• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Vårivfresa

Hej alla!

Jag väntar första barnet och har en väldigt dum fråga... Jag har ansökt om föräldraledighet från 3/7 hos min arbetsgivare, måste jag ansöka om graviditetspenning redan nu eftersom jag går på ledighet innan vår dotter kommer? Hon är väntad till den 17/7.

Förstår ingenting av FK när det gäller det här med föräldraledigheten.. FK har fått in modersintyget.

• Bimbim79
    Vårivfresa skrev 2017-04-14 16:20:41 följande:

Hej alla!

Jag väntar första barnet och har en väldigt dum fråga... Jag har ansökt om föräldraledighet från 3/7 hos min arbetsgivare, måste jag ansöka om graviditetspenning redan nu eftersom jag går på ledighet innan vår dotter kommer? Hon är väntad till den 17/7.

Förstår ingenting av FK när det gäller det här med föräldraledigheten.. FK har fått in modersintyget.

Du får gravidpenning 60 dagar innan, men får ansöka om FP 2 veckor innan BF. Det innebär ju att du går hem 60 dagar innan men får inte gravidpeng mer än till 2 veckor innan BF då de anser att man ska ha fl då istället. Graviditetspeng är samma utredningsprocess o handläggningstid som allt på försäkringskassan, ju tidigare de får in alla uppgifter ju större chans att slippa glapp i inkomsten. Eftersom du går hem 3/7 och hon är beräknad till 17/7 så är det fp du får ansöka om. :)
    Graviditetspeng ansöks om man har så pass krävande/tungt/stressigt jobb så det inte går att arbeta som tänkt fram till 2 veckor innan BF, och arbetsgivaren inte kan omplacera dig till lättare uppgifter. Skulle barnet födas tidigare så får man söka fp som vanligt när man fått barn.
  • Vårivfresa
    Bimbim79 skrev 2017-04-14 17:18:03 följande:
    Du får gravidpenning 60 dagar innan, men får ansöka om FP 2 veckor innan BF. Det innebär ju att du går hem 60 dagar innan men får inte gravidpeng mer än till 2 veckor innan BF då de anser att man ska ha fl då istället. Graviditetspeng är samma utredningsprocess o handläggningstid som allt på försäkringskassan, ju tidigare de får in alla uppgifter ju större chans att slippa glapp i inkomsten. Eftersom du går hem 3/7 och hon är beräknad till 17/7 så är det fp du får ansöka om. :)
    Graviditetspeng ansöks om man har så pass krävande/tungt/stressigt jobb så det inte går att arbeta som tänkt fram till 2 veckor innan BF, och arbetsgivaren inte kan omplacera dig till lättare uppgifter. Skulle barnet födas tidigare så får man söka fp som vanligt när man fått barn.
    Men tack för att du förklara på svenska som jag förstår! :)
  • Bimbim79
    Vårivfresa skrev 2017-04-14 17:19:49 följande:
    Men tack för att du förklara på svenska som jag förstår! :)
    Haha å jag som tyckte det lät jätterörigt när jag läste igenom mitt inlägg men bra du förstod vad jag menade :)
  • Summerchild
    GrönaDruvan skrev 2017-04-14 10:09:54 följande:

Idag går jag in i vecka 29 och drygt 8 veckor kvar tills lilleman är hos oss!!

Vad vältränad du ser ut. ..här har fläsket fått mer fart.... på lår mest... gått upp mer än 10kg nu ...fy vad sjukt ...har själv 3mån kvar typ
  • Summerchild
    Bimbim79 skrev 2017-04-14 17:18:03 följande:

Men om man inte har jobb får man ingen gravid penning? Minns förr att jag fick det
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-04-14 21:02:49 följande:
    Men om man inte har jobb får man ingen gravid penning? Minns förr att jag fick det
    Nej det får du inte. Då är det a-kassa å stå till arbetsmarknadens förfogande som gäller :/
  • Treansresa
    Leeandra skrev 2017-04-15 19:47:38 följande:

Glad Påsk alla! Mina barn har målat det största påskägget av dem alla!

Glad påsk! Vad snyggt det vart! Och härlig bild:)
  • narie24
    Leeandra skrev 2017-04-15 19:47:38 följande:

Glad Påsk alla! Mina barn har målat det största påskägget av dem alla!

Underbart!!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny