• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Stina14

Jag hänger inte riktigt med ändå då du skriver:

Vi har gjort embryodonation eller dubbeldonation som jag kallar det. Dvs vi valde både ut en manlig och en kvinnlig donator och och efteråt så blandades donatorernas celler och blev våra embryon. 

Men sedan skriver att AvaRiga endast gör embryoadoption:

AvaRiga gör endast embryoadoption med överblivna embryon där både ägg och spermier är från donatorer. 

Gjorde inte ni embryodonation (dubbeldonation) just på AvaRiga.

Ursäkta om jag snurrar till det...

Sedan är jag uppenbarligen nybörjare även på detta forum då jag inte vet hur man svarar och på samma gång visar ert inlägg (tydligare så) men ska försöka kolla upp hur man gör :)

Tack!

• Stina14
    Maran73 skrev 2017-11-23 07:33:21 följande:
    Hej Stina! Välkommen! Som Smurfen sa hänger de flesta av oss i ÄD-trådarna nu, jag har också ett par IVF m egna ägg bakom mig som resulterat i bra äggskörd men taskiga och genetiskt defekta embryon tyvärr. Men, 20 år yngre ägg fr donator (evigt tacksam!) var tricket och är nu gravid i v 35+0. Rekommenderar absolut AVA Riga framför IVF Riga, då den internationella koordinatorn Jelena på sistnämnda klinik får dåligt betyg av mig när det gäller kommunikation.. Missade väldigt mkt viktig info som vi hade behövt. Svarar bara på en del av frågorna så man måste påminna osv osv. Inget fel på själva behandlingen dock!
    Åh va roligt! Nu blir jag lite mer hoppfull igen. Det har varit sådan ångest för mig i många många år. Så mycket fokus och energi har lagts på detta med barn men när jag läser om er så känns det lite bättre. Jag ångrar mig så att jag inte satte igång tidigare men det är sådant jag får hantera. Nu gäller det bara att fokusera på möjligheterna!
  • Maran73
    Stina14 skrev 2017-11-23 12:52:32 följande:

Åh va roligt! Nu blir jag lite mer hoppfull igen. Det har varit sådan ångest för mig i många många år. Så mycket fokus och energi har lagts på detta med barn men när jag läser om er så känns det lite bättre. Jag ångrar mig så att jag inte satte igång tidigare men det är sådant jag får hantera. Nu gäller det bara att fokusera på möjligheterna!

Det finns absolut möjligheter!!! Oftast är det ju faktiskt äggkvalitén som brister i vår ålder, så ÄD har stora chanser att lyckas även om det förstås kan krävas fler än ett försök även med ÄD. Jag menar, alla unga, friska och fertila par blir ju inte på smällen på första försöket även om de prickar in ägglossning. Göra PGS ökar chanserna till plus så det rekommenderar även jag.

Missat hur gammal du är men det kan förstås funka med dina ägg också! Då skulle jag definitivt göra PGS dock, för mig/oss hjälpte det att få svart på vitt hur dålig kvalitén på embryona var, det gjorde beslutet om ÄD lättare och förkortade tiden till pluset på stickan.
  • UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2017-11-23 12:38:19 följande:

Jag hänger inte riktigt med ändå då du skriver:

Vi har gjort embryodonation eller dubbeldonation som jag kallar det. Dvs vi valde både ut en manlig och en kvinnlig donator och och efteråt så blandades donatorernas celler och blev våra embryon. 

Men sedan skriver att AvaRiga endast gör embryoadoption:

AvaRiga gör endast embryoadoption med överblivna embryon där både ägg och spermier är från donatorer. 

Gjorde inte ni embryodonation (dubbeldonation) just på AvaRiga.

Ursäkta om jag snurrar till det...

Sedan är jag uppenbarligen nybörjare även på detta forum då jag inte vet hur man svarar och på samma gång visar ert inlägg (tydligare så) men ska försöka kolla upp hur man gör :)

Tack!

Sorry om jag inte förklarat så tydligt.

Vi har gjort embryodonation dvs kliniken har skapat embryona åt oss efter att vi valt donatorerna. Embryona fanns inte innan. Man tar ut färska ägg från donatorn, befruktar och sätter in färska embryon i mottagaren och resten till frysen.

Jag menade att hos AvaRiga finns möjlighet för patienter att välja embryodonation eller embryoadoption. Kliniken sysslar med båda sakerna. Vid adoption handlar det om kvarvarande frysta embryon som blivit över från andras behandlingar som man kan "adoptera", de är då frysta enstaka embryon.

Så om man tex vill komma billigare undan ekonomiskt så kan man välja adoption. Priser kan du hitta på deras hemsida eller genom att kontakta kliniken.

Hoppas jag förklarat bättre denna gång. Annars fråga igen.
  • Stina14
    Maran73 skrev 2017-11-23 13:29:58 följande:
    Det finns absolut möjligheter!!! Oftast är det ju faktiskt äggkvalitén som brister i vår ålder, så ÄD har stora chanser att lyckas även om det förstås kan krävas fler än ett försök även med ÄD. Jag menar, alla unga, friska och fertila par blir ju inte på smällen på första försöket även om de prickar in ägglossning. Göra PGS ökar chanserna till plus så det rekommenderar även jag.

Missat hur gammal du är men det kan förstås funka med dina ägg också! Då skulle jag definitivt göra PGS dock, för mig/oss hjälpte det att få svart på vitt hur dålig kvalitén på embryona var, det gjorde beslutet om ÄD lättare och förkortade tiden till pluset på stickan.
    Jag började lite för sent, dvs när jag var 42, nu har jag precis fyllt 43. Jag har en dotter på 8 år och var naiv och tänkte att allt skulle gå lika lätt även nu :/

Tänker ändå ev att göra ett försök till med PGS och sedan gå över till ebryoadoption eller embryodonation om det inte funkar med mina egna. Nu ruvar jag ju faktiskt på ett (RD 2) men jag kollar redan på plan C...
  • Stina14
    UndrandeSökare skrev 2017-11-23 13:32:28 följande:
    Sorry om jag inte förklarat så tydligt.

Vi har gjort embryodonation dvs kliniken har skapat embryona åt oss efter att vi valt donatorerna. Embryona fanns inte innan. Man tar ut färska ägg från donatorn, befruktar och sätter in färska embryon i mottagaren och resten till frysen.

Jag menade att hos AvaRiga finns möjlighet för patienter att välja embryodonation eller embryoadoption. Kliniken sysslar med båda sakerna. Vid adoption handlar det om kvarvarande frysta embryon som blivit över från andras behandlingar som man kan "adoptera", de är då frysta enstaka embryon.

Så om man tex vill komma billigare undan ekonomiskt så kan man välja adoption. Priser kan du hitta på deras hemsida eller genom att kontakta kliniken.

Hoppas jag förklarat bättre denna gång. Annars fråga igen.
    Ok då förstår jag! Jag ska absolut kolla priserna men det viktigaste är ju egentligen hur man har störts chans ... Om det är större chans med embryodonation får man ju överväga det.

Tack!
  • UndrandeSökare

Stina14-Ja, kolla upp priserna, gärna på flera olika kliniker så du kan jämföra vad de erbjuder.

Jag tror nog att embryodonation ger högre chans, de flesta jag läst om brukar få 10-12 färska ägg från donatorn. Sen får man välja om man vill ha 3-dagars eller 5-dagars embryon. Vill man göra PGS måste man välja 5-dagars.

Om du väljer AvaRiga så kommer de att skicka dig formulär som du ska fylla i hur du vill dina donatorer ska se ut. Sen kommer kliniken matcha dig och skicka dig 2-3 förslag på kvinnor och ett antal män att välja på. I Lettland är donation anonymt, så man får inte se foton, men man får veta saker som längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, intressen, utbildningsnivå etc.

Vi fick förslag på 2 kvinnor och 4 män. Men är man inte nöjd så kan man be att få fler förslag.

Du behöver också ta blodprov och skicka intyg till kliniken avseende hiv, syfilis, hep b, hep c, din blodgrupp, rhesusfaktor etc

• Stina14
    smurfen 11 skrev 2017-11-22 16:41:44 följande:
    Jag tycker det är starkt av dig att "fixa" barn på egen hand, tror inte jag skulle fixa gå genom det !

Vårt sista hela ivf försök blev tre ägg, men inget befruktat ens, då höll jag på och gå under. Var som spiken i kistan att " nu är det kört med egna ägg, om inte ens ivf funkar". Gjorde sista ivf:en i maj i år, då 42.5 år.

Vi har inga barn sen innan, så det blir liksom sista svängen för oss nu. För mig har det varit fruktansvärt svårt att gå över till äd, inte för att jag är så fantastisk med mina gener men det är ändå nåt med att föra dom vidare, om du vet hur jag tänker.

Nu har det värsta lagt sig, och jag har under sommaren och hösten mer eller mindre accepterat att det blir inte egna.

Nä ge inte upp drömmen! Finns flera kliniker utomlands, Ava Riga, ivf Riga, Polen, Tjeckien mm. Men kanske behöver du inte det, kanske har du denna gång lyckats:)

Vi ska till Polen, men har väldigt svårt att hitta passande donator, jag vill att så mycket som möjligt stämmer med mig, ögonfärg, hårfärg och gärna blodgrupp. Vi får ju se bild på dom som barn eller vuxen. Så frågan är om vi kommer iväg nu i december.
    Hej igen!

En undran, valde ni kliniken i Polen tack vare att man där får se foto på donatorerna? Eller valde ni den kliniken av annan anledning?

Tack!
  • smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-22 21:30:49 följande:

Jo visst är det fruktansvärt tungt för oss alla som går igenom detta och visst saknar jag ibland någon att bryta ihop hos och få stöd av. Det är en prövning minst sagt och jag är inte på topp i livet eller i psyket just nu men min ångest om jag inte gör något aktivt river sönder mig så jag måste bara köra på.

Efter mitt första då det inte ens blev ET svartnade det totalt men på ngt sätt tar man sig upp igen och igen och igen. Jag förstår verkligen din känsla.

Svårt med val av donator och acceptans av det hela förstår jag. Konstigt ändå hur man ändrar sig. Jag kunde ju aldrig i livet tänka mig att göra detta själv, sedan blev det accepterat och nu kanske jag tom kommer att göra embryodonation. För er del antar jag att det i alla fall blir 50% era gener vilket ju är fantastiskt ändå!

En fråga, vet du om det är ngn skillnad på embryodonation och embryoadoption?

Ja mitt nästa steg blir att välja ny klinik och det verkar inte vara det lättaste!!

Tack för att du tar dig tid och skriver!

Jag är inte heller på topp just nu, har en tendens att göra allt samtidigt i livet, säljer min firma nu så det tar väldigt mycket tid.

Känner också så om jag inte gör nåt händer ju inget och då ökar ångesten...:(

• smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-23 16:40:35 följande:
    Hej igen!

En undran, valde ni kliniken i Polen tack vare att man där får se foto på donatorerna? Eller valde ni den kliniken av annan anledning?

Tack!
    Jag vill inte nedregleras, tror på att göra det så naturligt för kroppen som möjligt, och då passar frysta ägg bäst, eller frysta embryon om man har det, och sen var det ett plus att Polen har kort på donatorerna. Men nu efter allt jox känner jag att även utan bilder hade funkat också.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?