen borde jag kanske valt att göra de andra testet men kände att dem pengarna inte riktigt fanns just nu.

Men var iaf o tog blid prover. Men denna bm var ju så konstig bara. Hon lyssna knappt o vara nonchalant bara. Sa att hon inte förstod varför jag tog proverna nu. Jag sa att jag är i vecka 10 o då säger hon jaha ja då är du i veckan 11. Jag sa att jag varit på vul o dem gett mig den veckan osv.. men de lät som om det var jag som bokat dessa datum och de var det ju inte.. ja ja jag ska ringa dit på måndag o fråga någon så får vi se. För när jag gör själva ultraljud är de 1 september och då är jag i vecka 12.

Vilken vecka kommer du vara i närheten du tar blodprov och sen ultraljud?

Min man säger inte mkt alls. Utan han tar de nog mer på plats. Jag är den med alla tankarna just nu haha.. men vi vill veta. Får vi dåliga siffror så kommer vi ta fostervattenprovet och därefter tar vi nästa beslut men vi hoppas på de bästa. Men man läser ju så mycket på nätet..ush för det..

Hur långt gången är du nu? Mår du illa något? Mitt börjar släppa men ändå inte. Igår kväll kräktes jag. Jag kräks endast på kvällarna tydligen men trodde de hade försvunnit men nej då hade fel... svårt att veta vad jag ska äta på kvällarna också ...det är snart din tur för prover och de kommer gå bra. Det är den enkla delen och vi kommer fixa de. Skriv här hur de gått..:)
    Jag är 9+4 idag, mår otroligt kass. Jag har legat i drygt 2 veckor, fick nya piller i fredags av läkaren på specmödravården, men de hjälpte inte så jag får ringa imorgon och be om något annat. Jag är fast i sängen, kan verkligen inte göra något, knappt sitta upp.  Ska ta blodprov på torsdag och sen ul 13. 

Jag hoppas på att det är en pojke (min erfarenhet är att illamåendet då tar slut v 12, med dottern varade det heeela grav.) Annars så har jag en av var, så det kan kvitta! Men med dottern var jag helt besatt av att det skulle bli en tjej, ville så gärna ha en flicka, hade en pojke då. Jag tycker att en ska få önska, min syrra grät i en hel vecka när hon fick veta att även barn nr 3 var en pojke och som hon sa så var det bättre att sörja när han var i magen än när han kommer ut! 

Jag vill veta könet för att det är lättare att relatera till barnen och knyta ann, vi bestämmer också namntet innan bebben är kommen och kallar den för sitt namn i magen!
  • jj85
    HäxanSurtant skrev 2016-08-21 18:07:05 följande:
    Jag är 9+4 idag, mår otroligt kass. Jag har legat i drygt 2 veckor, fick nya piller i fredags av läkaren på specmödravården, men de hjälpte inte så jag får ringa imorgon och be om något annat. Jag är fast i sängen, kan verkligen inte göra något, knappt sitta upp.  Ska ta blodprov på torsdag och sen ul 13. 

Jag hoppas på att det är en pojke (min erfarenhet är att illamåendet då tar slut v 12, med dottern varade det heeela grav.) Annars så har jag en av var, så det kan kvitta! Men med dottern var jag helt besatt av att det skulle bli en tjej, ville så gärna ha en flicka, hade en pojke då. Jag tycker att en ska få önska, min syrra grät i en hel vecka när hon fick veta att även barn nr 3 var en pojke och som hon sa så var det bättre att sörja när han var i magen än när han kommer ut! 

Jag vill veta könet för att det är lättare att relatera till barnen och knyta ann, vi bestämmer också namntet innan bebben är kommen och kallar den för sitt namn i magen!
    Jag vill ju också veta om det är en pojke eller flicka..men min man vill inte..försöker sakta men säkert övertyga men det är svårt, men då blir det lättare som du skrev att relatera :)

ush din stackare, lider med dig..mitt illamående är ju bättre men jag spyr som sagt varje kväll...det är som en tidsinställdklocka i kroppen som säger, jaha dags att spy.. och jag kräktes för en halvtimme sen, får hoppas det var den gången..

Men hoppas dem kan ge dig något..jag låg i sängen 2 dagar i vecka 8 sen i vecka 9 mest efter jobbet..klarade inte av något men det har blivit liiiiiite mildare nu..de värsta är maten..klarar fortfarande inte av kött..så lever på pasta, pommes, sallad..och ja mackor..lite frukt, inga dåliga val men känns tråkigt. 

Jag är ju så sugen på en flicka men samtidigt får jag en pojke så är jag lika tacksam så länge illamående/spyande o tröttheten försvinner...magen är så sjukt stor o svullen, igår var de till o med tungt...:( o detta är bara början haha

Håller tummarna för att du snart ska må bättre..glöm inte vätskeersättning om du kan få i dig det o försök ät lätt..även om du spyr

Lite ytlig fråga, men iom att höst/vintern kommer o vi är gravida (om allt går som det ska) var kollar man efter jacka..ja kommer ju jobba, vill ändå ha en jacka som är bra..o ändå snygg...o ska man satsa på en för vintern endast el nåt lättare för höst/våren? Mina nu passar knappt helt ärligt...armarna stramar åt o de går inte att knäppa.. hur tänker du kring de el har du en sen tidigare? 

styrke kram
  • HäxanSurtant

Som sagt, jag är sängliggande och går bara upp för att gå på toa och har deltagit vid typ 3 måltider. Mannen gör allt och våra föräldrar fick ta dottern i helgen eftersom sonen var på hockeyläger och maken jobbade för hockeyföreningen från morgon till midnatt. Han hämtar och lämnar i skolan, handlar, tvättar och (borde) städa - känner att jag inte riktigt kan kräva för mycket
    Jag mår verkligen skit, som om jag har en pågående maginfluensa.

