• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Bimbim79
    Joline84 skrev 2017-05-14 21:44:31 följande:
    Min kondition har också varit jättedålig under flera månader. Helt plötsligt blev den bättre, o träningen gick bättre. Jag tror själv att det beror på att mina järnvärden varit låga. Nu har jag ätit Niferex i ca 6 veckor, och har bra värden. Jag tror att det beror på det.
    När brukar magmusklerna dela på sig, är det närmare slutet? Än har inget hänt för mig när jag känner efter. Tränar fortfarande vissa magövningar. Funkar bra, även om magen börjar ta lite mer plats nu. Har enl kurvan, men den ser inte så stor ut.
    Glömde ju svara på frågan, med sonen märktes det först efter förlossningen, men vad jag kan känna så ingen delning än, men sista 10 veckorna tror jag isf det delar sig,
  • Delilah2001
    GrönaDruvan skrev 2017-05-15 07:05:33 följande:

Det känns som de inte riktigt förstår. De blir nästan lite fundersamma när jag säger att Edvin ska begravas, de tänker på nåt sätt att han är ju död och borta... pratar jag en stund om honom så verkar de tänka och förstå lite, men jag kan också förstå att det är konstigt för dom....det är det för mig också.

Var väldigt låg och känslig igår när jag varit på kyrkogården. Usch..jag undrar vad man kommer gå igenom när pojkarna föds. Jag har ingen aning om hur jag kommer reagera. Känns som allt kan släppa....allt som man burit inom sig..

Kan tänka mig att det blir blandade känslor när de föds. Och svårt att veta hur man reagerar, man är ju ofta extra känslig och hormonell efter födseln som det är...

Har ni tänkt att titta på Edvin när han är född? Eller hur funkar det?
  • Delilah2001

Tycker hittills att jag mått rätt bra i graviditeten ändå.

Men nu har det plötsligt blivit jobbigt... Svårt att andas, känns som att lungorna är klämda. Blir andfådd och får förvärkar/sammandragningar bara av att gå hundra meter typ.

Har även på natten till igår och idag haft smärtsamma förvärkar, som kraftig mensvärk. Både i ryggen och livmodern.

Går in i vecka 32 i morgon.

• Joline84
    Bimbim79 skrev 2017-05-15 07:35:45 följande:
    Mina järnvärden är bra, men då jag varit van att träna 8-10 timmar i veckan, blev liggandes trött å illamående till v 15 fanns ju inte en chans att orka träna när jag typ knappt klarade jobbet. Sen blev jag "stor" på en vecka kändes det som, fortsatte "vardagsträningen" men har lagt gym på hyllan, öm i fogar å höfter. Hade en järnvärde dipp blev trött igen, fick upp järnvärdet men nu känns det som att den orken jag har innan jag måste vila pga sammandragningar måste få ägnas åt hemmet! Lungorna får inte riktigt plats heller gör väl att man känner sig flåsig. Men från att levt ett liv med 100% natt jobb. Renoverat hus från 1900. 3 barn, tränat varje dag. Så klart jag känner mig lat, är ju först sista 1,5 år sedan min nuvarande make kom in i vårt liv. Innan har jag kört mitt race i 180 ;)
    Det är ju fullt förståligt. Såklart tar ju barn, jobb o hemmet väldigt mycket kraft. Så det blir inte så mycket kvar. Svårt såklart att stå över nått man är van vid att klara och som är så roligt, men jag känner också att det viktigaste är att lyssna på kroppen. Man vinner inget på att slita ut sig. Nu är det iallafall inte långt kvar av graviditeten. Hoppas på lite värme, så kan man promenera lite ute.
    Okej. Får hålla koll på magmusklerna nu framöver då. Mina kommer troligen slitas isär om jag blir snittad. Men det har jag gjort en gång förut, så är inte så orolig för det.
  • Bimbim79
    Joline84 skrev 2017-05-15 22:17:30 följande:
    Det är ju fullt förståligt. Såklart tar ju barn, jobb o hemmet väldigt mycket kraft. Så det blir inte så mycket kvar. Svårt såklart att stå över nått man är van vid att klara och som är så roligt, men jag känner också att det viktigaste är att lyssna på kroppen. Man vinner inget på att slita ut sig. Nu är det iallafall inte långt kvar av graviditeten. Hoppas på lite värme, så kan man promenera lite ute.
    Okej. Får hålla koll på magmusklerna nu framöver då. Mina kommer troligen slitas isär om jag blir snittad. Men det har jag gjort en gång förut, så är inte så orolig för det.
    Blev snittad med första, 13 år snart 14 år sedan, tyckte inte det va så svårt att komma igen efter det. De snittar ju på "rätt" håll så det läker. Efter sonen kom ut den naturliga vägen kunde jag typ sticka in handen mellan magmusklerna det kändes inte så kul, men det går ju få det att dra ihop sig, har ju gjort det en gång innan så får ju helt enkelt i värsta fall lägga den tiden i den klassiska plankan å svettas :)
  • Sosozo
    Delilah2001 skrev 2017-05-15 18:05:59 följande:

Tycker hittills att jag mått rätt bra i graviditeten ändå.

