• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • Caarina1985

Sitter nergosad i soffan med en kopp te och känner mig jättegravid. Mest bara för att jag kan + att jag fortfarande är väldigt svullen sen behandlingen och äp.
    Mitt i allt nerpackande av vårat bohag tittar jag på mannen och utbrister: 'Men kära nån, vad gör vi om det blir TVÅ????' Förvånad En är alldeles för bra för att vara sant, två borde fasen inte ens vara möjligt.
    Slutade med att vi satt på golvet bland alla kartonger och bara tokskrattade. (Har packat gravtestet överst i en av kartongerna så jag hittar igen den när det är testdag)

• Arapapegojan

Mysigt det låter Carina 1985 :) Jag håller mina tummar för er. Jag har gosat ner mig med en spännande bok och en av våra två hundar <3 Planerar skogspromenader imorgon och matlagning så allt är färdigt tills min älskling kommer hem. Ni är mitt i flytt och vi är mitt i renovering. Hoppas de vill stanna så blir det mer fart på både renoveringar och flytt. Mannen jobbar borta så honom sa jag godnatt till för länge sen. Han babblar på om IVFen så var det inte alls sist. Så att allt är på det viset så jag hoppas det är ett turtecken :) <3

• pigan86
    Caarina1985 skrev 2017-02-14 22:09:21 följande:
    Det är en svår sits med bonusbarn. För vissa går det hur bra som helst och alla blir som en enda stor familj, men det blir ju inte alltid så. Hoppas att pappan är tydlig till barnet att det är du som är "mamman i familjen". Du kommer aldrig att bli hennes mamma men hemma hos er ska hon behandla dig som hon hade behandlat sin egen.
    Om du sätter upp regler så måste han stå bakom dom och inte helt plötsligt tycka att dom inte gäller dottern. Då har han sänkt dig i hierarkin och lyft barnet.
    Det är ingen lätt lek att vara bonusförälder.
    När hon är hos oss är vi två olika familjer, en familj där det är jag o han och en familj där de är han o dottern.. tråkigt med sant. Jag har helt gett upp den där flickan. Skulle inte förvåna mig om hon ens lär känna sitt framtida syskon.. Hon lämnar ju inte ens sitt rum om de bara är vi två hemma. Skitdålig stämning tycker vissa - min vardag enligt mig. Ser hellre att hon är på sitt rum än behandlar mig som luft och inte svarar när jag pratar med henne :/

Idag mår jag lite bättre, inget illamående. Är lite små öm över magen men det kan jag leva med :)

Hur går de för er andra? Har ni fått tid för äggplock och insättning?
  • Popetot

Pratat med RMC idag. Det bli ET i morgon. De vågar inte vänta på att den eventuellt blir blastocyst då det är vår sista ivf. Men vi hoppas såklart att några klarar sig till frysen. Ska bli skönt att få ett embryo. Pigan86, hur går det? Vet ni något mer?

• pigan86
    Popetot skrev 2017-02-15 12:57:43 följande:

Pratat med RMC idag. Det bli ET i morgon. De vågar inte vänta på att den eventuellt blir blastocyst då det är vår sista ivf. Men vi hoppas såklart att några klarar sig till frysen. Ska bli skönt att få ett embryo. Pigan86, hur går det? Vet ni något mer?

5 befruktade ägg, insättning på fredag. Känns super och jag har bra magkänsla så de känns som att de ska gå bra :)
  • Popetot
    pigan86 skrev 2017-02-15 14:25:53 följande:

5 befruktade ägg, insättning på fredag. Känns super och jag har bra magkänsla så de känns som att de ska gå bra :)