Usch jag är också svullen, var i och för sig inte slank innan, men magen är ju otroligt svullen! Min bästa vän är barnmorska och hon säger att det är normalt att allt inuti svullnar upp!

Vad gäller att kolla kön och att "vilja bli överraskad" så är det ju upp till var och en. Men överraskad blir en ju ändå, vi vet ju inte hur barnet ser ut oavsett kön. Jag menar då skulle en ju inte heller vilja titta på ul, för att det ska bli en överraskning?! Jag är inte mycket för att köna mina barn med färger, alltså rosa på flickor och blått på pojkar, men när en vet vad det är i magen så blir alla inköp lättare att motivera och roligare på något vis! - Men detta är mina tankar kring det! Och jag respekterar allas tankar och vilja om hur en vill göra. 
    Om någon här inte vill veta så får ni gärna berätta varför ni väljer det, precis som att jag beskrivit varför jag vill veta!

Tack för styrkan

• jj85
    HäxanSurtant skrev 2016-08-21 19:25:04 följande:

Som sagt, jag är sängliggande och går bara upp för att gå på toa och har deltagit vid typ 3 måltider. Mannen gör allt och våra föräldrar fick ta dottern i helgen eftersom sonen var på hockeyläger och maken jobbade för hockeyföreningen från morgon till midnatt. Han hämtar och lämnar i skolan, handlar, tvättar och (borde) städa - känner att jag inte riktigt kan kräva för mycket

Jag mår verkligen skit, som om jag har en pågående maginfluensa.

Usch jag är också svullen, var i och för sig inte slank innan, men magen är ju otroligt svullen! Min bästa vän är barnmorska och hon säger att det är normalt att allt inuti svullnar upp!

Vad gäller att kolla kön och att "vilja bli överraskad" så är det ju upp till var och en. Men överraskad blir en ju ändå, vi vet ju inte hur barnet ser ut oavsett kön. Jag menar då skulle en ju inte heller vilja titta på ul, för att det ska bli en överraskning?! Jag är inte mycket för att köna mina barn med färger, alltså rosa på flickor och blått på pojkar, men när en vet vad det är i magen så blir alla inköp lättare att motivera och roligare på något vis! - Men detta är mina tankar kring det! Och jag respekterar allas tankar och vilja om hur en vill göra. 

Om någon här inte vill veta så får ni gärna berätta varför ni väljer det, precis som att jag beskrivit varför jag vill veta!

Tack för styrkan

Det är ju hemskt när man är säng liggandes...o som du beskrev, en pågående influensa el magsjuka...vilken fin man du har..äsch kräv inget..han e sitt bästa..vardagliga sysslor löser sig ska du se men förstår dig. Man vill ju ha de städat och rent helt.. :)

Jag vill veta mer för att det lättare o roligare med alla köp..precis som dig. Jag är inte för att köpa rosa till en flicka. De handlar mer om att, ja nu vet vi att vi kan köpa en klänning, eller annat skoj och samma med en pojke :)

Min man vill inte veta för att han vill bli överraskad, han tror inte på att man ska ta reda på kön ...får hoppas jag kan övertyga annars så kommer vi inte kolla. Vill att han ska vara med på noterna annars känns det inte kul..

Samma här..ingen slank kropp. Några kilo övervikt som jag gärna hade tappat innan men äsch. Så magen är stor fast jag inte äter mkt alls.. äter mina mål men spyr upp nån utav dem också..men försöker ändå äta något sen för annars mår jag illa som fan..

men de ska bli kul när man kan handla lite saker efter kub. Längtar.. har haft en latdag o googlat o skrivit en liten (låååång) lista..:)
  • Amalian83

Devilsdaughter: om jag inte minns fel var du med i Bf juni 2014-tråden. Jag var med där och känner igen ditt nick. Kul att vara i samma grupp igen! Jag skriver inte så mycket så om du inte minns mig är det helt ok :)

• Amalian83

Ser att många ska göra Kub. Är det vanligt i Sverige att man gör det? Jag bor i Norge och jag har aldrig ens tänkt tanken eller hört om att andra gör det här förrän efter en viss ålder.

• Anonym (Stockholmstjej)
    Amalian83 skrev 2016-08-21 23:16:01 följande:

Ser att många ska göra Kub. Är det vanligt i Sverige att man gör det? Jag bor i Norge och jag har aldrig ens tänkt tanken eller hört om att andra gör det här förrän efter en viss ålder.

Här erbjuder nästan alla landsting det efter 35 år och flera erbjuder det till samtliga. Så många gör det för att få ett tidigare ultraljud (första är annars i v 18-20) även om riskerna för fel är mycket små.
Svar på tråden BF mars 2017