• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Corn

Samidigt är det jobbigt för mig att upprepa mig hela tiden.
    Dom syns redan sällan. Några gånger i månaden, det har varit ok även om jag skickat sms då jag varit arg för att det dröjt för lång tid mellan gångerna ibland.
    Han vet inte hur man är som mamma. Han blir orolig för sig själv. BAckar när han egentligen inte behöver backa.. Men nej självklart ska han inte vara runt henne så länge han är påverkad. Men det ÄR SVÅRT att säga nej till umgänge (som jag övervakar!) när han är ok!!

Anonym (annamaria) skrev 2016-12-19 12:53:00 följande:
    Då ska han inte vara i dotterns liv. Helst inte i ditt heller när dottern är hos din mamma, men absolut inte i dotterns.Hon förtjänar bättre än så, tycker du inte det?

I din tråd har det funnits väldigt många olika åsikter om du ska göra abort eller inte. Och många har uppmanat dig att besluta själv. Sen har du tagit illa upp över att personer (jag själv inkluderat eller tex nicket Socialtjänst som gett dig måga goda råd i god ton - inget hatiskt alls i dem) blir oroliga för din dotter och funderar på hur hennes liv gestaltar sig för att hennes narkoman till pappa hoppar in och ut ur hennes liv, och uttrycker denna oro i niläggen. Jag tycker mycket av det har varit i stil med att försöka få dig att släppa taget om denne man som har dig i ett sådant grepp än att skriva att du är en dålig mamma. Det tror jag inte du är alls, men du gör dåliga val när det gäller hennes pappa. Och det är du ju medveten om själv. Vad kan du göra åt det? Jo, du kan söka samtalsstöd. Tex kan du på nästa besök på dotterns BVC ta upp att pappan är en narkoman och du behöver hjälp, eller på MVC. Där har du vad du bör göra! Det finns massa stöd i samhället att få, bara man söker den och är villig att ta emot den. Du behöver inte vara ensam i detta.
  • Anonym (Nej)
    Corn skrev 2016-12-19 12:37:43 följande:

NEJ! Jag gör abort för att jag tydligen inte är en tillräckligt bra mamma till dottern jag redan har. Oavsett vad framtiden har med sig kommer jag alltid att ångra aborten och jag kommer att hata mig själv och pappan. Men jag kommer göra framtiden bättre för min dotter. Och det är ju det enda som räknas in.

En bra mamma väljer en bra pappa till sitt barn. Hon skyller inte på '' han visste att jag var oskyddad men han ville ändå knulla''(för att en narkoman kan inte förväntas ta det ansvaret).

En bra mamma försörjer sin familj.

En bra mamma håller sitt barn tryggt. Man släpper inte in personer som är våldsamma (slagit dig och din pappa). Man släpper inte in narkomaner och låter dom inte umgås med barnet (inte ens om dom bara har lite morfin i sig...) Man släpper inte in kriminella män att umgås med barnet.

Man har ALDRIG oskyddat sex med aktiva narkomaner och riskerar att dra in diverse sjukdomar i hemmet!

Jag trodde att detta var så basic att även den osäkraste unga mamman kunde fatta det.

Men. Du kan alltid fixa till det. Ta ansvar och bestäm dig för att bli bättre. Gör abort så att enbart ett barn behöver lida av denna pappan och du kan lägga all energi på att göra livet drägligt för det barn som redan finns.

Du kan bli världens bästa mamma men det kräver förändringar.
  • Anonym (Nej)
    Corn skrev 2016-12-19 12:37:43 följande:

NEJ! Jag gör abort för att jag tydligen inte är en tillräckligt bra mamma till dottern jag redan har. Oavsett vad framtiden har med sig kommer jag alltid att ångra aborten och jag kommer att hata mig själv och pappan. Men jag kommer göra framtiden bättre för min dotter. Och det är ju det enda som räknas in.

En bra mamma väljer en bra pappa till sitt barn. Hon skyller inte på '' han visste att jag var oskyddad men han ville ändå knulla''(för att en narkoman kan inte förväntas ta det ansvaret).

En bra mamma håller sitt barn tryggt. Man släpper inte in personer som är våldsamma (slagit dig och din pappa). Man släpper inte in narkomaner och låter dom inte umgås med barnet (inte ens om dom bara har lite morfin i sig...) Man släpper inte in kriminella män att umgås med barnet.

Man har ALDRIG oskyddat sex med aktiva narkomaner och riskerar att dra in diverse sjukdomar i hemmet!

Jag trodde att detta var så basic att även den osäkraste unga mamman kunde fatta det.

Men. Du kan alltid fixa till det. Ta ansvar och bestäm dig för att bli bättre. Gör abort så att enbart ett barn behöver lida av denna pappan och du kan lägga all energi på att göra livet drägligt för det barn som redan finns.

• Corn
    Anonym (Nej) skrev 2016-12-19 13:01:52 följande:

En bra mamma....
    En bra mamma....
    En bra mamma....
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2016-12-19 13:01:53 följande:

Det har aldrig varit meningen att bli gravid,  därav p-stav.
  • Anonym (Gt)
    Corn skrev 2016-12-19 13:12:39 följande:

Det har aldrig varit meningen att bli gravid,  därav p-stav.

Då använder man kondom om man är mellan skydd.
  • Anonym (annamaria)
    Corn skrev 2016-12-19 12:58:36 följande:

Samidigt är det jobbigt för mig att upprepa mig hela tiden.
    Dom syns redan sällan. Några gånger i månaden, det har varit ok även om jag skickat sms då jag varit arg för att det dröjt för lång tid mellan gångerna ibland.
    Han vet inte hur man är som mamma. Han blir orolig för sig själv. BAckar när han egentligen inte behöver backa.. Men nej självklart ska han inte vara runt henne så länge han är påverkad. Men det ÄR SVÅRT att säga nej till umgänge (som jag övervakar!) när han är ok!!

Men är de bra att de syns alls, när han fortfarande missbrukar även om han just när han hos er (kanske) inte är påtänd annat än på morfin eller smyger sig på toa för att ta lite tabletter. Kommer dottern kunna lita på honom? Kommer dottern kunna känna att min pappa finns där för mig om jag behöver honom? Kommer hon kunna känna att pappa håller vad han lovar? Kommer hon känna pappa älskar mig mest av allt i sitt liv? Kommer hon känna att hon är verkligen betydelsefull för pappan? Utifrån det du skrivit här är svaret nej. Du kan inte lita på honom, han kommer och går efter eget behag, han tar inget ansvar för henne och vill inte det heller, han väljer alltid drogerna först, han bryr sig inte om den skada han gör genom att först finnas i flickans liv och sen försvinna bara för att han ska psyka dig till att göra det han vill, han tänker på sig själv i alla lägen först, han är inte engagerad i hennes liv, han hör inte av sig utan det är du som hör av sig till honom om att han borde komma och hälsa på sin flicka, dvs du driver på om umgänge. Dock verkar han ha så pass mycket självinsikt att han vet att han inte ska vara pappa för han inte kan pga av sitt missbruk. Så TS låt honom gå och avgifta dig själv från honom. Radera hans nummer, flytta, skaffa hjälp, gå med i en anhörig-grupp, osv. Vad du än gör kommer han inte ändra på sig. Vad än din lilla flicka gör och försöker göra för hans skull i framtiden kommer han inte ändra på sig. Utsätt inte din lilla flicka för det - att hon försöker vända ut och in på sig själv för att hennes pappa ska visa någon vilja att sluta knarka och supa.

idag är det måndag och du kan ringa MVC, BVC eller VC för att få tid till kurator. Gör det!
  • Anonym (Nej)
    Corn skrev 2016-12-19 13:11:02 följande:

En bra mamma....

En bra mamma....

En bra mamma....

Anser du själv att du är en bra mamma? Att du har varit det hittills? Förstår du inte att barn blir omhändertagna för att deras mammor agerar som dig och tror sig vara bra mammor?
  • Corn
    Anonym (Gt) skrev 2016-12-19 13:18:22 följande:
    Då använder man kondom om man är mellan skydd.
    Jag hade inget sånt hemma och...
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2016-12-19 13:21:04 följande:
    Anser du själv att du är en bra mamma? Att du har varit det hittills? Förstår du inte att barn blir omhändertagna för att deras mammor agerar som dig och tror sig vara bra mammor?
    Så det enda som visar att man är en bra mamma är att man man håller pappan borta? Inte allt annat man gör med sitt barn? Är man en bra mamma får man aldrig göra misstag eller ha något slags hopp?
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar