• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Corn
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-19 09:13:44 följande:
    Jag är ledsen, men jag anser inte att det är ok att du släpper in honom när han nån gång då och då inte har droger i sig och vill vara pappa plötsligt. Där borde du sätta stopp, antingen är han helt drogfri eller också träffar han inte sin dotter. Punkt slut.

Jsg försöker tala om för dig att jag förstår att det är svårt, men du har ett ansvar gentemot ditt barn. Skitsamma vad du känner för honom, din dotter ska inte behöva ha en missbrukande "pappa" som kommer och går som han vill, i sitt liv. Hon kommer INTE må bra av det.

Ta hjälp av någon professionell, nån som jobbar med missbrukare/anhöriga, sånt här är jävligt svårt att hantera själv.
    Så hellre ingen pappa alls än någon som kommer några gånger i månaden och är "ren"?
  • Corn
    Tofflans skrev 2016-12-19 09:20:06 följande:

Ojojoj, den missbrukande killen resonerar mer moget än dig TS, han vill INTE ha fler barn för han vet att det inte är bra för barnet... men du gör tvärtom

Stackars barn

Han vill inte ha fler barn nej! Ändå har han sex med mig oskyddat, utan att ens ha en tanke på att fråga om jag har skydd när han vet att jag inte kunde med abort första gången.
  • Corn
    Anonym (Kram!) skrev 2016-12-19 09:40:26 följande:

Hej ts! Jag vill inte råda dig till något, bara skicka kraft och en stor kram för du verkar ha det jobbigt. Många svar här i tråden är också väldigt hårda. Jag hoppas du får det stöd du behöver för att klara av din situation och kom ihåg att du inte är den första här i världen som har haft ett struligt förhållande eller blivit oplanerat gravid! Jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig, du är en jättebra mamma som låter din dotter gå först och du har sån fin förmåga att uttrycka dina tankar och känslor här i tråden.

Lycka till, vad du än beslutar dig för!

Tack.
  • Corn

Ni vinner. Jag gör abort.
    Jag vet inte ens var man ringer. Kvinnokliniken?

• Anonym (Socialtjänst)
    Corn skrev 2016-12-19 12:18:38 följande:

Du ska inte göra abort pga vad några på fl anser. Du ska göra abort om DU anser det är den bästa lösningen. Men du MÅSTE reda upp din situation, dina känslor och förmågan att se hur er "relation" och pappans obefintliga föräldraförmåga påverkar barnet/barnet. Oavsett vad du beslutar dig för att göra. Lycka till.
  • Anonym (annamaria)
    Corn skrev 2016-12-19 12:18:38 följande:

TS, låt inte (några) personer på FL styra vad du beslutar dig för, eller snarare låtsas att de är de som fått dig att göra abort. Du skriver att du är vuxen och ansvarsfull. En vuxen och ansvarsfull kvinna fattar själv beslutet och skyller inte på att andra fick henne att göra det eller det valet. Valet är ditt och du måste göra det utifrån vad du vill! Det är att vara vuxen!  Vill du behålla eller inte? Du skriver att du vill, men då kommer han inte tillbaka. Om jag tolkar dig rätt gör du abort för at du vill få honom tillbaka? Eller missförstår jag? I så fall är du på ruta ett med att ha honom som en opålitlig figur som kommer och går efter sina nycker i sin dotters liv och leker med hennes känslor. Hennes liv kommer alltså också komma att kretsa kring pappans missbruk.

"Om jag bara är lite snällare orkar pappa med mig utan att behöva ta tabletter. Om jag bara gör si eller så så kan pappa hålla sig nykter" Du öppnar upp för att ditt barn ska bli medberoende med pappan också. Så ja, det är bättre för barnet att ha noll kontakt tills pappan är nykter och drogfri. 

För din egen skull, boka ett kuratorssamtal på MVC för rådgivning där du får prata med en professionellt utbildad rådgivare om hur du tänker kring abort eller inte. Var vuxen i det och sök det stöd som finns för din dotters skull. Även på BVC skulle du kunna ta upp detta, att du vill ha kontakt med tex BUP för din dotter pga pappans missbruk, hur du ska tänka, osv. 
  • Corn

NEJ! Jag gör abort för att jag tydligen inte är en tillräckligt bra mamma till dottern jag redan har. Oavsett vad framtiden har med sig kommer jag alltid att ångra aborten och jag kommer att hata mig själv och pappan. Men jag kommer göra framtiden bättre för min dotter. Och det är ju det enda som räknas in.

• Corn

Jaja. Nu när jag säger att jag ska göra abort så är det en helt annan ton.
    Jag känner att ni varit så fruktansvärt elaka och kalla mot någon som är gravid, som sett sitt friska barn och fått ett grattis av personen som gjorde KUB.

Nu ser jag bara avgrund.
    Ni har rätt. Jag skyller inte på någon annan än mig själv.

• Corn
    Anonym (annamaria) skrev 2016-12-19 12:33:24 följande:
    TS, låt inte (några) personer på FL styra vad du beslutar dig för, eller snarare låtsas att de är de som fått dig att göra abort. Du skriver att du är vuxen och ansvarsfull. En vuxen och ansvarsfull kvinna fattar själv beslutet och skyller inte på att andra fick henne att göra det eller det valet. Valet är ditt och du måste göra det utifrån vad du vill! Det är att vara vuxen!  Vill du behålla eller inte? Du skriver att du vill, men då kommer han inte tillbaka. Om jag tolkar dig rätt gör du abort för at du vill få honom tillbaka? Eller missförstår jag? I så fall är du på ruta ett med att ha honom som en opålitlig figur som kommer och går efter sina nycker i sin dotters liv och leker med hennes känslor. Hennes liv kommer alltså också komma att kretsa kring pappans missbruk.

"Om jag bara är lite snällare orkar pappa med mig utan att behöva ta tabletter. Om jag bara gör si eller så så kan pappa hålla sig nykter" Du öppnar upp för att ditt barn ska bli medberoende med pappan också. Så ja, det är bättre för barnet att ha noll kontakt tills pappan är nykter och drogfri. 

För din egen skull, boka ett kuratorssamtal på MVC för rådgivning där du får prata med en professionellt utbildad rådgivare om hur du tänker kring abort eller inte. Var vuxen i det och sök det stöd som finns för din dotters skull. Även på BVC skulle du kunna ta upp detta, att du vill ha kontakt med tex BUP för din dotter pga pappans missbruk, hur du ska tänka, osv. 
    Han kommer aldrig bli nykter eller drog fri...
  • Anonym (annamaria)
    Corn skrev 2016-12-19 12:41:20 följande:
    Han kommer aldrig bli nykter eller drog fri...
    Då ska han inte vara i dotterns liv. Helst inte i ditt heller när dottern är hos din mamma, men absolut inte i dotterns.Hon förtjänar bättre än så, tycker du inte det?

I din tråd har det funnits väldigt många olika åsikter om du ska göra abort eller inte. Och många har uppmanat dig att besluta själv. Sen har du tagit illa upp över att personer (jag själv inkluderat eller tex nicket Socialtjänst som gett dig måga goda råd i god ton - inget hatiskt alls i dem) blir oroliga för din dotter och funderar på hur hennes liv gestaltar sig för att hennes narkoman till pappa hoppar in och ut ur hennes liv, och uttrycker denna oro i niläggen. Jag tycker mycket av det har varit i stil med att försöka få dig att släppa taget om denne man som har dig i ett sådant grepp än att skriva att du är en dålig mamma. Det tror jag inte du är alls, men du gör dåliga val när det gäller hennes pappa. Och det är du ju medveten om själv. Vad kan du göra åt det? Jo, du kan söka samtalsstöd. Tex kan du på nästa besök på dotterns BVC ta upp att pappan är en narkoman och du behöver hjälp, eller på MVC. Där har du vad du bör göra! Det finns massa stöd i samhället att få, bara man söker den och är villig att ta emot den. Du behöver inte vara ensam i detta. 
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar