• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (Mamma)
    Corn skrev 2016-12-18 17:10:53 följande:

Så hur kommer jag ur grejen med att älska honom?

Du biter ihop och lider, med tiden blir det lättare.

Om du är svag och ger efter, så är det dina barn som betalar för det.

Din svaghet skadar dina barn.

Som förälder ska man välja att lida själv, så att barnen slipper det.
  • Corn
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-18 18:16:57 följande:
    Du biter ihop och lider, med tiden blir det lättare.

Om du är svag och ger efter, så är det dina barn som betalar för det.

Din svaghet skadar dina barn.

Som förälder ska man välja att lida själv, så att barnen slipper det.
    Och när dom frågar efter honom?
  • Anonym (Mamma)
    Corn skrev 2016-12-18 18:22:01 följande:

Och när dom frågar efter honom?

Säg att han är sjuk och därför inte kan vara med dem. Missbruk är en sjukdom.
  • Anonym (annamaria)
    Corn skrev 2016-12-18 17:10:53 följande:
    Så hur kommer jag ur grejen med att älska honom?
    Du kan fortsätta älska honom, men göra det på avstånd och utan att ha kontakt. Om du verkligen älskar honom så sätter du hårt mot hårt istället för att göra det möjligt för honom att fortsätta med sitt missbruk. Du finns ju alltid där och räddar honom och gör det lätt för honom att fortsätta. Vad han än gör är din dörr öppen. 

Du skriver att du alltid sätter barnen först, men i det du skriver framstår det inte som så. För du berättar om hur bjuder in en narkoman i din dotters liv gång på gång. Det är att inte sätta sitt barn först. Det är att inte kunna se sitt eget barn i detta och barnets behov, det är att inte ha ett barnperspektiv, det är att inte ta ansvar för sitt barns välmående. Att sätta sitt barn först innebär också att offra sin relation med denna man som är fast i sitt missbruk, men det är du inte villig att göra. Du väljer ett dåligt liv för ditt barn så länge du har med denne narkoman att göra. Du skriver att vi inte vet vad du går igenom med ditt barn varje dag, bara den meningen säger att du väljer honom före ditt barn, annars skulle du inte ha "saker att gå igenom" med ditt barn mer än de som alla brottas med i sin vardag med småbarn.

Det är inte din uppgift att rädda honom, särskilt när han själv inte vill sluta knarka. Att han inte har någon annan än dig är beror på att han hellre drogar än formar vettiga relationer. För slutade han med drogerna så skulle han kunna forma relationer med andra människor som inte är missbrukare, skaffa vänner, och själv  skapa sig en familj. Det är inte ett dugg synd om honom. När han var barn var det synd om honom, men nu är han vuxen, har blivit biologiskt pappa (även om han inte är det mentalt eller själsligt) och det finns samhällelig hjälp att få om man vill ha den.Istället väljer han droger och kriminalitet. Det är synd om ditt/dina barn. De får en liknande uppväxt som sin egen pappa, med droger, misshandel (som de bevittnar) och kärlekslöshet (från pappans sida). Hur kan du vilja göra så mot ditt barn? Hur kan du välja det? 

Att du själv blivit utsatt för saker av din pappa pekar också på att du behöver söka hjälp för att bearbeta det, för nu utsätts du för saker av barnens pappa. Ska detta också gå i arv till dina barn, att de väljer dåliga relationer i sin framtid för att de nu utsätts för ständiga svek av sin egen pappa? Vill du inte ge ditt/dina barn en bättre uppväxt än så? 

Bryt med mannen. Skaffa en utbildning, ett jobb och ge ditt barn en bättre framtid än den du nu är på väg att forma åt henne. Rädda ditt barns barndom, låt den handla om något annat än om en narkoman till pappa.
  • Anonym (annamaria)
    Corn skrev 2016-12-18 18:15:39 följande:
    Och nu var tvudligen inte NEJ som han lyssnade på?
    Men skulden och skammen hamnar som alltid hos tjejen.
    Du anmäler honom för våldtäkt. Skulden och skammen är mannens som inte lyssnar på ett nej. 
  • Anonym (annamaria)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-18 18:26:10 följande:
    Säg att han är sjuk och därför inte kan vara med dem. Missbruk är en sjukdom.
    Ja att han är sjuk och förklarar att han har en sjukdom som inte är barnens fel osv. 

Om jag var du skulle jag istället fråga mig vad ska jag svara när barnen som vuxna frågar: Varför lät du pappa förstöra våra liv, varför fortsatte du leva med honom?
  • Anonym (Socialtjänst)
    Corn skrev 2016-12-18 16:41:30 följande:

Jag VET att jag inte kan rädda honom! JAG VET DET.

Det betyder inte att jag bara kan sluta bry mig om honom. Han har INGEN annan än mig!

DINA BARN har ingen annan än dig! Det är dem du ska lägga ALLA dina omsorger på.

Jag är ledsen att säga detta ts, men jag gör det ändå för du behöver vakna och växa upp:

Utifrån vad jag läst så skulle jag som socialsekreterare ansökt om att myndigheten skulle omhänderta ditt/dina barn. Varför? Jo, för att det är oerhört tydligt för mig att du inte har förmågan att skydda dina barn. Varken fysiskt eller känslomässigt. Socialtjänstlagen säger att barn måste skyddas om deras hälsa och utveckling hotas. Du är förälskad och medberoende i en missbrukare och låter denne vistas runt ditt barn, även själva. Mitt inlägg blir för långt om jag ska lista upp alla punkter som beslutet skulle grunda sig på, men tro mig när jag säger att risken är stor att ditt/dina barn blir omhändertagna om du inte förändrar ditt sätt att agera, tänka och umgås med denne man. Sen kommer du självklart inte att dela myndighetens syn, men jag vill bara förklara detta för dig så du vaknar upp och förändrar er situation. Lycka till och kämpa på ts!
  • nernu

Du är medberoende... Du ska inte ta i honom med tång förns han är ren. Blanda inte ihop det med om du ska behålla eller inte. Du måste ta dig samman för ditt barns skull och sluta vara delaktig i hans missbruk.

• Anonym (Krassa råd)

Vad du bör göra asap är att dumpa pundaren, skaffa egen vårdnad och sedan (då du verkar dålig på att ta ansvar) skaffa en "snäll kille". Någon mesig, laglydig, ansvarsfull, tofflig, förlåtande, tolerant, icke-knarkande man som är beredd att ta hand om både dig och dina barn i utbyte mot din kärlek. 

• Flygfotogen
    Corn skrev 2016-12-18 18:15:39 följande:
    Och nu var tvudligen inte NEJ som han lyssnade på?
    Men skulden och skammen hamnar som alltid hos tjejen.
    Menar du att han har våldtagit dig?
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar