• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Bimbim79
    narie24 skrev 2017-04-16 07:32:59 följande:
    Det har jag också funderat på. Har inte märkt när de vänt sig med mina tidigare barn, undrar om man kan märka själva ögonblicket de vänder sig? El blir det lite i taget?

Ngn spm har erfarenhet?
    Jag har inte märkt det mer än att rörelsemönstret möjligen ändrats, sparkarna buffarna kommer på andra ställen. Sen har bm sagt det på kontroll varpå jag aha det förklarar den del! Ingen av mina 3 tidigare har fixerat sig heller förrän jag varit inne på förlossningen. Legat rätt men varit ruckbara.

Nu har jag 19 arbetspass kvar, sen vara hemma å vila. Ska bli så skönt!
  • Delilah2001
    Summerchild skrev 2017-04-15 23:08:39 följande:

Min glada påsk blev en mardröm när jag åt vacumförpackad gravad lax.... hur tänkte jag....gråtit å spytt ....om det nu ens hjälper. Läst men tröstar lite bara. Nån annan som begått misstag?

Fasen ska jag vara orolig i veckor nu :(

Vet inte om det är någon tröst, men jag har också gjort misstag.

Med första barnet plussade jag sent, så drack alkohol flera veckor in i graviditeten. Åt också rökt lax vid ett tillfälle.

Denna graviditeten råkade jag äta mögelost, blev bjuden och tänkte mig inte för helt enkelt!
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-04-15 23:08:39 följande:

Min glada påsk blev en mardröm när jag åt vacumförpackad gravad lax.... hur tänkte jag....gråtit å spytt ....om det nu ens hjälper. Läst men tröstar lite bara. Nån annan som begått misstag?

Fasen ska jag vara orolig i veckor nu :(

Tror oro och att man går o funderar är mer skadligt än att råkat äta fel vid enstaka tillfälle. Bebisarna reagerar ju nu på våra hormon nivåer som stress glädje ilska mm :) så försök slappna av. Lättare sagt än gjort men har du själv inte blivit dålig av maten så lär den lill* inte märkt nån skillnad :)
  • FrökenMp
    Sosozo skrev 2017-04-15 23:46:28 följande:

När ungefär brukar bebisen vända sig nedåt? Har varit ett väldans bökande idag och jag har kännt ett tryck nedåt och mellan höfterna flera ggr. Plus någon form av krafsande längst ned vid blygdbenet. Och sparkar/ bökande uppåt mot magsäcken. Är i v 29+0 så det är ju rätt tidigt? Kan det vara att hon försöker hitta rätt med huvudet?..

Min har legat med huvudet neråt sen vecka 26. Han har legat så sen dess för jag känner hur hans fötter trycker bakom höger revben. Och fick även bekräftat från bm förra veckan att han ligger kvar så:)

För mig blir det också ett tryck nedåt. Speciellt när jag sitter på huk till exempel. Känns som om hans huvud ska trilla igenom haha!
  • FrökenMp

Man får ju ett moderskapsintyg från bm som man ska skicka in till försäkringskassan, sen får man ett papper tillbaka om föräldrapenning som man fyller i och skickar till FK igen.

Är det klart så?? För när jag loggar in på FK's hemsida så finns där en ansökan om föräldrapenning?? Där väljer man barn, dagar osv sen skickar in. Vad är det? Har inte jag redan ansökt om fp när jag skickade in pappret som FK skickar ut efter du mottagit moderskapsintyget?

• sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-04-17 07:45:06 följande:

Man får ju ett moderskapsintyg från bm som man ska skicka in till försäkringskassan, sen får man ett papper tillbaka om föräldrapenning som man fyller i och skickar till FK igen.

Är det klart så?? För när jag loggar in på FK's hemsida så finns där en ansökan om föräldrapenning?? Där väljer man barn, dagar osv sen skickar in. Vad är det? Har inte jag redan ansökt om fp när jag skickade in pappret som FK skickar ut efter du mottagit moderskapsintyget?

Man måste fylla i vilka dagar man vill ha ut ersättning för, om man inte gör det tror FK att man inte vill ta ut några dagar = inga pengar. Jag ska försöka klara mig på att ta ut 3-4 dagar i veckan men har inte så bra SGI så vi ska pröva under sommaren och se hur vi klarar oss. (När du fyller i dagar så kommer det upp vad du får i preliminär utbetalning så du kan mixtra med hur många dagar du behöver ta ut för att få den ersättning du behöver ha.)
  • FrökenMp
    sobrio88 skrev 2017-04-17 08:05:53 följande:

Man måste fylla i vilka dagar man vill ha ut ersättning för, om man inte gör det tror FK att man inte vill ta ut några dagar = inga pengar. Jag ska försöka klara mig på att ta ut 3-4 dagar i veckan men har inte så bra SGI så vi ska pröva under sommaren och se hur vi klarar oss. (När du fyller i dagar så kommer det upp vad du får i preliminär utbetalning så du kan mixtra med hur många dagar du behöver ta ut för att få den ersättning du behöver ha.)

Men när gör jag det? Ska jag göra det nu eller gör jag det när bebisen kommit? Tack snälla för svar:)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-04-17 11:44:01 följande:

Men när gör jag det? Ska jag göra det nu eller gör jag det när bebisen kommit? Tack snälla för svar:)

Jag har skickat in från juni till augusti eftersom jag ska först vara fl med 2-åringen från skolan slutar till bf. 2-åringens dagar gick igenom automatiskt men bebisens dagar har ännu inte blivit godkända. Tror FK behöver ha upp till 30 dagar på sig vid första planeringen vid nytt barn så det kan vara bra att skicka in i tid så det inte dröjer med pengarna :)
  • Joline84
    FrökenMp skrev 2017-04-17 07:37:54 följande:
    Min har legat med huvudet neråt sen vecka 26. Han har legat så sen dess för jag känner hur hans fötter trycker bakom höger revben. Och fick även bekräftat från bm förra veckan att han ligger kvar så:)

För mig blir det också ett tryck nedåt. Speciellt när jag sitter på huk till exempel. Känns som om hans huvud ska trilla igenom haha!
    Jag har känt hela dagen att det krafsar längst ner och haft lite värk o ilningar ut i höfterna. Tänkte det var tidigt för bebisen att trycka ner huvudet nu, men han kanske hinner vända om ett par gånger.
  • Delilah2001

Krafsandet där nere känner jag igen! Och han sparkar hårt högt upp vid revbenen, hela överdelen av magen rör sig.

Har även en del sammandragningar som gör ont, funderar på att ringa bmm i morgon om det.

Svar på tråden BF Juli 2017 ny