• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-10-02 18:44:20 följande:
    Hallå där! En uppdatering till då, allt ok idag betr värden och hjärtljud. Bebis sparkade lite surt sådär på monitorn när hon skulle lyssna, känns som att bollen kommer vara en individ med stark vilja...

Går på specen pga min diabetes, vi pratade faktiskt om det idag, min BM är mkt kritisk mot SLL då de dragit in rätten till spec-MVC för i princip alla utom diabetiker... Vi är ju en patientgrupp som det, enligt min mening, daddas extremt mycket med! Visst ska vi gå på spec-MVC men det är det många andra som behöver också tycker jag. Fritt insulin är en annan sak, inte ens cancerpatienter får ju sin medicin gratis! Mycket märkligt. Inte för att klaga, är tacksam men tycker fler borde omfattas. Iaf, de tar fler kontroller på bl tryck, urin (m tanke på njurarna) och fler tillväxtkontroller på bebisarna. Fler läkare inblandade än normalt (t ex diabetesläkare).
    Men så skönt de har koll på dig iom diabetesen. Hoppas alla dina prover är bra:)

Blir det snitt för dig pga diabetesen?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-10-03 12:07:55 följande:

Men så skönt de har koll på dig iom diabetesen. Hoppas alla dina prover är bra:)

Blir det snitt för dig pga diabetesen?

Jo, visst är det skönt! Och än så länge allt bra.

Det kan mkt väl bli snitt, ungefär 50% av diabetikerna blir snittade pga stora barn. Bara att vänta och se.
  • Hoppfull1976

Hej allesammans.

Så spännande att höra om era erfarenheter och att flera faktiskt lyckas bli gravida, trots 40+!

Jag är 1 men närmar mig 42 med stormsteg. Har genomgått utredning och har väldigt låga äggreserver (0,08) och därför under strecket för att få gå vidare med ivf om jag förstod det rätt. :/

Jag har nu fått utskrivet Prasteron och Letrozol, och får hoppas på underverk...
    Min man hade både många och starka simmare i alla fall, men jag känner mig så "otillräcklig".

• UndrandeSökare

Hoppfull1976-Välkommen hit till tråden ! Några av oss här har testat ivf, men sen har vi nu alla gått över till äggdonation utomlands, eftersom det är mycket större chans att få barn då om man är över 40. Med hjälp av äggdonation kan man få hjälp att få barn tills man är max 50 som kvinna.

Det finns många kliniker att välja på i olika länder tex Ryssland, Lettland, Polen, Tjeckien, Spanien, Grekland etc. Jag och min man valde AvaRiga i Lettland, eftersom många verkade nöjda med den kliniken. De har en svensk hemsida och är vana vid svenska patienter. Man behöver inget visum och flyget tar bara en timme från Arlanda till Riga.

Är äggdonation något du kan tänka dig?

• smurfen 11
    Hoppfull1976 skrev 2017-10-06 08:24:13 följande:

Hej allesammans.

Så spännande att höra om era erfarenheter och att flera faktiskt lyckas bli gravida, trots 40+!

Jag är 1 men närmar mig 42 med stormsteg. Har genomgått utredning och har väldigt låga äggreserver (0,08) och därför under strecket för att få gå vidare med ivf om jag förstod det rätt. :/

Jag har nu fått utskrivet Prasteron och Letrozol, och får hoppas på underverk...
    Min man hade både många och starka simmare i alla fall, men jag känner mig så "otillräcklig".

Välkommen hoppfull!

Som undrande skriver, vi har i många fall gått över till äd, efter misslyckade ivfer.

Har du blivit gravid nån gång?

Även om äggreserven är låg så kan det finnas bra ägg kvar. Så bra att du fått lite hjälp på traven med mediciner.

DFör oss, min sambo och mig ligger antagligen felet hos mig också, är 42 med bra värden men skruttiga ägg och eventuellt att immunförsvaret ställer till det hos mig. Känns hemskt att inte kunna göra nåt åt det med egna ägg.

Så vi är i planeringsstadiet för äd.
  • Maran73

Hej allesammans.

Välkommen!

Ja, underverk sker absolut! En kompis t mig lyckades vid 43 (IVF m egna ägg) och så har vi ju vår egen Shrigley här inne! Men, största chansen och säkrast är förstås ÄD, provade själv m DHEA/Prasteron inför mina två IVF (i Riga), men tyvärr sket det sig pga dålig kvalité på äggen... Så, nu gravid i v 29 mha ÄD, helt underbart! <3 Lycka till, håller tummarna!
  • shrigley

Hej allesammans.

Hej Hoppfull! Här är en 42-åring med dålig äggreserv som väntar tvillingar med egna ägg efter ivf :) Gjorde allt hos ivf-kliniken i Falun som rekommenderade immunologisk behandling parallellt eftersom jag hade förhöjt immunförsvar som störde. Kan varmt rekommenderas. Knaprade också Prasteron (DHEA) för att höja äggkvaliteten. Är nu i v 21 med stor mage :)
  • Sjuttiosjuan

Hej allesammans.

Hej och välkommen! Man önskar ju ingen att vara del av en sån här tråd men här finns massor av stöd och framför allt erfarenheter och kunskap som har gett mig MASSOR!

Amh mäter ju bara reserven och inte kvalitén så kämpa på en stund på egen hand och som några skrivit, funkar inte det så finns ju ÄD som alternativ om man kan tänka sig det!

Precis gravid på första försöket efter 6 täta ivfer med egna ägg.

Stort lycka till!
  • Maran73

Ser att jag måste ändra min presentation... "Särbo" och "planerar barn" stämmer ju inte riktigt längre... Måste man göra det på datorn? Är alltid inne på mobilen.

• Hoppfull1976

Tack alla snälla för så varmt välkomnande. :)

Ja vi ger väl detta med DHEA en chans först, och hoppas på ett mirakel. Jag har i alla fall nyligt påvisat LH-höjning på ägglossningsstickor  - men utan att lyckas bli gravid. I mitt relativt okunniga öra låter AMH 0,08 som nästintill obefintlig chans.. 

Och ja, jag har varit gravid en gång tidigare - för bra precis 10 år sen. (dock fortfarande barnlös...)

ÄD har vi bara pratat lite om än så länge, min sambo och jag, och jag försöker väl mest vänja mig vid en sån tanke. Det känns inte helt självklart för mig ännu... men för var dag som går närmar jag mig tanken om att det kanske kan bli ett alternativ för oss också. Men som sagt, vi har bestämt oss på att ge denna medicinering en chans först, och hoppas på en massa tur... Hjärta

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?