Häligt, då sätter du också in 3dagars som jag. Ser fram emot att följas åt till plusset!
  • pigan86
    Popetot skrev 2017-02-15 17:32:41 följande:
    Häligt, då sätter du också in 3dagars som jag. Ser fram emot att följas åt till plusset!
    Detsamma!
    Nu håller vi tummarna och försöker njuta varje vaken minut <3
  • Caarina1985
    Arapapegojan skrev 2017-02-14 22:00:09 följande:
    vad härligt! Det låter lovande tycker jag <3 Hoppas det tar sig och att de som långtidsodlas sparas till syskon. Har en väninna det tog sig på första försöket och det var den manliga faktorn. Så jag har bara hört gott när de väl blivit befruktade! Hyrbil länge har du euvat? Även det 2 eller 3 dagars? Chanserna ökar markant med två också. Därför nekar vår klinik det pga risken för tvillingar. Menar absolut inte att vara negativ nu <3 utan vill ge lite hopp! Tänker att de resonerar så pga av att chanserna att båda sätter sig är också stora. Att klinikerna gör så olika. Jag vill helst "tjata" till mig två st men de verkar så bestämda. När var ET för er? <3
    Man får hoppas att de har fått komma till frysen. De borde i så fall ha blivit frysta igår eller idag. Vi gjorde ET i måndags med 3dagars embryon. Så jag har bara ruvat 3dagar nu.Hjärta

Min läkare resonerade att med två så ökar vi våra chanser att en av dom fäster. Givetvis finns det en risk/chans att båda fastnar men det är vi fullt medveten om. Jag har för mig att tvillingfödslar till viss del även är genetiskt betingat. Och ingen av oss har tvillingar i närmsta släkten. Nåja, vi får se vad det blir, det kan bli 1, 2, Noll eller en hundvalp. Min man undrade idag ifall teststickan visar två plus om det blir Twins..? =)
    Det är tur att man får skratta åt saken i alla fall.

Det står väl i någon lagtext att klinikerna inte får framkalla flerbörd, men det borde menas att de inte befruktar ett ägg med flera spermier. För när de återinför två embryon så får ju kroppen välja. Kanske våra kliniker har tolkat lagtexten lite olika. Vilken klinik går du till?
    Nu är det väl inte våldslänge kvar till testdag för dig?
  • Akira Öken

Hej på er!

Hoppas att det går bra att vara med här?

Jag kommer att börja med synerla imorgon.

Har två misslyckade IVF-försök bakom mig.

Första gången lossnade alla ägg, utom ett, i förtid. Ett ägg befruktades och återfördes, men klarade sig inte. Andra gången fick vi 7 ägg där ett ägg befruktades. Tyvärr avstannade celldelningen.

• Millilo
    Caarina1985 skrev 2017-02-15 21:32:39 följande:
    Man får hoppas att de har fått komma till frysen. De borde i så fall ha blivit frysta igår eller idag. Vi gjorde ET i måndags med 3dagars embryon. Så jag har bara ruvat 3dagar nu.Hjärta

Min läkare resonerade att med två så ökar vi våra chanser att en av dom fäster. Givetvis finns det en risk/chans att båda fastnar men det är vi fullt medveten om. Jag har för mig att tvillingfödslar till viss del även är genetiskt betingat. Och ingen av oss har tvillingar i närmsta släkten. Nåja, vi får se vad det blir, det kan bli 1, 2, Noll eller en hundvalp. Min man undrade idag ifall teststickan visar två plus om det blir Twins..? =)
    Det är tur att man får skratta åt saken i alla fall.

Det står väl i någon lagtext att klinikerna inte får framkalla flerbörd, men det borde menas att de inte befruktar ett ägg med flera spermier. För när de återinför två embryon så får ju kroppen välja. Kanske våra kliniker har tolkat lagtexten lite olika. Vilken klinik går du till?
    Nu är det väl inte våldslänge kvar till testdag för dig?
    Det är på kvinnans sida ärftligheten för tvillingar ligger, det är benägenheten att släppa två ägg. När de väl stoppar in två ägg så spelar genetiken ingen roll. Det finns ingen lagtext kring hur många ägg som de får lägga in. Kvinnokliniker brukar avråda från att lägga in två ägg ibland pga ökad risk för kvinna och barn vid duplexgraviditeter (=tvillingar). Å andra sidan köper jag IVF-klinikernas resonemang fullt ut om att öka chanserna till barn. Så länge den blivande föräldern/föräldrarna är beredda på att det kan bli tvillingar så tycker jag det är lugnt! Det finns ju flera som vill ha tvillingar. Har en kompis vars första barn blev tvillingar. De föddes 10 veckor efter att hon gjort ultraljudet och alltså fick veta om det! Jag kan tycka att första ultraljudet borde ligga långt tidigare i Sverige, sjyst att ändå ge föräldrarna lite chans till förberedelse.
Svar på tråden IVF februari 2017