Men nu har det plötsligt blivit jobbigt... Svårt att andas, känns som att lungorna är klämda. Blir andfådd och får förvärkar/sammandragningar bara av att gå hundra meter typ.

Har även på natten till igår och idag haft smärtsamma förvärkar, som kraftig mensvärk. Både i ryggen och livmodern.

Går in i vecka 32 i morgon.

Samma här. Får sammandragningar och kramp så fort jag promenerar. Även korta bitar och när jag går långsamt. Och ont på nätterna. Tröttsamt. Är i v 34. Ska jobba 2 v till sen ska jag ta det superlugnt fram till bebben kommer.
  • KaffeOchHybris

Jag har aldrig tränat så mycket men promenerar kanske 1 - 1½ timme varje dag pga hund och att jag promenerar till arbetet. Som tur är har det fungerat bra att fortsätta med. Jag försöker också gå på gravidyoga en gång i veckan, men det tycker jag knappt kan räknas som träning, blir ju inte direkt svettig. Det finns ett ställe som har vattengympa för gravida här, men dels kostar det 300kr/tillfälle + det är på dagtid vilket gör det svårt för mig att ta mig dig (yogan är sen eftermiddag vilket passar bättre med jobbet). Hoppas att jag hinner testa det någon gång i alla fall.

Jag tror min mage är normalstor. Är i vecka 34 nu. Min sambo tycker att jag är förhållandevis "liten", men jag har faktiskt gått upp 10kg. Formen på magen är väldigt rund och fast så det är nog ingen som tvekar på om det är en gravidmage längre. BM kommenterade att "det är ju bara mage på dig" vilket jag inte riktigt vet vad hon menade med? Typ att graviditeten inte satt sig någon annanstans ännu? Förutom viss smärta på höger revben så tycker jag att det fortfarande känns helt okej, kan röra mig någorlunda smidigt utan att känna mig för trött eller för stor.

• GrönaDruvan
    Delilah2001 skrev 2017-05-15 17:59:28 följande:
    Kan tänka mig att det blir blandade känslor när de föds. Och svårt att veta hur man reagerar, man är ju ofta extra känslig och hormonell efter födseln som det är...

Har ni tänkt att titta på Edvin när han är född? Eller hur funkar det?
    Ja, jag ska iaf titta på honom. Läkaren sa att fantasin ofta är värre än verkligheten. Min man har inte bestämt sig och barnen kommer ju inte att vara där, så de får inte titta på honom. Kanske att de får titta på korten sen, det beror på hur han ser ut. Nåt som är fint för mig kan ju se hemskt ut för barnen, de tänker ju inte på samma sätt...

Skönt på nåt sätt att höra att fler har mycket sammandragningar. Jag har haft det ett tag, men de är verkligen starkare nu och kommer oftare. Får väldigt ofta när jag går. Att gå fort eller långt funkar inte alls. Magen står rätt ut och har sjunkit en del, så samtidigt som den står rätt ut så hänger den neråt. Känner mig väldigt osmidig.
    Olle rör sig extremt mycket emellanåt och det känns att han blivit stor nu, för jag mår nästan illa när han rullar runt där inne. Måste vara trångt nu.
  • GrönaDruvan

Pratade med läkaren nu och det blir inget snitt för mig. Däremot en igångsättning....troligtvis 19 juni.

• Treansresa
    GrönaDruvan skrev 2017-05-16 11:09:20 följande:

Pratade med läkaren nu och det blir inget snitt för mig. Däremot en igångsättning....troligtvis 19 juni.

Vet inte vad jag ska skriva:( måste vara så blandat inför förlossningen och allt efteråt. Sorgen att få ett levande oxh ett dött barn samtidigt. Skickar en kram <3

Hur.känner du inför igångsättning nu när du var inställd på snitt? Häftigt med 19 juni! Bara 1 månad kvar dit!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny