• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    Stina14 skrev 2017-11-23 14:41:00 följande:

Jag började lite för sent, dvs när jag var 42, nu har jag precis fyllt 43. Jag har en dotter på 8 år och var naiv och tänkte att allt skulle gå lika lätt även nu :/

Tänker ändå ev att göra ett försök till med PGS och sedan gå över till ebryoadoption eller embryodonation om det inte funkar med mina egna. Nu ruvar jag ju faktiskt på ett (RD 2) men jag kollar redan på plan C...

Förstår precis, jag och min man träffades för 4 år sedan så det var liksom inte aktuellt med barn förrän vid 41,5. Min son kom till på första försöket, min syrra behövde bara titta på en karl när det begav sig så blev hon gravid och min mamma blev oplanerat gravid när hon var 47 (dock missfall men ändå). Riktiga frögurkor alltså, så vi trodde nog att allt skulle vara klappat och klart om vi fick plus på stickan. Två missfall och två misslyckade IVF senare så förstod vi ju att det var ett felaktigt antagande.. Man lär så länge man lever! Och självklart visste vi ju att det kunde bli svårt efter 40. Men men, så glad att vi tänkte om betr ÄD, vilket inte fanns på kartan i början.

Om jag ska dra alla över en kam så är det väl lite så vi kvinnor funkar, alltid tre steg före. Håller tummarna för ett plus nu!
  • Stina14
    smurfen 11 skrev 2017-11-23 18:34:44 följande:
    Jag är inte heller på topp just nu, har en tendens att göra allt samtidigt i livet, säljer min firma nu så det tar väldigt mycket tid.

Känner också så om jag inte gör nåt händer ju inget och då ökar ångesten...:(
    Samma med mig... Köpte hus i augusti, sålde lägenhet efter fixande och pluggar bredvid heltidsjobbet - hur tänkte jag?!

Nu försöker jag ta det lite lugnare och fokusera på detta. Samtidigt blir jag lite knäpp av alla funderingar så det får ju inte bli för mycket heller... balans.

Jag ska ta mig en funderare på det där med nedreglering, tack!
  • Stina14
    Maran73 skrev 2017-11-23 19:13:34 följande:
    Förstår precis, jag och min man träffades för 4 år sedan så det var liksom inte aktuellt med barn förrän vid 41,5. Min son kom till på första försöket, min syrra behövde bara titta på en karl när det begav sig så blev hon gravid och min mamma blev oplanerat gravid när hon var 47 (dock missfall men ändå). Riktiga frögurkor alltså, så vi trodde nog att allt skulle vara klappat och klart om vi fick plus på stickan. Två missfall och två misslyckade IVF senare så förstod vi ju att det var ett felaktigt antagande.. Man lär så länge man lever! Och självklart visste vi ju att det kunde bli svårt efter 40. Men men, så glad att vi tänkte om betr ÄD, vilket inte fanns på kartan i början.

Om jag ska dra alla över en kam så är det väl lite så vi kvinnor funkar, alltid tre steg före. Håller tummarna för ett plus nu!
    Känner igen det där. Men jag försöker inte klandra mig själv även om det är lätt att tänka varför jag inte agerade tidigare. Men jag har ju också så klart tänkt att jag skall träffa någon att bilda familj med men tiden har gått och jag har inte träffat rätt ännu så då går det liksom inte att vänta längre. För att inte ens försöka skaffa fler barn är inte aktuellt för mig. Så nu är jag här! 
  • Jessy01

Hej Maran, Smurfen och alla andra i tråden!

Vet inte om ni kommer ihåg mig men nu är jag tillbaka med ett

embryo i frysen. Inga höga förväntningar men lite hoppfull ändå!

Hur går det för er?? Maran vilken månad?

En fråga ang. mitt FET. Jag fick mens idag och undrar vad ni fått

för medicin? Mitt östrogenvärde är lågt alltså förklimaterie gissar

jag. Ngn som fått östrogenplåster el dyl? Min klinik verkar inte vara intresserade av det och d bekymrar

mig då det verkar vara stort utomlands. Vad fick du Maran vid äggd?

Sista chansen nu :( Sååå tacksam för svar. Kramar <3

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-11-28 10:08:55 följande:

jag. Ngn som fått östrogenplåster el dyl? Min klinik verkar inte vara intresserade av det och d bekymrar

Men HEJ Jessy!! Klart vi kommer ihåg! Hur är läget annars? Är detta ett embryo från förra omgången?

Ang medicin så var jag nedreglerad med depotpreparat (spruta) från CD 1 om jag minns rätt, sedan vänta in nästa mens och då började jag med Progynon 2 mg X3 från CD2. Tror det var så.. och sen ÅF/ET ganska sent i cykeln men minns inte exakt. Så ja, östrogen är ju standard utomlands, men det är viss skillnad mellan kliniker och om man gör ÄD i naturlig cykel (bara vid FET tror jag) eller nedreglerad. Skulle nog också vilja ha östrogen om mitt värde var lågt..

Tackar som frågar, precis på väg fr MVC och allt rullar på i vecka 35+5. Snart dags!!! <3 Helt otroligt hur något kan gå så enooooormt långsamt och så enooormt snabbt på en gång!
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-11-28 10:08:55 följande:

Hallå där, jag kommer också ihåg dig:) Kul att du hittat tillbaka!

Så du gjorde en ivf till då, och ett i frysen inte dåligt, får hoppas det är Ägget med stort Ä !

Kollas inte din slemhinna, det är väl östrogen den byggs av? Så om den är bra kanske du inte behöver östrogen, om du gör i naturlig cykel? När ska du göra FET, dena cykeln?

Vi är också i startfasen, ska göra äd utomlands, förhoppningsvis i januari.

• Jessy01

Åååh v 35!!! Grattis Maran tiden går så fort

Tog du progynon även vid graviditet?

Någon annan?

Jag ska ta Letrozole enl läkaren. Tar ju bort östrogen helt i 5 dgr hjälp.

Känns son progynon verkar bättre. Erfarenheter?

Kram alla!

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-11-28 12:36:33 följande:

Åååh v 35!!! Grattis Maran tiden går så fort

Tog du progynon även vid graviditet?

Någon annan?

Jag ska ta Letrozole enl läkaren. Tar ju bort östrogen helt i 5 dgr hjälp.

Känns son progynon verkar bättre. Erfarenheter?

Kram alla!

Japp, snart dags (puh), den 27 dec är det tänkt.

Ja, fram till v 12 då jag började trappa ner. Slutade helt v 14 ca.
  • Jessy01

Åååh va härligt Maran snart då Tack för svar!

Smurfen va roligt att du är på gång!!! Håller tummar och tår! Ja en liten blasto i frysen. Har väntat

ett tag på att TSH ska gå ner och nu verkar det hända nåt där Så om tre v ca insättning!

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-11-28 16:06:22 följande:

Åååh va härligt Maran snart då Tack för svar!

Smurfen va roligt att du är på gång!!! Håller tummar och tår! Ja en liten blasto i frysen. Har väntat

ett tag på att TSH ska gå ner och nu verkar det hända nåt där Så om tre v ca insättning!

Så, nu har jag kollat tillbaka lite i tråden och blev nyfiken: du fick minus i juni men vad hände sen? Ni började om antar jag för ni fick väl inget till frysen den gången? OM du vill berätta annars låter du bara bli. Tagit upp ridningen igen? Själv hängde jag i med lektioner en gång i veckan till 7:e månaden men sen fick jag ge upp. Blev klumpigt o lite jobbigt.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?