• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • GrönaDruvan

Dagens läkarbesök gick bra! Fick först sitta med sånt där band runt magen (ctg?) en stund...sen gjorde hon det vanliga ultraljudet. Allt såg bra ut, han ligger fortfarande 7-8% under "normalt", men följer sin kurva jättefint och väger ca, 1.2 kg nu. Alla flöden bra.
    Hon tog mig verkligen på allvar när jag sa hur jag mått i helgen, eftersom hon vet att jag aldrig gnäller i onödan som hon sa. Känns skönt att hon gör det. Hon tycker jag ska ringa direkt om jag mår så igen.
    Pga det kollade hon även tappen, den var helt stängd. Tog även massa blodprover för att de vill kolla så mina organ mår bra. Urinprov visade tydligen 1+ så ska lämna ett nytt imon med morgonurin.
    Känns så skönt att allt ser bra ut!!! När jag blir orolig så kan jag inte tänka på annat, och blir mest sängliggandes för att jag inte vågar annat!

• KaffeOchHybris

Vecka 30 nu och hade besök hos BM idag för att få Anti-D och rutinmätningarna.  Lite lågt järnvärde (105) så det blir att testa Niferex igen. Känt bebisen sparka och göra kullerbyttor riktigt starkt senaste tiden, särskilt på natten! 

Jag har inte varit rädd för förlossningen hittills, men nu när det närmar sig så önskar jag att det fanns ett ytterligare ultraljud vid slutet bara för att bekräfta att allt fortfarande såg bra ut - att bebisen inte är för stor, ligger med ansiktet fel eller att moderkakan inte flyttat på sig för öppningen... men BM säger att de kan känna det mesta genom magen och att moderkakan inte växer nedåt även om den är i framvägg. Så inget extra UL om det inte är något speciellt. 

• Joline84
    KaffeOchHybris skrev 2017-04-18 19:24:19 följande:

Vecka 30 nu och hade besök hos BM idag för att få Anti-D och rutinmätningarna.  Lite lågt järnvärde (105) så det blir att testa Niferex igen. Känt bebisen sparka och göra kullerbyttor riktigt starkt senaste tiden, särskilt på natten! 

Jag har inte varit rädd för förlossningen hittills, men nu när det närmar sig så önskar jag att det fanns ett ytterligare ultraljud vid slutet bara för att bekräfta att allt fortfarande såg bra ut - att bebisen inte är för stor, ligger med ansiktet fel eller att moderkakan inte flyttat på sig för öppningen... men BM säger att de kan känna det mesta genom magen och att moderkakan inte växer nedåt även om den är i framvägg. Så inget extra UL om det inte är något speciellt. 

Min bm sa att i sista månaden kollar hon med ultraljud hur bebisen ligger. Det kanske inte är samma rutin i hela landet då? Tänker att dem känner väl ändå på magen hur den ligger. Mina två tidigare har kommit ut med ansiktet uppåt, istället för nedåt. Vet inte om dem kan snurra sig så under förlossningen eller om dem legat så redan innan.
  • narie24
    KaffeOchHybris skrev 2017-04-18 19:24:19 följande:

Kan man inte boka ett ultraljud privat om man är väldigt orolig?
  • KaffeOchHybris
    narie24 skrev 2017-04-18 20:34:32 följande:
    Kan man inte boka ett ultraljud privat om man är väldigt orolig?
    Jo det går väl alltid. Men jag tror inte att det finns någon privat vårdgivare i Linköping (där jag bor) som gör "vanliga" ultraljud längre, bara vaginala ultraljud. Jag undersökte saken lite när de inte kunde se könet på RUL, men sen kändes det onödigt att boka något ända bort i Stockholm bara för att ta reda på det. Men jag är inte så orolig, det skulle bara kännas som en extra trygghet då jag har lite bekanta som haft svåra förlossningar p.g.a grejer som (för mig som oinsatt) känns som de kunde ha upptäckts på UL. 

Här i Linköping är det bara KUB och RUL i vecka 20, sen blir det inga mer UL om man inte tillhör en riskgrupp eller om det inte finns andra skäl för det.
  • Bimbim79
    Joline84 skrev 2017-04-18 20:07:35 följande:
    Min bm sa att i sista månaden kollar hon med ultraljud hur bebisen ligger. Det kanske inte är samma rutin i hela landet då? Tänker att dem känner väl ändå på magen hur den ligger. Mina två tidigare har kommit ut med ansiktet uppåt, istället för nedåt. Vet inte om dem kan snurra sig så under förlossningen eller om dem legat så redan innan.
    De roterar ju ut! Första kom med ansiktet åt sidan sen vred han ett halv varv o så kom resten av kroppen, sista vred sig ur på 2 krystvärkar, satt typ på huk o hon tittade upp när hon kom ut. Kände när hon skruvade sig ner med, eftersom blåsan va överfull å de kunde inte tappa när hon låg i vägen så de passade snabbt på i samband med att hon vred sig. Så huruvida de kommer med ansiktet nedåt eller uppåt spelar nog ingen roll så länge de har "rätt" vinkel på nacken :) sen är ju en erfaren bm bra på att känna hur
    Bebisen ligger i magen. :)
  • sobrio88

Nu har jag druckit sockerlösningen på glukosbelastningen. Det smakade faktiskt inte så illa som jag trodde eftersom jag gick in med inställningen att det kommer vara förjävligt, haha ;) sockret var bra nu innan så jag hoppas att det fortsätter så :)

• narie24
    sobrio88 skrev 2017-04-19 08:18:46 följande:

Nu har jag druckit sockerlösningen på glukosbelastningen. Det smakade faktiskt inte så illa som jag trodde eftersom jag gick in med inställningen att det kommer vara förjävligt, haha ;) sockret var bra nu innan så jag hoppas att det fortsätter så :)

Jag sitter också på provtagningen efter att ha druckit sockret. Detta var andra gången så var beredd. Jag börjar bli lite skakig nu. Kroppen gillar inte att gå från fastande till att höja blodsockret såhär snabbt. Sen blir jag knäpp av att bara sitta och vänta. Sjukt trött....zzz...
  • sobrio88
    narie24 skrev 2017-04-19 08:59:53 följande:

Jag sitter också på provtagningen efter att ha druckit sockret. Detta var andra gången så var beredd. Jag börjar bli lite skakig nu. Kroppen gillar inte att gå från fastande till att höja blodsockret såhär snabbt. Sen blir jag knäpp av att bara sitta och vänta. Sjukt trött....zzz...

Ja nu är jag supertrött och lätt illamående. Direkt efter detta ska jag på ett viktigt möte en timmes bilfärd bort. Börjar ångra att jag skulle göra det samma dag som detta...
  • Sosozo

Inatt vaknade jag och hade superont i magen (alltså, magsäcken, inte livmodern) och mådde illa. Trodde det var pga sur mage och bullade upp med kuddar till sittställning, men blev bara värre och värre. Provade att äta lite, hjälpte inte. Gick upp och satt i soffan och somnade till slut för att jag var så trött. Bättre idag men fortfarande ont, sjukanmälde mig från jobbet och vilar. Påminner om magkatarr i känslan. Men det kom så plötsligt. Undrade nästan först om det var magsjuka.

Någon som varit med om liknande eller har en ide om vad det kan vara?

Svar på tråden BF Juli 2017 ny