• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Treansresa

Hur går det med sovandet för alla? Jag har riktigt svårt att somna på kvällarna! Jag har alltid sovit på sidan och det är omöjligt nu. Så måste sova på rygg och det är inte skönt! Men somnar jag bara sover jag iallafall i 5-6 timmar. Har massa kuddar men inte hjälper det! Hur gör ni?

• GrönaDruvan
    Treansresa skrev 2017-04-17 18:32:42 följande:

Hur går det med sovandet för alla? Jag har riktigt svårt att somna på kvällarna! Jag har alltid sovit på sidan och det är omöjligt nu. Så måste sova på rygg och det är inte skönt! Men somnar jag bara sover jag iallafall i 5-6 timmar. Har massa kuddar men inte hjälper det! Hur gör ni?

Här är det tvärtom. Får väldigt ont av att sova på rygg. Måste sova på sidan och jag har en kudde under magen som stöttar.

Jag är så himla orolig för läkarundersökningen imon....i lördags när jag vaknade så mådde jag jättekonstigt. Mådde illa på nåt sätt och hade ont i magen. Jobbade några timmar och fick gå iväg och vila bort magontet en stund. Mådde konstigt hela dagen. Igår var det lite bättre, men inatt vaknade jag och hade sjukt ont i magen. Va tvungen att gå upp och tog en stund att somna om....idag har jag också mått lite skumt...
    känns som lilleman lagt sig konstigt, om det är så att han trycker på nåt som gör att jag får ont och mår illa?
    Nä, känns inte bra det här. Han rör sig och så, men är så orolig att nåt är fel nu...
    Tänk om jag får ångra att jag inte kollat upp detta nu, tänk om han mår dåligt..
  • narie24
    GrönaDruvan skrev 2017-04-17 18:53:42 följande:

Här är det tvärtom. Får väldigt ont av att sova på rygg. Måste sova på sidan och jag har en kudde under magen som stöttar.

Jag är så himla orolig för läkarundersökningen imon....i lördags när jag vaknade så mådde jag jättekonstigt. Mådde illa på nåt sätt och hade ont i magen. Jobbade några timmar och fick gå iväg och vila bort magontet en stund. Mådde konstigt hela dagen. Igår var det lite bättre, men inatt vaknade jag och hade sjukt ont i magen. Va tvungen att gå upp och tog en stund att somna om....idag har jag också mått lite skumt...

känns som lilleman lagt sig konstigt, om det är så att han trycker på nåt som gör att jag får ont och mår illa?

Nä, känns inte bra det här. Han rör sig och så, men är så orolig att nåt är fel nu...

Tänk om jag får ångra att jag inte kollat upp detta nu, tänk om han mår dåligt..

Men vilken tur att du ska till läkaren imorgon. Håller alla tummar och tår att allt ser bra ut. Kan ju vara mkt som påverkar och kan göra ont o få snart må dåligt.
  • Treansresa
    GrönaDruvan skrev 2017-04-17 18:53:42 följande:

Jag hoppas allt ser bra ut och att han bara bökat runt lite där inne! Börjar ju bli trängre och trängre där inne nu. Håller tummarna
  • FrökenMp
    sobrio88 skrev 2017-04-17 11:55:58 följande:

Jag har skickat in från juni till augusti eftersom jag ska först vara fl med 2-åringen från skolan slutar till bf. 2-åringens dagar gick igenom automatiskt men bebisens dagar har ännu inte blivit godkända. Tror FK behöver ha upp till 30 dagar på sig vid första planeringen vid nytt barn så det kan vara bra att skicka in i tid så det inte dröjer med pengarna :)

Ok, så det kanske är bäst att skicka in nu snart så jag har allting klart?:)
    acinnaleh skrev 2017-04-17 11:59:55 följande:

Ansökan görs i två steg. Först anmäler man att man ska ta senast från den dagen man vill ha pengar. Du kan ta ut fp-dagar from 60 dagar före BF. Läs gärna mer här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn

Och här www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrapenning_innan_barnet_fotts . Alltid bra att söka i tid för utbetalningsdagsrna är fasta och handläggningstiden kan variera.

Sen beror det så klart på om du tänkt börja med semester eller hur du tänkt :)

Tack för infon! Så om jag har bf 4e juli ska jag anmäla att jag vill ha pengar från och med 4e juli även fast jag inte vet när han kommer egentligen?

Vad var det andra steget då? Eftersom du nämnde att det görs i två steg:)
  • FrökenMp
    Treansresa skrev 2017-04-17 18:32:42 följande:

Jag sover sjukt dåligt! Kan inte heller ligga på sidan för det känns obehagligt när han rör sig och sparkar på sidorna. Det är jobbigt att sova på rygg också för får svårt att andas då... ligger på massa mjuka kuddar.

Men jag sov hos min syster för ett tag sen och fick sova på en luftmadrass (en sån där hög) och herregud vad skönt!!!! Aldrig sovit så bra under graviditeten. Måste bero på att det inte är nåt som trycker emot på revbenen eller ömma delar på ryggen eftersom det bara är luft under.
  • Treansresa
    FrökenMp skrev 2017-04-17 22:00:04 följande:

Jag sover sjukt dåligt! Kan inte heller ligga på sidan för det känns obehagligt när han rör sig och sparkar på sidorna. Det är jobbigt att sova på rygg också för får svårt att andas då... ligger på massa mjuka kuddar.

Men jag sov hos min syster för ett tag sen och fick sova på en luftmadrass (en sån där hög) och herregud vad skönt!!!! Aldrig sovit så bra under graviditeten. Måste bero på att det inte är nåt som trycker emot på revbenen eller ömma delar på ryggen eftersom det bara är luft under.

Precis så är de här med. Andningen blir påverkad när jag ligger på rygg! Har börjat halvligga och det är ju ett tag kvar haha:)

Jag har en sådan madrass tror jag, man kanske ska pröva och se hur det känns:) sömnen är ju viktig:)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-04-17 21:56:58 följande:

Ok, så det kanske är bäst att skicka in nu snart så jag har allting klart?:)Tack för infon! Så om jag har bf 4e juli ska jag anmäla att jag vill ha pengar från och med 4e juli även fast jag inte vet när han kommer egentligen?

Vad var det andra steget då? Eftersom du nämnde att det görs i två steg:)

Om du inte klarar dig utan inkomstbortfall så rekommenderar jag det ja. Annars om man väntar för länge kan det strula så man inte får pengar. Man har ju hört skräckhistorier om FK även om jag hittills inte haft problem med dom *peppar peppar*.
  • Bimbim79

Ja det där med sovandet! Somnar jag bara så sover jag bra. Moderkakan ligger i bakvägg så ligger jag på rygg blir jag yr, tynger väl på aorta misstänker jag. Jag sover alltid på mage, å det går rätt bra med ena
    Benet uppdraget så magen inte kommer i kläm. Ligger jag på sidan får jag bunkra upp med kuddar. Har visst börjat snarka med, stör maken en del men han pratar i sömnen så nu ger jag igen :)
    Nu är jag vaken 03.30, hungrig! Så första frukosten andra får bli med barnen kl 6 :)
    Tror lilleman vänt sig har legat horisontellt mestadels innan mot höger sida nu trycker det nedåt och ligger mer åt vänster håll. Dessutom kommer han åt nåt antagligen magsäcken, känner mig lätt åksjuk å illamående. Alternativt att emed trycket nedåt att det pressar på nervus vagus som gör att jag blir lite yr o illamående. Men vänjer mig förhoppningsvis.
    Ska försöka trycka in försäkran till försäkringskassan på mina sidor. Graviditetspeng är ju godkänd men verkar som blanketten försäkran av graviditets peng inte blivit inscannad trots att det låg i samma kuvert?!

• Sosozo

Coolt att så många kännt av att bebisen vänder sig med huvudet nedåt och "kraffsar" jag undrar hur det ser ut där inne, skulle vara intressant att se på ett ultraljud!

Jag sover ok och mår ok - så länge mina tarmar gör sitt jobb. När magen är trög blir allt jobbigt tycker jag! Får riktigt ont i magen på kvällarna, illamående, uppblåst och konstant obekväm hur jag än sitter/ ligger när systemet inte funkar.

Har testat "Frukt och fribrer" en tablett från Apoteket nu. Det hjälper ganska bra.

Svar på tråden BF Juli 2017 ny