• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Hoppfull-Jag kan även tipsa dig om att du kan försöka få din läkare att skriva ut Trombyl, Prednisolon och Lutinus (progesteron). Samt att du börjar ta Omega3, dvitamin och folsyra dagligen.

Om du har svårt att få läkaren att skriva ut fler recept så finns det receptfri progesteronkräm att köpa på nätet. Den heter Progesterall finns på tex Gravidkollen.se

Får man inte tag på trombyl så kan man köpa receptfri Albyl Minor på apoteket. Man delar varje tablett i 3 delar och tar en tredjedelstablett per dag.

Lycka till !

• Sjuttiosjuan
    Hoppfull1976 skrev 2017-10-09 10:06:24 följande:

Tack alla snälla för så varmt välkomnande. :)

Ja vi ger väl detta med DHEA en chans först, och hoppas på ett mirakel. Jag har i alla fall nyligt påvisat LH-höjning på ägglossningsstickor  - men utan att lyckas bli gravid. I mitt relativt okunniga öra låter AMH 0,08 som nästintill obefintlig chans.. 

Och ja, jag har varit gravid en gång tidigare - för bra precis 10 år sen. (dock fortfarande barnlös...)

ÄD har vi bara pratat lite om än så länge, min sambo och jag, och jag försöker väl mest vänja mig vid en sån tanke. Det känns inte helt självklart för mig ännu... men för var dag som går närmar jag mig tanken om att det kanske kan bli ett alternativ för oss också. Men som sagt, vi har bestämt oss på att ge denna medicinering en chans först, och hoppas på en massa tur... 

Om du vill experemintera lite på egen hand har jag en del kvar från våra Ivf försök. Bl.a. vet jag att några tjejer tagit menopur i kombination med leztrosol som då ska boosta äggen något. Jag har både menopur och lutinus (progestron) om du vill testa?

Skicka PM om du är intresserad!
  • smurfen 11
    Hoppfull1976 skrev 2017-10-09 10:06:24 följande:

Tack alla snälla för så varmt välkomnande. :)

Ja vi ger väl detta med DHEA en chans först, och hoppas på ett mirakel. Jag har i alla fall nyligt påvisat LH-höjning på ägglossningsstickor  - men utan att lyckas bli gravid. I mitt relativt okunniga öra låter AMH 0,08 som nästintill obefintlig chans.. 

Och ja, jag har varit gravid en gång tidigare - för bra precis 10 år sen. (dock fortfarande barnlös...)

ÄD har vi bara pratat lite om än så länge, min sambo och jag, och jag försöker väl mest vänja mig vid en sån tanke. Det känns inte helt självklart för mig ännu... men för var dag som går närmar jag mig tanken om att det kanske kan bli ett alternativ för oss också. Men som sagt, vi har bestämt oss på att ge denna medicinering en chans först, och hoppas på en massa tur... Hjärta

Tack själv att du kommer hit med dina erfarenheter, alltid lär man sig nåt:) och kan stötta varann.

Har ni kollat fler värden på dig än AMH? Tänker TSH, FSH, prolaktin, att dina äggledare funkar, att sambon har bra spermier. Och tillräckligt många. Sorry, såg nu de är kollade:)

Visste inte man kunde mäta AMH så, att man kan gå under 0.1 alltså. Själv skiter jag i det nu, ligger säkert på nedre skalan också.

Vi har ju som sagt tänkt sätta igång med äd nu i år, och det har varit minst sagt jobbigt att vänja sig vid den tanken att ens egna ägg är kaputt.
  • Stina14

Hej!

Jag är ganska ny här men i samma läge som flera av er! Bor i Göteborg och har 3 ivf bakom mig. Just nu på ruvardag 1 men eftersom jag inte räknar med att det går vägen funderar jag redan på nästa steg för att inte rasa ihop! Kände att detta kan vara en bra tråd för mig men den kanske är nedlagd?

Kram från mig!

• smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-22 12:37:11 följande:

Hej!

Jag är ganska ny här men i samma läge som flera av er! Bor i Göteborg och har 3 ivf bakom mig. Just nu på ruvardag 1 men eftersom jag inte räknar med att det går vägen funderar jag redan på nästa steg för att inte rasa ihop! Kände att detta kan vara en bra tråd för mig men den kanske är nedlagd?

Kram från mig!

Hej Stina,

Det är mindre aktivitet men då och då rasslar det till här:)

En del av oss är i andra trådar om äd.

Jag är också från Götet, gjort två ivfer eller 1 och en halv, en blev inte ens äp.

Så nu är det dags för att starta upp äd för oss, förhoppningsvis nästa månad.

Är det ruvardag 1 för eget embryo eller äd? Gjorde du ivf på Carlanderska eller ivf Nordic? Ålder`?

Kram
  • Stina14

Hej!

Kul att du bor i Göteborg!

Jag är singel så jag går hos Stork. Mitt första försök resulterade i 4 ägg men inget ET. Försök 2 blev 5 ägg och 2 inplanterade men de tog sig inte. Inga till frysen. Nu det 3:e försöket fick man också ut 5 ägg, endast 1 klarade sig och det är det jag nu ruvar på.

Jag har en dotter som är 8 år från tidigare förhållande och har i min naivitet trott att det skulle gå lika lätt även om åren tickade på. Jag satte igång processen då jag var drygt 42 år och har nu precis fyllt 43.

Jag tänker inte ge upp drömmen men kanske jag måste ge upp drömmen att använda mina egna ägg. Jag har blivit rekommenderad av min gynekolog att prata med IvfRiga, tror den heter så, för ett sista ivf försök med egna ägg då de kan analysera om de är dugliga vilket de inte kan i Danmark för att sedan gå över till embryoadoption.

Många tankar och funderingar!

Kram

• smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-22 15:53:40 följande:

Hej!

Kul att du bor i Göteborg!

Jag är singel så jag går hos Stork. Mitt första försök resulterade i 4 ägg men inget ET. Försök 2 blev 5 ägg och 2 inplanterade men de tog sig inte. Inga till frysen. Nu det 3:e försöket fick man också ut 5 ägg, endast 1 klarade sig och det är det jag nu ruvar på.

Jag har en dotter som är 8 år från tidigare förhållande och har i min naivitet trott att det skulle gå lika lätt även om åren tickade på. Jag satte igång processen då jag var drygt 42 år och har nu precis fyllt 43.

Jag tänker inte ge upp drömmen men kanske jag måste ge upp drömmen att använda mina egna ägg. Jag har blivit rekommenderad av min gynekolog att prata med IvfRiga, tror den heter så, för ett sista ivf försök med egna ägg då de kan analysera om de är dugliga vilket de inte kan i Danmark för att sedan gå över till embryoadoption.

Många tankar och funderingar!

Kram

Jag tycker det är starkt av dig att "fixa" barn på egen hand, tror inte jag skulle fixa gå genom det !

Vårt sista hela ivf försök blev tre ägg, men inget befruktat ens, då höll jag på och gå under. Var som spiken i kistan att " nu är det kört med egna ägg, om inte ens ivf funkar". Gjorde sista ivf:en i maj i år, då 42.5 år.

Vi har inga barn sen innan, så det blir liksom sista svängen för oss nu. För mig har det varit fruktansvärt svårt att gå över till äd, inte för att jag är så fantastisk med mina gener men det är ändå nåt med att föra dom vidare, om du vet hur jag tänker.

Nu har det värsta lagt sig, och jag har under sommaren och hösten mer eller mindre accepterat att det blir inte egna.

Nä ge inte upp drömmen! Finns flera kliniker utomlands, Ava Riga, ivf Riga, Polen, Tjeckien mm. Men kanske behöver du inte det, kanske har du denna gång lyckats:)

Vi ska till Polen, men har väldigt svårt att hitta passande donator, jag vill att så mycket som möjligt stämmer med mig, ögonfärg, hårfärg och gärna blodgrupp. Vi får ju se bild på dom som barn eller vuxen. Så frågan är om vi kommer iväg nu i december.
  • Stina14

Jo visst är det fruktansvärt tungt för oss alla som går igenom detta och visst saknar jag ibland någon att bryta ihop hos och få stöd av. Det är en prövning minst sagt och jag är inte på topp i livet eller i psyket just nu men min ångest om jag inte gör något aktivt river sönder mig så jag måste bara köra på.

Efter mitt första då det inte ens blev ET svartnade det totalt men på ngt sätt tar man sig upp igen och igen och igen. Jag förstår verkligen din känsla.

Svårt med val av donator och acceptans av det hela förstår jag. Konstigt ändå hur man ändrar sig. Jag kunde ju aldrig i livet tänka mig att göra detta själv, sedan blev det accepterat och nu kanske jag tom kommer att göra embryodonation. För er del antar jag att det i alla fall blir 50% era gener vilket ju är fantastiskt ändå!

En fråga, vet du om det är ngn skillnad på embryodonation och embryoadoption?

Ja mitt nästa steg blir att välja ny klinik och det verkar inte vara det lättaste!!

Tack för att du tar dig tid och skriver!

• Stina14

Jo visst är det fruktansvärt tungt för oss alla som går igenom detta och visst saknar jag ibland någon att bryta ihop hos och få stöd av. Det är en prövning minst sagt och jag är inte på topp i livet eller i psyket just nu men min ångest om jag inte gör något aktivt river sönder mig så jag måste bara köra på.

Efter mitt första då det inte ens blev ET svartnade det totalt men på ngt sätt tar man sig upp igen och igen och igen. Jag förstår verkligen din känsla.

Svårt med val av donator och acceptans av det hela förstår jag. Konstigt ändå hur man ändrar sig. Jag kunde ju aldrig i livet tänka mig att göra detta själv, sedan blev det accepterat och nu kanske jag tom kommer att göra embryodonation. För er del antar jag att det i alla fall blir 50% era gener vilket ju är fantastiskt ändå!

En fråga, vet du om det är ngn skillnad på embryodonation och embryoadoption?

Ja mitt nästa steg blir att välja ny klinik och det verkar inte vara det lättaste!!

Tack för att du tar dig tid och skriver!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?