• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Påven Johanna II
    Corn skrev 2016-12-18 13:02:00 följande:
    Det finns mycket vettigt i det där och jag håller helt klart med. Men jag kan inte ljuga och säga att det blir enkelt. Han har raderat mitt nr helt klart, så han vägrar läsa mina sms. Msn jag har fptt lev.rapport om att han sett UL-bilden jag skickade. Inget svar. Och jag känner mig så GRYMT korkad som hoppas... Är han inte påverkad är han en fantastisk människa, som har en sån hård bakgrund bakom sig. Jag kan ta att han gör saker mot mig. Men hela grejen med att offta min dotters syskon för ATT han ska komma hit som innan... Det säger mer än honom än mig.

Han har ju tydligen svårt att släppa mig med. Jag kanske borde flytta?
    Men det spelar ingen roll att du kan ta saker han gör mot dig. Det är destruktivt för era barn om du fortsätter låta honom göra saker mot dig. Det är viktigt att du inser det. Det finns inget barn som vuxit upp med att en förälder slår den andra som inte på något sätt tagit skada av det också i de fall där de inte själva blivit misshandlade.

Att bara flytta tvivlar jag på hjälper. Att på allvar avsluta relationen och stå för det och dessutom flytta är bättre.

Jag tycker att du ska strunta i om du är korkad eller inte som fortsätter hoppas, jag tycker att du ska lägga hela tyngdpunkten på att undertrycka dina känslor för honom och låta bli att falla till föga inför någon vars beteende är skadligt för barnen. Ditt eget beteende för den händelse att du trots allt inte bryter med honom är också skadligt för era barn. Det ena är väldigt litet nu och nästa inte ens fött, men de blir snart skolbarn och sedan tonåringar och det är då du ska skörda frukterna av de val du företar dig nu. Du vill väl inte stå där och se hur barnen fått självskadebeteenden, missbruk och andra mycket svåra men av att du så gärna velat fortsätta att ligga med och hålla en destruktiv person med stora problem nära dig. Det är ju komplicerat för barnen ändå att de har en missbrukande och våldsam pappa. Du borde lägga krut på att skaffa dig strategier och kunskaper om hur du bör hantera de känslor och frågor som de ofrånkomligen så småningom kommer att ha och ställa. Då är du en bra förälder (förmodligen också en mycket trött förälder eftersom du under hela deras uppväxt måste täcka upp för och kompensera pappans alla brister och oförmågor).
  • Corn

Femtioelva barn? Jag har just nu ETT, med en kille som jag bodde ihop med och var tillsammans med från 16-18 år. Att jag nu råkat bli gravid igen är mer hans fel än mitt eget då jag sa mer än en gång......

Ja ursäkta, jag är vidrig. Glömde.

• Corn
    Påven Johanna II skrev 2016-12-18 13:13:21 följande:
    Men det spelar ingen roll att du kan ta saker han gör mot dig. Det är destruktivt för era barn om du fortsätter låta honom göra saker mot dig. Det är viktigt att du inser det. Det finns inget barn som vuxit upp med att en förälder slår den andra som inte på något sätt tagit skada av det också i de fall där de inte själva blivit misshandlade.

Att bara flytta tvivlar jag på hjälper. Att på allvar avsluta relationen och stå för det och dessutom flytta är bättre.

Jag tycker att du ska strunta i om du är korkad eller inte som fortsätter hoppas, jag tycker att du ska lägga hela tyngdpunkten på att undertrycka dina känslor för honom och låta bli att falla till föga inför någon vars beteende är skadligt för barnen. Ditt eget beteende för den händelse att du trots allt inte bryter med honom är också skadligt för era barn. Det ena är väldigt litet nu och nästa inte ens fött, men de blir snart skolbarn och sedan tonåringar och det är då du ska skörda frukterna av de val du företar dig nu. Du vill väl inte stå där och se hur barnen fått självskadebeteenden, missbruk och andra mycket svåra men av att du så gärna velat fortsätta att ligga med och hålla en destruktiv person med stora problem nära dig. Det är ju komplicerat för barnen ändå att de har en missbrukande och våldsam pappa. Du borde lägga krut på att skaffa dig strategier och kunskaper om hur du bör hantera de känslor och frågor som de ofrånkomligen så småningom kommer att ha och ställa. Då är du en bra förälder (förmodligen också en mycket trött förälder eftersom du under hela deras uppväxt måste täcka upp för och kompensera pappans alla brister och oförmågor).
    Jag känner mig för tillfället sjukt misslyckad ang det här.
    fan fan fan fan fan fan fan!
  • Maria 434

Med dina svar här verkar det som du älskar honom mer än ditt nuvarande barn och ditt blivande.

Ja, du är ung, men du har ett barn nu och är gravid med din andra (jag säger ditt barn och blivande barn för de är DITT ansvar att sätta först)

Sluta kontakta honom, sluta släpp in honom, sluta att sätta dig själv och dina känslor före ditt barn och blivande barn.

Ta hjälp av familj, vänner och kurator och lär dig bli en ansvarstagande mamma, vilket du faktiskt inte är nu då du fortsätter att försöka få kontakt med honom.

Tänk om ditt barn föds med Hepatit? Tänk om du har könsdjukdomar?

Sluta tänk på bara dig själv och att du älskar honom...sätt dina barn först och ta ansvar

• Corn
    Maria 434 skrev 2016-12-18 13:20:07 följande:

Med dina svar här verkar det som du älskar honom mer än ditt nuvarande barn och ditt blivande.

Ja, du är ung, men du har ett barn nu och är gravid med din andra (jag säger ditt barn och blivande barn för de är DITT ansvar att sätta först)

Sluta kontakta honom, sluta släpp in honom, sluta att sätta dig själv och dina känslor före ditt barn och blivande barn.

Ta hjälp av familj, vänner och kurator och lär dig bli en ansvarstagande mamma, vilket du faktiskt inte är nu då du fortsätter att försöka få kontakt med honom.

Tänk om ditt barn föds med Hepatit? Tänk om du har könsdjukdomar?

Sluta tänk på bara dig själv och att du älskar honom...sätt dina barn först och ta ansvar

Älskar honom MER än min dotter?! Försöker du såra mig på riktigt?
    Det gör jag absolut inte. Jag har svårt att sluta älska honom men jag älskar min dotter mer än honom. Alla dagar i veckan.
    Sen är det ju en annan TYP AV kärlek... mellan dom två. Det är inte så enkelt.

Jag har inga könsksjukdomar, jag har testat mig flera gånger och nu senast mot HIV.

Jag träffar honom inte. Han vågrar ju mer än vad JAG vägrar... han håller sig borta sen senaste gången och vägrar vara med på det hela. Han sa så sist med. Sen dök han ändå upp på förlossningen, halv sönderslagen men han var DÄR. Jag blir förvirrad.
  • Anonym (Mamma)

Och för dina barns skull, så måste du sluta ha barnens knarkare till pappa i ditt liv.

För deras skull måste du låtsas som att han inte existerar överhuvudtaget. Inte en tanke ska du lägga på honom, inga sms eller mail. Han finns inte.

Annars har du snart två barn som växer upp med en mamma som ljuger om varför pappa är konstig, varför mamma har blåmärken, och det är inte ett liv för oskyldiga barn. De växer snett, de blir sårade och krokiga, trasiga vuxna.

Din roll som mamma är att skydda dina barn, inte att vara kär i deras trasiga pappa. Om pappan hade varit hel, så hade det funnits plats för att vara kär i honom också, men han är sönder. Hans trasighet kommer att ha sönder dina barn också. Du måste skydda dem, även om du blir ensam.

Du står vid en korsväg i ditt liv, och för barnens skull måste du välja den väg som blir hård för dig. Du är mamma.

• Maria 434
    Corn skrev 2016-12-18 13:36:39 följande:

Älskar honom MER än min dotter?! Försöker du såra mig på riktigt?

Det gör jag absolut inte. Jag har svårt att sluta älska honom men jag älskar min dotter mer än honom. Alla dagar i veckan.

Sen är det ju en annan TYP AV kärlek... mellan dom två. Det är inte så enkelt.

Jag har inga könsksjukdomar, jag har testat mig flera gånger och nu senast mot HIV.

Jag träffar honom inte. Han vågrar ju mer än vad JAG vägrar... han håller sig borta sen senaste gången och vägrar vara med på det hela. Han sa så sist med. Sen dök han ändå upp på förlossningen, halv sönderslagen men han var DÄR. Jag blir förvirrad.

Du älskar honom mer så länge du fortsätter träffa honom för att DU vill.

Fokusera på din dotter och blivande barn, fokusera på ER som familj.

SLUTA försöka kontakta honom och när han kontaktar dig så gör du klart att du inte vill ha vidare kontakt.

Ta hjälp av din familj och en kurator för att bli självständig och en bra förebild för ditt/dina barn. Bli en stark självständig tjej och en bra mamma.
  • Corn

Han vill ju inte ha med oss att göra ändå, så egentligen är det oviktigt vad jag vill. Men jag flrstår inte hur han kan skpa ett band med ett barn i nästan 1,5 år och sen bara Hej då, för att jag inte gör som han vill!

• Corn
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-18 13:48:05 följande:

Och för dina barns skull, så måste du sluta ha barnens knarkare till pappa i ditt liv.

För deras skull måste du låtsas som att han inte existerar överhuvudtaget. Inte en tanke ska du lägga på honom, inga sms eller mail. Han finns inte.

Annars har du snart två barn som växer upp med en mamma som ljuger om varför pappa är konstig, varför mamma har blåmärken, och det är inte ett liv för oskyldiga barn. De växer snett, de blir sårade och krokiga, trasiga vuxna.

Din roll som mamma är att skydda dina barn, inte att vara kär i deras trasiga pappa. Om pappan hade varit hel, så hade det funnits plats för att vara kär i honom också, men han är sönder. Hans trasighet kommer att ha sönder dina barn också. Du måste skydda dem, även om du blir ensam.

Du står vid en korsväg i ditt liv, och för barnens skull måste du välja den väg som blir hård för dig. Du är mamma.

Han är inte med dottern om han knarkar. Möjligen morfin i sig men han får INTE ha det här hemma.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar