• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (De Jesus)
    Corn skrev 2016-12-17 20:56:18 följande:
    Inte HELT frivilliga. Men det är verkligen onödigt att kalla det våldtäkt. Herregud! Och jo han ger mig 3000 i månaden som underhåll. Mer än han måste alltså... helt frivilligt gör han det. Resten... att han missbrukar.... det är bara sorgligt.

Varifrån får han dessa 3000 varje månad? Vad har han för jobb och hur mycket pengar går till hans droger? Hur gammal är han?
  • Anonym (De Jesus)

Har du jobb? Kan du försörja två barn ensam?

• EnAnonumius
    Corn skrev 2016-12-18 14:08:37 följande:
    Han är inte med dottern om han knarkar. Möjligen morfin i sig men han får INTE ha det här hemma.
    Du är skrämmande person. Någon borde anmäla dig för sos. Hur i helvete kan du acceptera att pappan träffar sitt barn när har droger i kroppen överhuvudtaget?

En rationellt tänkande kvinna som är mån om sitt barn och vill skydda sitt barn, skulle kräva att pappan slutar med droger och nekar pappan att träffa barnet fram tills dess att han varit helt drogfri i minsta 1år.
    Corn skrev 2016-12-18 12:56:22 följande:
    Tyvärr kan jag inte hjälpa vem jag blir kär i.
    Tyvärr för dig så har jag aldrig påstått att man kan hjälpa vem man blir kär i.

Men att du saknar förmågan till rationellt och ansvarsfullt tänkande, har du faktiskt bevisat om och om igen i ena inlägget efter det andra.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (De Jesus) skrev 2016-12-18 15:58:51 följande:

Varifrån får han dessa 3000 varje månad? Vad har han för jobb och hur mycket pengar går till hans droger? Hur gammal är han?
    TS skrev i ett av sina inlägg att han suttit inne. (D.v.s "skakat galler").

Så det finns ju ganska så stor sannolikhet att han "jobbar vid sidan av lagen" som de flesta missbrukare av droger, gör för att försörja sitt missbruk.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • groodan

Jag upptäckte exet missbruk (bland, ffa opioider) när jag var gravid vecka 30 med andra barnet. Innan jag upptäckte missbruket trodde jag att han var deprimerad, men pga hans manipulation fattade jag inte allvaret i situationen. Var ihop med honom ett år därefter, "han skulle ju bli frisk" trots att jag aldrig kunde sätta barnen främst under denna tid. Han blev även fysiskt våldsam. Efter att ha sett djävulsdansen och läst på om hur det påverkar barn att växa upp med en missbrukare i hemmet tog jag kontakt med soc och fick stöd till en separation (våldet skyndade på det hela). Nu är jag själv med båda barnen, soc svek mig efter separationen och tyckte att han kunde ha dem varannan helg (idioter....) men i Tingsrätten fick barnen i interimistiskt dom umgänge med umgängesstöd två timmar i veckan. Han har knarkat dubbelt så många tillfällen som han varit nykter....

Ensam med två barn är underbart i jämförelse med att ha två barn och en missbrukare... Och jag har börjat träffa en ny kille, känner hopp om att få vara kär igen! Att försörja barnen är inga problem. Jag har även hjälp så att jag kan få lite avlastning ibland :)

Okej, jag gav dig inte svar på ditt inlägg, TS... Men hoppas att du kan finna något stöd i det jag skriver ändå :) ? Skriver gärna på Pm om du vill

• Corn
    Anonym (Hm) skrev 2016-12-18 15:25:26 följande:
    Berätta lite mer om vad det var som låg bakom, o som var din pappas fel?
    Hm... kortfattat ha inte jag och min pappa en bra relation. Han har gjort saker mot mig i och det såg barnens pappa igenom snabbt. Han läser personer extremt väl.
    Min pappa tog sig dit exet bor och skulle väl visa nån slags.... ståndpunkt. "Stå över honom", vilket inte funkade. Pappa satte sen foten mellan dörröppningen och fick då en smäll.
  • Corn
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-18 15:22:54 följande:
    Du är medberoende och för dina barns skull måste du sluta vara det.

Du kan inte hjälpa honom.

Du kan inte rädda honom.

Det finns bara en enda person som kan rädda honom och det är han själv. Han gör det när han är redo för det.

Han kanske aldrig blir redo.

Han håller ett tungt ankare som drar ned honom i djupet. Knarket är ankaret. Han vill inte släppa ankaret. Om han släpper det så kan han rädda sig själv, men han vill inte släppa det.

Om du försöker rädda honom, så sjunker du ner i djupet med honom och med dig följer dina barn. Du kan inte få honom att släppa för han vill inte. Inte idag. Kanske aldrig.

Det är inte lätt att se någon sjunka. Du måste, annars sjunker dina barn också.

Du har en svår roll, du är mamma till dina barn. Du får inte försöka vara mamma till deras pappa, det är inte din roll. Du måste ta svåra beslut som gör ont, och i det här fallet innebär det att låta dina barns pappa klara sig själv.

Varje hjälp du ger honom gör det enklare för honom att hålla fast ankaret.

Varje hjälp du ger honom gör att du själv riskerar att fastna i ankaret. Med dig sjunker dina barn.

Du är mamma, du får inte sjunka.
    Jag VET att jag inte kan rädda honom! JAG VET DET.
    Det betyder inte att jag bara kan sluta bry mig om honom. Han har INGEN annan än mig!
  • Corn
    Anonym (De Jesus) skrev 2016-12-18 15:58:51 följande:

EnAnonumius skrev 2016-12-18 16:12:19 följande:
    TS skrev i ett av sina inlägg att han suttit inne. (D.v.s "skakat galler").

Så det finns ju ganska så stor sannolikhet att han "jobbar vid sidan av lagen" som de flesta missbrukare av droger, gör för att försörja sitt missbruk.
    Jag vet inte var han får pengarna ifrån......... Kan tillägga att behöver jag inte pengarna så ser jag till att han behåller dom. Det är bara om jag måste ha extra som jag kan be honom och han är snabb med att ge mig pengarna då.

• Corn
    Fridolinn skrev 2016-12-18 15:37:18 följande:

Hej TS,

Frågan är inte om pappan kommer finnas där utan om du själv klarar att ta hand om två barn både ekonomiskt och orkmässigt.

Du har ju redan ett barn med honom och han kommer och går. Ser inte varför det skulle bli krångligare med ett till barn i den situationen.

Däremot tycker jag att du inte ska tillåta honom att komma om han inte styr upp sitt liv och slutar med missbruket. Inte hälsosamt för barnen att bevittna detta.

Sedan bör du också gå vidare med ditt liv och inte leva livet på ett hopp om att han ska ta tag i sig själv. Sätt ner foten och hitta någon som vill vara där för dig till 100%. Livet är kort, varför lasta pärlor åt svin när du kan finna en diamant som kan göra dig lycklig fullt ut?

Behåller jag barnet nu så kommer han inte att "komma och gå...."
    EnAnonumius skrev 2016-12-18 16:04:43 följande:
    Du är skrämmande person. Någon borde anmäla dig för sos. Hur i helvete kan du acceptera att pappan träffar sitt barn när har droger i kroppen överhuvudtaget?

En rationellt tänkande kvinna som är mån om sitt barn och vill skydda sitt barn, skulle kräva att pappan slutar med droger och nekar pappan att träffa barnet fram tills dess att han varit helt drogfri i minsta 1år.
    Corn skrev 2016-12-18 12:56:22 följande:
    Tyvärr kan jag inte hjälpa vem jag blir kär i.
    Tyvärr för dig så har jag aldrig påstått att man kan hjälpa vem man blir kär i.

Men att du saknar förmågan till rationellt och ansvarsfullt tänkande, har du faktiskt bevisat om och om igen i ena inlägget efter det andra.

Jag har aldrig lämnat dom två ensamma! Mest ensamma jag kämnat är att do varit i en park rött utanför mig! Så tack snälla för att du trycker ner mig lite till. TACK!
  • Corn
    groodan skrev 2016-12-18 16:13:36 följande:

Jag upptäckte exet missbruk (bland, ffa opioider) när jag var gravid vecka 30 med andra barnet. Innan jag upptäckte missbruket trodde jag att han var deprimerad, men pga hans manipulation fattade jag inte allvaret i situationen. Var ihop med honom ett år därefter, "han skulle ju bli frisk" trots att jag aldrig kunde sätta barnen främst under denna tid. Han blev även fysiskt våldsam. Efter att ha sett djävulsdansen och läst på om hur det påverkar barn att växa upp med en missbrukare i hemmet tog jag kontakt med soc och fick stöd till en separation (våldet skyndade på det hela). Nu är jag själv med båda barnen, soc svek mig efter separationen och tyckte att han kunde ha dem varannan helg (idioter....) men i Tingsrätten fick barnen i interimistiskt dom umgänge med umgängesstöd två timmar i veckan. Han har knarkat dubbelt så många tillfällen som han varit nykter....

Ensam med två barn är underbart i jämförelse med att ha två barn och en missbrukare... Och jag har börjat träffa en ny kille, känner hopp om att få vara kär igen! Att försörja barnen är inga problem. Jag har även hjälp så att jag kan få lite avlastning ibland :)

Okej, jag gav dig inte svar på ditt inlägg, TS... Men hoppas att du kan finna något stöd i det jag skriver ändå :) ? Skriver gärna på Pm om du vill

Tack för svaret! Jag är inte ute efter att ha ett förhållande med honom. Jag har redan försökt det.... han är varken trogen eller ren när han ska, så jag har gett upp. Men jag älskar honom ändå.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar