• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (%)

TS, om du har kraft och energi, samt en genuin önskan om att få ett barn till ser jag ingen anledning för dig att göra abort. Men då måste du verkligen känna att du är beredd att satsa ALLT för båda barnen, och att du orkar ge det till två barn. Utifrån vad du skrivit om pappan så har du en tuff tid framför dig och du bör räkna med att vara 100% ensamstående. Orkar och vill du vara det med två barn så kör!! Känner du att det är tufft redan nu, så tänk över abort, men inte för "pappans" skull utan för DIN skull! För att du själv ska få ett så bra liv som möjligt.

Jag kommer skriva samma sak som många redan skrivit, men utan hårda ord och utan att döma dig; du MÅSTE skydda din dotter (och hennes eventuella syskon). Du måste hålla pappan borta, för jo, det är värre att ha en opålitligt, missbrukande pappa som dyker upp ibland än en missbrukande pappa på avstånd som inte får en chans att göra skada. Du måste vara beredd att välja dina barn, och berätta för dem om och om igen att deras pappa är sjuk och inte kan vara med dem, men att det inte är deras fel.

Utifrån det du skriver låter det som du har ett djupt medberoende och det behöver du kanske hjälp att ta dig ur? Hjälp att hitta styrka och självkänsla nog att hålla dig ifrån en relation som inte är bra för någon av er, varken din dotter, dig själv eller ditt ex. Jag har levt som medberoende och det är ett helvete att ta sig ur, att tvingas se sanningen, men när man kommer ut på andra sidan blir det SÅ mycket bättre!

• Anonym (M)
    Corn skrev 2016-12-19 16:36:23 följande:

Det är ju precis så det är. Folk hejjar på att döda ena, behåll andra. ALLT blir så mycket enklare då tydligen!

Du borde ta en paus från denna tråd... seriöst.

Och alla vi andra också. Det går fan för långt.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 16:36:23 följande:

Det är ju precis så det är. Folk hejjar på att döda ena, behåll andra. ALLT blir så mycket enklare då tydligen!

Om du tar av dig offerkoftan och faktiskt tar till dig lite av de vettiga råd och åsikter du fått så tror jag både du och ditt barn (ev 2 barn) kan få ett jättefint liv utan en knarkare till pappa.

Du pratar bara bort att han är en totalt olämplig pappa, det säger sig självt att ditt barn inte kommer må bra av att ha en knarkande pappa som dyker upp lite då och då när han är "ren".

Som sagt, min bror är missbrukare, inte riktigt samma sak men jag vet hur det är. Då och då är han också "ren" (spelar ingen roll för har man knarkat så länge så är man inte särskilt vettig i huvudet vid de tillfällena heller) och dyker plötsligt upp och vill ses en stund. Det gör ont i hela kroppen att behöva säga nej, men han är inte välkommen hemma hos mig och DEFINITIVT INTE när mina barn är hemma.

Jag ser hur han lider ibland när han pratar om att han inte träffar sina syskonbarn, men han har sig själv att skylla. När han är drogfri är han välkommen när som helst.
  • Anonym (Åsa)

Många sidor som jag inte läst igenom men som svar på själva tråden så tycker jag inte du ska göra abort om du inte vill det. Om ett barn och en familj är lycklig har inte med pengar att göra utan om familjen har kärlek och ro. 

Jag har arbetat med missbrukare och tycker att barn ska hållas så långt ifrån dessa som möjligt, för barnen skull. Jag har även varit i ett destruktivt förhållande och vet att det är nästan omöjligt att ändra någons beteendemönster, när det dessutom finns droger med i bilden behöver personen professionell hjälp som tyvärr inte en partner kan ge.
    Jag tror att man kan klara det mesta om man är kapabel att välja bort det som gör mer skada än nytta i livet. Satsa på familjen och välj era liv i första rummet! Han kan få hjälp från annat håll och om du älskar honom, gör honom istället helt säker på att ni finns kvar om några år när han är "frisk" igen. Men under inga omständigheter tidigare än så. Låt det bli hans motivation under sin resa tillbaka, alla KAN förändras.

• MajaMaria79

Jag måste säga att jag inte tycker att tråden innehåller en övervägande majoritet som tycker att du ska göra abort.
    De flesta (mig själv inkluderad) tycker att dina egna känslor, värderingar och framtidstro ska avgöra det.

Det däremot alla (?) säger är att du måste se till att hålla pappan borta. Inget vara snäll och det "är så synd om honom".

Jag vet att du Ts, säger att om du behåller så kommer han aldrig återvända, men det känns faktiskt inte sannolikt. Han håller sig kanske undan ett tag, men jag tror absolut han kommer tillbaka och det är då du måste vara stark och envis.

Så sluta nu att säga att alla säger åt dig att döda ett barn och att allt bara är mammans fel. Den offerkoftan klär dig inte, stå istället upp för dig själv och försök resonera klart och klokt. Då ska du se att det här löser sig, vilket val du än gör.

• EnAnonumius
    Valitesnäll skrev 2016-12-19 15:26:01 följande:
    Du har ju iaf vett att inte låta pappan komma nära när han är påverkad vilket jag anser är det viktigaste.
    Verkligen?
    Corn skrev 2016-12-18 14:08:37 följande:
    Han är inte med dottern om han knarkar. Möjligen morfin i sig men han får INTE ha det här hemma.
    "Möjligen morfin i sig"= låter pappan träffa barnet påverkad.

Så jo TS låter honom träffa barnet med morfin kvar i blodet. Morfin är inget som går "ur kroppen snabbt" s.a.s.  Det är även känt inom sjukvården med att morfin inte går ut kroppen snabbt, och det är  EN AV anledningarna till att så många läkare inte gärna skriver ut morfins om det inte är absolut nödvändigt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Corn
    Anonym (M) skrev 2016-12-19 16:50:16 följande:
    Du borde ta en paus från denna tråd... seriöst.

Och alla vi andra också. Det går fan för långt.
    En paus från en tråd JAG skapat för att få prata av mig i ? Nej tack.
    Folk kan dock försöka visa lite respekt och empati.
  • Corn
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-19 17:22:11 följande:
    Om du tar av dig offerkoftan och faktiskt tar till dig lite av de vettiga råd och åsikter du fått så tror jag både du och ditt barn (ev 2 barn) kan få ett jättefint liv utan en knarkare till pappa.

Du pratar bara bort att han är en totalt olämplig pappa, det säger sig självt att ditt barn inte kommer må bra av att ha en knarkande pappa som dyker upp lite då och då när han är "ren".

Som sagt, min bror är missbrukare, inte riktigt samma sak men jag vet hur det är. Då och då är han också "ren" (spelar ingen roll för har man knarkat så länge så är man inte särskilt vettig i huvudet vid de tillfällena heller) och dyker plötsligt upp och vill ses en stund. Det gör ont i hela kroppen att behöva säga nej, men han är inte välkommen hemma hos mig och DEFINITIVT INTE när mina barn är hemma.

Jag ser hur han lider ibland när han pratar om att han inte träffar sina syskonbarn, men han har sig själv att skylla. När han är drogfri är han välkommen när som helst.
    Hade det varit lätt att sluta missbrukade hade dom allra flesta slutat, Jag har ingen offerkofta på mig... jag vill bara kunna vara ÖPPEN med vad jag känner inför era svar till mig.
  • Corn
    EnAnonumius skrev 2016-12-19 18:56:01 följande:
    Verkligen?
    Corn skrev 2016-12-18 14:08:37 följande:
    Han är inte med dottern om han knarkar. Möjligen morfin i sig men han får INTE ha det här hemma.
    "Möjligen morfin i sig"= låter pappan träffa barnet påverkad.

Så jo TS låter honom träffa barnet med morfin kvar i blodet. Morfin är inget som går "ur kroppen snabbt" s.a.s.  Det är även känt inom sjukvården med att morfin inte går ut kroppen snabbt, och det är  EN AV anledningarna till att så många läkare inte gärna skriver ut morfins om det inte är absolut nödvändigt.
    Lite morfin i sig har även en släkting till mig oga smärtor, får denne inte heller träffa mitt barn?
    Jag ser skillnad på lite morfin från kvällen innan.... än att vara extremt påverkad.

Men hey, alla svensson fulla runt midsommarstrången och barnen vid samma bord - DET är ju ok! Helt normalt.

Ja jag har låtit mitt barn träffa pappan med morfin kvar i blodet. Han har då bara lugn,beter sig normalt. Inget konstigt alls.

Och jag vet att det är MITT val om jag behåller eller inte. Men eftersom att jag ocg bara jag tycker att det är ok så vet jag inte om jag klarar av det, utan minsta lilla stöd från någon annan person. Själv älskar jag denna ofödda men vad ska jag göra? Jag vet inte! Så jag kommer att boka tid för abort och se om jag kan genomföra den.....
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar